Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
14 Juli 2020 
(7) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(14) 
(0) 
13 Juli 2020 
(5) 
(4) 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(1) 
(2) 
12 Juli 2020 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(2) 
10 Juli 2020 
(3) 
(0) 
(6) 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
09 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2020 
(6) 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2020 
(0) 
(11) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juli 2020 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
04 Juli 2020 
(24) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
03 Juli 2020 
(0) 
(15) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
02 Juli 2020 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Juli 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Juni 2020 
(0) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(4) 
29 Juni 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(105) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Juni 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
27 Juni 2020 
(11) 
(0) 
(11) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Juni 2020 
(1) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(2) 
(2) 
25 Juni 2020 
(0) 
(3) 
(4) 
(1) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
Superliminal
Story of Seasons: Friends of Mineral Town
void TRRLM(); //Void Terrarium
F1 2020
Nieuws:

Shawn Layden: "Huidige game-industrie kan geen stand houden"


Door Rene Groen op 25-06-2020 om 05:02
Bron: Games Industry

Shawn Layden werkte maar liefst 25 jaar bij Sony en loopt dan ook al een tijd mee in de game-industrie. Gedurende deze tijd zag hij de ontwikkelkosten mee nemen terwijl de verkoopprijzen gelijk bleven. Een ontwikkeling die volgens hem geen stand kan blijven houden.

De productie van AAA games is volgens hem bijna verdubbeld in de loop van een generatie, van $80 miljoen naar $150 miljoen. Een soortgelijke sprong in de ontwikkelkosten werd een generatie eerder eveneens waargenomen, toch groeite de industrie niet evenredig mee om dit kostenplaatje in stand te blijven houden.
quote:
"Het probleem met dat model is dat het gewoon niet duurzaam is. Ik denk niet dat je in de volgende generatie die getallen kunt nemen en ze met twee kunt vermenigvuldigen en denkt dat je kunt groeien. Ik denk dat de industrie als geheel achterover moet leunen en zich afvraagt: ‘Oké, wat bouwen we? Wat verwacht het publiek? Wat is de beste manier om ons verhaal over te brengen en te zeggen wat we moeten zeggen?'"

Een ander probleem is volgens Layden dat de basisprijs voor een game altijd hetelfde is gebleven. Hoewel de ontwikkelkosten in de loop der jaren vertienvoudigd zijn betalen we nog altijd $59,99 om ze te kunnen spelen.
quote:
"Als je geen elasticiteit hebt op het prijsniveau, maar je hebt een enorme volatiliteit op de kostenlijn, wordt het model moeilijker. Ik denk dat deze generatie deze twee vereisten met elkaar in botsing zal zien komen."

Bij deze trend ziet hij ook een ander probleem, namelijk dat bepaalde ontwikkelaars niet langer een type game kunnen maken als de gamers verwachten dat ze vijftig uur of langer zijn.
quote:
"Het is moeilijk voor iedere adventure om de mijlpaal van vijftig tot zestig uur te halen, omdat dat veel duurder zal zijn. En uiteindelijk kun je een aantal interessante videomakers en hun verhalen uit de markt halen als het soort drempel is waaraan ze moeten voldoen. We moeten dat opnieuw evalueren."


De oplossing is volgens Layden een terugkeer naar kortere games die minder grote ontwikkelkosten hebben. In plaats van studio's die vijf jaar lang aan een game werken die tachtig uur duurt kan het ook goed zijn om drie jaar te werken aan een vijftien uur durende game. Persoonlijk ziet hij, als een oudere gamer, graag een terugkeer van de twaalf tot vijftien uur durende AAA titels. Hij zou op deze manier ook meer games afronden.


14:54  War Table stream geeft meer informatie over Marvel's Avengers
05:02  Facebook Gaming vervangt Mixer niet op Xbox One dashboard
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
Gast (94.208.223.xxx) op 25-06-2020 om 05:46
Oh je bedoeld in episodes uitbrengen? :) Dat hebben we al eens geprobeerd. En dan na episode 2 het verhaal niet afmaken. :)

Gast (213.127.64.xxx) op 25-06-2020 om 06:04
Games zijn al duurder geworden dan 60. Deluxe editions en season passes heten ze

Gast (130.149.80.xxx) op 25-06-2020 om 08:09
Laat maar crashen! Byebye Sony!

Gast (37.185.70.xxx) op 25-06-2020 om 09:06
Wat heeft alleen sony ermee te maken.Het gaat over het algemeen dus niet alleen hun

Gast (86.87.64.xxx) op 25-06-2020 om 09:12
Ik denk dat het wel meevalt. Met de nieuwe ontwikkelingen zoals cloud gaming en meer netflix achtige diensten zoals xCloud, PS Now en Game Pass veranderen de geldstromen en verdienmodellen ook mee.

En we hoeven ook echt geen medelijden te hebben met AAA ontwikkelaars en publishers. Ja, het kost misschien veel. Maar hoeveel winst denk je dat er gemaakt wordt als je succesvol bent? Tientallen miljoenen winst. Zolang je winst maakt is het toch goed? Grotere producties zijn ook goed voor de werkgelegenheid. En daarnaast, als je naar engines kijkt zoals de UE5 engine kun je steeds meer, met minder werk.

Kortom: Laat de markt gewoon zijn ding doen, dat komt goed. Maak je een kut game, draai je verlies. Maak je een goede game, maak je winst. Simpel

Gast (196.244.191.xxx) op 25-06-2020 om 10:16
Vind het persoonlijk wel vervelend dat het zo verschrikkelijk lang duurt voordat een nieuwe game uitkomt, het is bijna de moeite niet meer om fan te zijn van een serie omdat je tegen dan je interesse kwijt bent

Gast (85.144.58.xxx) op 25-06-2020 om 12:38
Ik geloof dat door de alsmaar hogere productiekosten de games steeds meer moet verkopen om rond te komen en dus een zo breed mogelijk publiek moeten aanspreken. Dat betekend minder ruimte voor creativiteit, experimenteren, risico, originaliteit, en dingen die de niche markt wil, waardoor uiteindelijk elke AAA game min of meer een kloon van Call of Duty wordt... Ook ik ben een oudere gamer die graag een terugkeer ziet naar 2007 toen games nog origineel, creatief en leuk waren...

Gast (77.173.65.xxx) op 25-06-2020 om 12:38
Ja maar zoveel tijd kost het nou eenmaal om een AAA game te maken.

Gast (85.144.67.xxx) op 25-06-2020 om 12:52
Games op de consoles kosten gemiddeld 60 euro, op de pc geloof ik de helft. Hoe kan dat?
Maak gerust je games 80 euro op de console, kijken wat er gebeurt.. |(

Gast (91.183.202.xxx) op 25-06-2020 om 13:17
Misschien je CEO's geen miljarden betalen en je hebt direct al wat meer budget over voor je games?

Gast (82.73.160.xxx) op 25-06-2020 om 13:57
@gast 86: il denk dat jij het wat te simpel bekijkt. Ja, er zijn in de afgelopen jaren nieuwe verdienmodellen bij gekomen, maar waar gaat de meeste van die winst naartoe? Sony en Microsoft, niet naar de third parties. En dat AAA games goed verkopen klopt ook, maar ze moeten deze dagen wel veel meer verkopen dan destijds. Waarom denk je dat we nu GTA V op zowel de PS3,4 en nu de 5 hebben?

Ik vind inderdaad dat het tijd gaat worden dat gamers in gaan zien dat goede games maken met 50+ gameplay uren gewoon geld kost en dat daarvoor de gameprijs ook best wat omhoog mag

En wat een opmerking 'kutgame, kun je je ook wat volwassener gedragen?

Joni Philips (Eindredacteur) op 25-06-2020 om 14:16 [Niv: 1170 / Exp: 58489]
@Gast85: Veel hangt af van het soort games dat je bedoelt, en waar je ze koopt. Als je gaat kijken naar FIFA 21 op Steam, dan betaal je €59,99 zoals op console. Ga je kijken op een key-site, dan ga je €20 minder betalen. Maar dat ligt niet aan de PC als platform. Dat ligt aan die key-site die een set keys koopt in Rusland bijv waar de prijs lager ligt - om beter in te spelen op regionale cost of living - en die verkoopt in West Europa dan.

Gast (86.87.64.xxx) op 25-06-2020 om 15:22
@82: Pure onzin wat je nu uitkraamt. Alsof Microsoft en Sony alle winst wegkaapt en we maar medelijden moeten hebben met publishers. Het feit dat EA en Ubisoft, de giganten, met subscription services komen betekent dat ze zo gigantisch veel overhead hebben dat zelfs kleinere publishers niet hoeven te klagen.

Het is een beetje zoals een gast hierboven zegt, dan moet je maar beter kijken waar je je geld aan uitgeeft. Dat moeten wij allemaal toch ook?Misschien je directie wat minder bonussen uitkeren, om mee te beginnen.

Nouja, en als het echt allemaal zo'n probleem is.. Maak je toch lekker minder lange games? Kijk naar de uncharted games, werkt ook prima. Niet alles hoeft 80+ te duren.

Gast (82.73.160.xxx) op 25-06-2020 om 15:28
@86: eerst maar weer even lezen wat ik gezegd heb, want je overdrijft het. Nergens zeg ik dat ALLE winst naar MicroSony gaat, en ook niet dat alle games 80+ moeten zijn. Maar als je zulk soort game wilt (en ja, er zijn mensen die liever zulke games willen dan de korte indie games) dan vind ik dat we daar in de toekomst wel meer voor moeten gaan betalen OMDAT de development kosten zoveel hoger zijn, en nog steeds hoger worden.

Gast (86.87.64.xxx) op 25-06-2020 om 16:32
Ik ben ook een fan hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar vergeet ook niet dat het steeds makkelijker wordt om games te maken. Zeker met zaken als machine learning. Google is daar veel mee bezig voor games dacht ik.

Gast (87.208.227.xxx) op 25-06-2020 om 17:13
Hij bedoelde niet dat AAA games te duur zijn, hij bedoeld dat games die 60 uur en meer vergen te duur worden en een veel the lange ontwikkelings tijd vergen. Hij vind dat AAA games die 20-30'uur duren lang genoeg zijn. Dat scheelt kosten en jaren ontwikkelings tijd.

Gast (82.73.160.xxx) op 25-06-2020 om 18:36
@87: Wat probeer je nu aan wie uit te leggen? Want ik zelf vind niet dat een game van 20/30 te lang duurt.


Rene Groen (Eindredacteur) op 25-06-2020 om 18:46 [Niv: 720 / Exp: 36025]
@ Gast (87.208.227.xxx)
Het is de combinatie van beide factoren omdat het één voort komt uit het ander.

Gast (185.220.101.xxx) op 25-06-2020 om 20:59
Als games zo worden als TLOU2 waar het een enorme drag wordt, dan hoeft het inderdaad niet.

Gast (217.103.21.xxx) op 25-06-2020 om 21:31
Blij dat die gast weg is bij Sony, hij wilde blijkbaar de prijzen verhogen |(

Gast (31.161.207.xxx) op 26-06-2020 om 00:36
TLOU2 was geweldig en helemaal geen drag. Anders moet je gewoon terug naar een of andere PC shooter zonder fatsoenlijk verhaal of characters. Eerlijk hoor. Een game als TLOU2 is gewoon heel zeldzaam. Kwalitatief ver boven wat de meeste games doen.

Gast (86.87.64.xxx) op 26-06-2020 om 07:04
Kijk en hier zien we het probleem. De een vind lange games heerlijk, de ander niet. Smaken verschillen, daarom is het prima dat er meerdere soorten games zijn. Ook de reden waarom dhr. zijn mening geen hout snijd. Alleen omdat hij zelf het vervelend vind dat projecten jaren duren en games te groot en te lang worden, zegt niet dat dat voor iedereen en alle studio's moet gelden. Dan moet je gaan werken bij een kleinere ontwikkelaar.

Maar het is echt niet zo dat je nu ineens op een breekpunt zit. Je moet gewoon anders denken, nieuwe tools gebruiken, nieuwe methodes. Net als in elke andere industrie.

Met films is het toch ook zo? De mega producties zijn standaard tussen de 2 en 3 uur. Sommige mensen vinden dat te lang en dat het waarschijnlijk ook te veel geld kost. Nou prima, maak kortere films. Want ook een deel van het publiek zit op kortere films te wachten, anderen weer niet.

Gast (85.248.227.xxx) op 26-06-2020 om 10:59
Gast (185.220.101.xxx) op 25-06-2020 om 20:59
Inderdaad, wat een slechte game is dat geworden na 7 jaar. Grafisch mooi, maar daar is alles mee gezegd.

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-06-2020 om 11:12 [Niv: 1170 / Exp: 58489]
@Gast (86.87.64.xxx): Hij maakt geen statement over kwaliteit, hij zegt dat het gewoon onhoudbaar. Als je kijkt naar het development team achter Assassin's Creed of Grand Theft Auto - meer dan 1000 man - dan lijkt dat zeker geen gekke mening.

Gast (109.36.138.xxx) op 26-06-2020 om 14:06
Eens. Ik hoef geen AC van 100+ uur elke keer. Is veel te veel voor het verhaal dat zij proberen te vertellen. Er mag best gesneden worden in sommige games.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.