Feature: Retro Feature: Super Mario 64
Door NL|MegaMika op 02-04-2006 om 00:09
|
Bron: Gamed
|
Gamen is de laatste jaren razend populair geworden en nog steeds is de markt groeiende. Dit betekent dat er dus constant nieuwe mensen beginnen met het fenomeen 'videogames' en dat deze mensen de oudere games gemist hebben. Dit is dan ook de reden voor onze maandelijkse retro feature. Ondanks het feit dat de retrogames vaak grafisch ouderwets zijn, schuilt er nog regelmatig een parel van een game onder dat oude jasje. Deze parels dienen in een tijd van grafisch geweld gewoon weer eens ontstoft te worden zodat we wederom kunnen genieten van de vele hits uit het verleden.
Andere opbouw
In het kasteel bleek al snel dat Nintendo het eeuwenoude 'loop naar het einde van de stage' achterwege had gelaten. In deze game is het namelijk de bedoeling om honderdtwintig sterren te verzamelen. Op deze manier werd een lange speeltijd gerealiseerd zonder dat er een onmenselijke hoeveelheid omgevingen gecreëerd moest worden. In elk van de vijftien stages waren zeven sterren verstopt, die je moest bemachtigen door de meest uiteenlopende opdrachten uit te voeren. Zo vocht je onder andere tegen de koning der Bob-Ombs, racete tegen een Koopa Troopa, gleed je op je buik een glijbaan af tegen een pinguïn, vloog je door ringen van munten en drong je een gezonken schip binnen.
Honderdtwintig stuks, zo gepiept. Toch?
Elk van de vijftien gebieden kende een eigen thema, van het gebruikelijke graslandschap, de besneeuwde berg en vulkanen vol lava tot een het binnenwerk van een gigantische klok en een heus luchtschip. Het was allemaal aanwezig in Super Mario 64. Elk gebied zat propvol geheimen, vijanden en objecten waar je je acrobatische moves op los mocht laten. Even het overzicht kwijt? Met een druk op één van de C-knoppen werd de camera ingezoomd, uitgezoomd of een kwartslag rondgedraaid. Het werkte bijzonder snel en slechts zelden was je het overzicht even kwijt.
Naast de hoofdgebieden zat het kasteel vol extra kamers; een soort minigebieden. Niet alleen leidden enkele tot een gevecht tegen Bowser, ook vond je een geheime glijbaan, een reusachtig aquarium en de uit Super Mario World bekende geheime schakelaars. Deze schakelaars activeerden speciale bonusblokken in de gebieden, waardoor Mario de beschikking kreeg over de Wing Cap om te vliegen, de Metal Cap om onkwetsbaar te worden én om onderwater te kunnen lopen, en de Vanish Cap, die hem onkwetsbaar maakte en hem door roosters liet lopen. Onbereikbare sterren lagen ineens binnen handbereik.
Origineel verhaal
Het verzamelen van de sterren was een geweldige bezigheid, maar waarom verzamelde je die dingen eigenlijk? Nintendo heeft voor het verhaal speciaal een schrijver ingehuurd, die heeft bedacht dat Bowser de prinses van het Paddestoelenkoninkrijk, Peach, wel eens kon ontvoeren. Alle deuren naar de gebieden in het kasteel werden geblokkeerd met een magisch zegel, dat slechts verbroken kon worden met het benodigde aantal sterren dat op de deur stond aangegeven. Heb je voldoende sterren verzameld, dan openden zich deuren naar nieuwe gebieden, om uiteindelijk te leiden tot het eindgevecht tegen Bowser's sterkste verschijning. Dat van die tekstschrijver was uiteraard sarcastisch.
Herenig moeder en kind en ontvang een ster als beloning.
Het verhaal in een Super Mario game boeit natuurlijk niemand. Het gaat om het plezier, en dat bood deze 3D-platformer volop. Na het uitspelen, waarvoor je 'slechts' zeventig sterren nodig had, was er altijd nog de uitdaging om de overige vijftig sterren te pakken te krijgen. En daar zaten enkele heel pittige tussen. Was het je eindelijk gelukt, dan werd je beloond met een traktatie van Yoshi en een nieuw soort sprong.
Grafisch was de game oogstrelend voor die tijd. Zowel de omgevingen als de personages zagen er verzorgd en gedetailleerd uit. De muziek was een samenraapsel van bekende deuntjes en een vleugje nieuwe. Samen met het leuke Italiaanse stemmetje van Mario liet deze game in één klap zien wat de Nintendo 64 in huis had.
Van revolutie naar evolutie en terug
De Nintendo 64 was een revolutie: de meeste genres maakten, na vele jaren plat te zijn geweest, een sprong in de diepte die de derde dimensie heette. Met Super Mario 64 had Nintendo zich geen betere launchgame kunnen wensen. Niet alleen overtuigde de game op grafisch en muzikaal gebied, ook de besturing en het camerawerk lieten zien dat een 3D-platformer heel goed mogelijk was.
Ook onder water staat Mario zijn mannetje.
De opvolger van deze console, de GameCube, is als evolutie te beschouwen: hetzelfde 3D, een vrijwel identieke controller, alleen is er grafisch veel meer mogelijk. Deze console kende geen kraker met de lancering, iets dat we niet van Nintendo gewend zijn. Volgende keer beter?
Dat hopen we wel. De nieuwste console, met de werknaam Revolution, moet wederom een revolutie ontketenen. Wat zou er mooier zijn dan een launchgame die, net als Super Mario 64 toentertijd, in één klap de mogelijkheden van de console bij elke gamer naar binnen slaat? We wachten in spanning af...
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
11:00 Wat mogen we op de E3 verwachten?
00:08 Maple Story
|
Reacties (14) |
|
Pagina:
1
|
|
Arne
op 02-04-2006 om 11:22
[Niv: 2 / Exp: 117]
|
Prachtig spel hoewel ik het op de DS niet fijn vind spelen :S...
|
|
Gast (86.82.203.xxx)
op 02-04-2006 om 13:16
|
Goldeneye is toch nog steeds het beste n64 spel dat er gemaakt is.
|
|
Gideon
op 02-04-2006 om 15:12
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Arne; muah, ik vond de besturing op de DS prima eerlijk gezegd. Gewoon met de D-pad gespeeld en dat ging mij prima af  Maar hoe dan ook, het blijft een geweldige game.
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 02-04-2006 om 17:40
|
dat was een fijn spel, ik had de laatste bowser verslagen dat herinner ik wel, maar iemand zei dat je nog meer sterren kon halen en op een pleintje voor het kasteel zich op het dak kon schieten en met yoshi verder kon spelen. hoeverre dat waar is weet ik niet. maar ik heb wel die kannon achter de tralies gezien.
weet ietmand trouwens hoeveel sterren je maximaal kon haalen?
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 02-04-2006 om 17:45
|
ik zie veel game screenshots die jullie als bijlage hebben gezet, maar alles behalve mario :9
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 02-04-2006 om 17:59
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Die plaatjes zijn uit onze gehele Retro geschiedenis
Je kon overigens maximaal 120 sterren behalen en dat met Yoshi klopt niet helemaal. Je kwam hem wel tegen op het dak, maar kan niet met hem spelen (N64 versie gaat het dan over)
|
|
NL|MegaMika
op 02-04-2006 om 18:02
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
@Gast (84.104.81.x): anders lees je eerst de feature voordat je vragen gaat stellen ^^
|
|
phantom
op 02-04-2006 om 18:18
[Niv: 14 / Exp: 695]
|
ik weet nog dat je de baby pingwin naar de moeder moest brengen en als de ster in de lucht zweefde ik de baby pingwin van het randje gooide en de ster pakte
|
|
Gideon
op 03-04-2006 om 13:19
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Zal mama pinguin leuk gevonden hebben
|
|
Gast (217.123.99.xxx)
op 04-04-2006 om 16:39
|
Zwaar teleurstellend dat het nonlinear is. :X
|
|
Gast (85.107.234.xxx)
op 07-04-2006 om 20:19
|
_O_
|
|
Stormbreaker
op 22-07-2006 om 19:25
[Niv: 24 / Exp: 1217]
|
@phantom, tja, zo zijn wij, mensen, nou eenmaal (niet dat ik het niet doe hoor  ) en je kan 'maar' 120 sterren gast.
|
|
Gast (87.64.199.xxx)
op 19-11-2006 om 16:01
|
ik heb nog maar 69 sterren maar ik heb wel al eens 120 sterren had maar kon browser niet verlaan :) :) :)
|
|
Gast (86.80.54.xxx)
op 21-05-2007 om 16:01
|
:) super mario 64 is echt een leuk spel. ik heb het nog voor op die nintendo 64. die ik ook nog heb. :)
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Retro Feature |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|