Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Need for Speed


Door Rene Groen op 14-11-2015 om 13:22
Bron: Gamed

Tussen 2002 en 2013 verscheen er ieder jaar traditiegetrouw een nieuwe titel in de Need for Speed franchise. Een gegarandeerde bron van inkomsten, waardoor het bewonderenswaardig te noemen was dat ze in 2014 even rust namen, met het doel om dit jaar keihard terug te komen. Ze slagen hier echter niet geheel in.

Ontwikkelaar Ghost Games, die ons twee jaar geleden Need for Speed: Rivals bracht, keert terug naar de basis. Althans, dat is wat Need for Speed uit moet dragen, er is namelijk gekozen om geen ondertitel aan de game toe te voegen. In het kort komt het erop neer dat diverse disciplines uit de autosport samen komen, ondersteund met een verhaallijn die middels live-action beelden naar voren komt. Dit betekent dat we kijken naar echte acteurs die erg hun best doen om goed over te komen, maar dit zo ver doorvoeren dat het resultaat eerder lachwekkend te noemen is. Verwacht dan ook geen grootse Hollywoodproductie, maar plaats het eerder in de categorie hersenloos vermaak met een hoop nadruk op stoere straattaal. Ze uiten dit ook tot treurnis aan toe via een in-game telefoon, waardoor je al snel de neiging hebt om deze uit je raam te smijten.


Als locatie is gekozen voor Ventura Bay, een stad die zijn inspiratie uit Los Angeles haalt. Let wel; uit het nachtleven van deze stad. De gehele game speelt zich namelijk af op het moment dat de zon aan de horizon is verdwenen. Het is natuurlijk gedaan om het nachtleven prominent naar voren te schuiven, hetgeen gepaard gaat met mooie belichting, zeker in de veelal regenachtige omstandigheden waar de races in plaats vinden. Ook op een andere manier is de nachtelijke setting van invloed op het spel, er zijn namelijk verdomd weinig auto's op de weg te vinden. Het laat de stad nogal doods aanvoelen, hoewel de ontwikkelaar ongetwijfeld aan zal dragen dat het nu eenmaal nacht is. Het vrij toegankelijk verkennen van de stad is mogelijk, maar verwacht simpelweg niet veel leven.

Alvorens we dieper in gaan op de gameplay zelf is het belangrijk te weten dat Need for Speed ter aller tijde een internetverbinding vereist. Heeft je internetprovider problemen of werken de servers van Electronic Arts niet mee? Vergeet het dan maar! Als ontwikkelaar moet je een beslissing als deze natuurlijk kunnen rechtvaardigen, maar helaas slagen ze hier niet in. Elementen als Autolog, waarbij je de acties van vrienden kunt volgen, en het opzetten van een crew zijn leuk, maar voelen niet voldoende om een internetverbinding te vereisen. De interactie met andere spelers is minimaal en er is geen optie om je spel te pauzeren, hetgeen kwalijker aanvoelen dan de meerwaarde van een internetverbinding.


Qua gameplay steunt de racer op een vijftal pilaren, te weten Speed, Style, Crew, Build en Outlaw, waarbij iedere peiler onder begeleiding staat van zijn eigen icoon. Magnus Walker is bijvoorbeeld betrokken bij het onderdeel Speed, terwijl Ken Block beroemd is geworden vanwege zijn bijdrages in Style. Ieder van de onderdelen heeft zijn evenementen waar je aan deel kunt nemen en de te verdienen punten verhogen je reputatie binnen dit onderdeel. Verwacht tegelijkertijd niet dat je met vijf verschillende gameplaymechanismen te maken krijgt. Je leunt vooral op standaard races en drifting, waarbij het aanbod bekende kost is en niet al teveel innovatie doorvoert. Dit betekent eveneens dat een groot struikelblok uit voorgaande Need for Speed titels bewaard is gebleven, namelijk het zogeheten rubberbanding. Dit is het gegeven dat de AI altijd in je buurt blijft. Lig je te ver achter dan lijken ze op hun rem te trappen om je de kans te geven om terug te komen, lig jij daarentegen aan kop dan lijken ze ineens over extra PK te bezitten om je weer in te kunnen halen. Sta er dan ook niet raar van te kijken dat je races op het laatste moment verliest, net nadat je vrijwel de gehele race aan kop hebt gelegen.

Het racen zelf voelt gelukkig wel goed aan. Zeker wanneer je de auto flink getuned hebt liggen fouten eerder aan jezelf dan aan de game. De peiler Build speelt dan ook een grote rol. Zowel visueel als onder de motorkap; de aanpassingsopties lijken eindeloos. Gelukkig hoef je hiervoor geen opleiding tot monteur genoten te hebben om ermee aan de slag te kunnen, middels sliders krijg je direct feedback op je aanpassingen, waardoor het zelfs voor een leek als mij simpel bruikbaar was. Al deze aanpassingsopties zorgen ervoor dat de game eerder steunt op kwaliteit dan kwantiteit. Geen groots wagenpark, maar slechts vijf plekken in je garage om auto's in te stallen. De nadruk ligt dan ook echt op het uitbouwen van je auto's, in plaats van ieder half uur met een andere auto aan de slag te gaan. Je kunt één auto bijvoorbeeld geheel op het driften instellen, terwijl de andere juist een hoge snelheid hebben om races winnend mee af te sluiten. De begeleidende racegeluiden klinken indrukwekkend, terwijl de soundtrack je moet liggen. Het onderstreept de cultuur van straatraces en het nachtleven, maar omdat het nauwelijks uit deze hoek weg stapt is het een gevalletje love it or hate it.


We zeiden het in de inleiding al: Ghost Games slaagt er niet geheel in om met Need for Speed keihard terug te komen. Als we enkel kijken naar de basis dan zien we niet veel problemen. De verschillende disciplines, het sleutelen aan je auto, het visuele aspect en de audio; het werkt allemaal prima. Gaan we hier echter iets dieper op in, dan komen de problemen aan het licht. Een verhaal dat eerder grappig dan serieus te nemen is kunnen we nog wel onder het tapijt wegmoffelen. Anders is dit voor een verplichte internetverbinding die geen enkele meerwaarde heeft te bieden, het geeft juist eerder problemen doordat je niet kunt pauzeren. Ook rubberbanding is terug van weggeweest en gaat gepaard met de frustraties uit het verleden, terwijl plotseling in beeld verschijnende auto's eveneens roet in het eten gooien. Need for Speed is een leuke arcadegame, maar kent teveel op- en aanmerkingen om te kunnen spreken van een volledig geslaagde ervaring.
Beoordeling
70
Een jaar rust, een jaar extra tijd om de Need for Speed franchise – ditmaal zonder ondertitel – weer op de kaart te zetten. Het resultaat is wat dat betreft wat teleurstellend. Dit ligt niet aan de gameplay, noch aan de cheesy verhaallijn, noch aan de aanpassingsmogelijkheden. Deze zijn allemaal prima verzorgd. Het zijn echter de onverklaarbare redenen als een verplichte internetverbinding en het zogeheten rubberbanding die roet in het eten gooien. Veel games, waaronder eerdere titels uit dezelfde franchise, bewezen al eerder dat het niet werkt en toch keert Ghost Games hiernaar terug. Een solide basis krijgt hierdoor een stevige optater en drukt op het eindcijfer.


09:11  Eén miljoen voor StarCraft II: Legacy of the Void
10:01  Mario & Sonic, zonder doping, in trailer
 Reacties (6)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 14-11-2015 om 15:34 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Rubberbanding in een race-game? Major fail.

Gast (92.69.195.xxx) op 14-11-2015 om 16:48
Jammer

Nelus op 14-11-2015 om 20:12 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Grappig, bij ons kreeg ie een 87 omdat alles juist zo lekker voelt. Dikke arcade game

MaartenL (Redacteur) op 14-11-2015 om 22:28 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Kan niet zien hoe iets lekker aanvoelt als er rubberbanding optreedt o.O

Gast (82.176.230.xxx) op 14-11-2015 om 23:00
Toch is het een toffe game, en ze gaan er wat aan doen, lees ik een paar posts hieronder.

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-11-2015 om 09:10 [Niv: 747 / Exp: 37333]
We beoordelen een game op wat het is, niet op wat het zal worden. Ben het overigens wel met je eens dat het spel met enkele aanpassingen een stuk beter zou zijn, zeker omdat het in basis al een toffe game is. Een 87 is enkel wat de game kan worden met de nodige aanpassingen, maar verdient het niet in deze staat, is althans mijn mening

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Need for Speed
Type:
Game
Releasedatum:
05-11-2015
Ontwikkelaar:
Ghost Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media