Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
20 September 2019 
(0) 
(0) 
19 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 September 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(13) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
eFootball Pro Evolution Soccer 2020
NBA 2K20
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Review:

Dragon Quest Heroes


Door Joni Philips op 24-10-2015 om 07:38
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio Omega Force werkte samen met Square Enix voor de PlayStation 4 game Dragon Quest Heroes: The World’s Tree Woe and the Blight Below, een eerste Dragon Quest voor een PlayStation platform sinds 2006. De game is dan ook een opvallende verschijning, maar het is vooral de vraag of het wel een glorieuze terugkeer betreft.

De studio achter Dragon Quest Heroes heeft eigenlijk eerder een negatieve reputatie. Omega Force ontwikkelt weliswaar continu verslavende games, met onder andere recentelijk One Piece: Pirate Warriors 3, maar het zou te weinig vernieuwing aanbrengen in hun ‘eindeloze serie van herhalende games’. De Warriors spellen lijken op het eerste zicht simpele games waarin je gewoon eindeloze groepen vijanden uitschakelt, een element dat ook hier natuurlijk prominent aanwezig is. Het is echter tegelijkertijd een ongegronde kritiek die men excellent pareert met Dragon Quest Heroes dat duidelijk geen eenvoudige Warriors spin-off betreft. Omega Force voorziet namelijk een diepgaand Role Playing Game systeem met typische Dragon Quest elementen voor afwisseling op hun traditionele formule, wat zorgt voor een interessante combinatie die trouw is aan beide series.

De karakters verdienen tijdens de strijd continu ervaringspunten – met bonussen tijdens weekends – waardoor hun levels regelmatig stijgen, zelfs als ze niet deelnemen aan de strijd. Het is niet nieuw voor de serie, maar de uitwerking verloopt anders. Je krijgt hier vaardigheidspunten die je buiten de strijd kunt gebruiken om nieuwe vaardigheden te leren. Het kan dan gaan om nieuwe magische aanvallen, versterkingen voor reeds aangekochte vaardigheden of simpelweg verhogingen voor statistieken. Het is op deze manier mogelijk om zelf te bepalen hoe de karakters groeien, inclusief de mogelijkheid om de vaardigheidspunten opnieuw te verdelen indien het fout is gelopen. Je krijgt dus meer inspraak in de groei van je karakter, een groot verschil met het eerder genoemde One Piece waar je statistieken simpelweg stegen met je level.


De Role Playing Game achtergrond wordt ook duidelijk buiten gevechten, waarbij je belandt in een groot ruimteschip dat je gebruikt om over de wereldmap te reizen. Het is echter meer dan dat, je hebt binnen dit ruimteschip eveneens verschillende winkeltjes waar je bijvoorbeeld wapens kunt kopen, een alchemist waar je voorwerpen kunt laten omvormen tot nuttige items, en waar je nieuwe queesten kunt aanpakken in de stijl van andere Dragon Quest games. Deze systemen werken niet allemaal even vlot – het aantal items dat je kunt bijhouden voor de alchemist is bijvoorbeeld redelijk laag, wat onhandig is – maar het geeft duidelijk de indruk dat dit een hybride is van Dragon Quest en Warriors, iets wat bijvoorbeeld niet op te merken was in Hyrule Warriors.

Een andere interessante toevoeging vinden we in de Monster Minion feature, een toespeling op de Dragon Quest Monsters serie. Na enkele missies krijg je een upgrade die af en toe verslagen monsters in medailles verandert. Je kunt deze medailles dan inzetten om deze monsters op te roepen om je te helpen, waarbij je niet eindeloos medailles kunt verzamelen, je hebt maar beperkte plaats zodat je veel medailles achter moet laten en ze verdwijnen na elke missie. Spaarzaam zijn is dan ook niet nodig, hoewel je wel tactisch moet denken. Monsters spawnen namelijk rond dimensionale rifts, Maws, waarbij er vaak meerdere tegelijkertijd verschijnen. Je kunt dus bijvoorbeeld monsters aan één kant opstellen terwijl je zelf aan de andere kant de Maw probeert te vernietigen. Het geeft een extra strategische twist die al snel onmisbaar wordt.


De game beschikt eveneens over een eigen originele verhaallijn, eentje waarin duistere magische krachten erin slagen om de eeuwenlange vrede tussen mensheid en monsters te verbreken. Protagonisten Aurora en Luceus gaan samen met verschillende kennissen de strijd aan om de duistere krachten af te stoppen. Het gaat om een gezellig maar te eenvoudig verhaal dat de speler eigenlijk maar met een half oor volgt. Je gaat deze gewoon zo snel mogelijk overslaan. Het verhaal weet zich vooral positief te profileren door de terugkeer van enkele geliefde karakters, die nu allemaal een stem hebben gekregen. Je kunt hier kiezen tussen Japanse en Engelse opties, die beide zorgen voor een leuk sfeertje. Het verzacht dan ook de pijn van het verhaal dat niet echt kan boeien.

De traditionele formule – rondlopen in omgevingen en hierin honderden vijanden doden – is eveneens aangepakt. De game heeft kleinere levels waarin minder vijanden verschijnen. Je pakt eerder kleine groepjes aan, waarbij je vooral probeert om een zo lang mogelijke combinatie-aanval op te zetten door vijandelijke aanvallen te vermijden. Het is een groot verschil met andere Warriors games waarin je vaak achteloos staat te knokken in het midden van honderden vijanden die je toch amper schade toebrengen. Omega Force heeft hier meer aandacht besteed aan de vijanden, die onderling meer verschillend zijn dankzij de variatie uit de bronserie. Je hebt bijvoorbeeld Zombies die je kunnen vergiftigen indien ze aanvallen. Je moet dan ook meer afstemmen op de vaardigheden van de tegenstander, inclusief het gebruik van elementaire magische aanvallen voor optimale schade.


Je moet in Dragon Quest Heroes dus niet alleen rekenen op de combinatie-aanvallen maar eveneens op magische aanvallen. Je hebt hiervoor zelfs een Magic Points meter die zich automatisch vult wanneer je gewone aanvallen gebruikt. Je hebt hiernaast ook een meer traditionele superaanval, de ‘Coup de Grâce’ die je opbouwt als deel van een supermode. Deze zijn vooral belangrijk wanneer je tegenover bazen staat, welke hier een prominente rol innemen. Je moet deze gelukkig niet alleen aanpakken. De game heeft jammer genoeg geen coöperatieve mode, maar je wordt wel bijgestaan door drie AI karakters. Je kunt ook op elk moment tussen hen wisselen om meer variatie in je gevechten te brengen. Het betekent dat levels ondanks hun korte lengte wel heel intensief kunnen worden.

Omega Force weet ook de unieke look van de Dragon Quest serie te behouden. Het gaat dan in de eerste plaats om de iconische karakterontwerpen van Dragon Ball bedenker Akira Toriyama, maar het vertaalt zich ook algemeen in een meer cartoony, vrolijke look. Het ziet er allemaal kleurrijk uit en de monsters lijken zo grappig als ze horen te zijn. Het doet eigenlijk snakken naar Dragon Quest XI, want het ziet er nu al zo vrolijk uit terwijl Omega Force typisch toch niet bekend staat om hun sterke visuele kunstjes. Het geheel loopt ook vlot met een stabiele framerate zonder slowdown, iets wat gezien het lagere aantal vijanden hier weliswaar niet zo vreemd is.
Beoordeling
85
De voorgaande Warriors spin-offs bleven steeds trouw aan de traditionele formule ongeacht de elementen van de bronserie, maar Dragon Quest Heroes is duidelijk anders. Omega Force vernieuwt op vele vlakken om een diepgaande mix tussen de series te maken. De game voelt hierdoor af en toe iets te ouderwets aan, omdat het Dragon Quest zoveel mogelijk wil nabootsen, maar het is deel van de charme voor aanhangers van de serie. De enige serieuze misser is de afwezigheid van een coöperatieve functie welke hier een grote toegevoegde waarde kon bieden gezien je altijd met vier karakters rondloopt. Dragon Quest Heroes is in zijn totaliteit echter een stevige ervaring waarmee je tientallen uren kunt opvullen.


07:42  Fallout 4 bereikt Gold status
07:27  Gang trailer van Assassin's Creed: Syndicate
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (213.119.177.xxx) op 24-10-2015 om 16:51
Doe eens een review van tales of zestiria aub :)

Gast (84.196.55.xxx) op 24-10-2015 om 18:35
Heb hem ook. Game is best ok, maar ik kan me er niet over zetten hoe verschrikkelijk slecht het verhaal is.

Het lijkt gewoon voor kinderen geschreven, de game begint al met dat monsters vijanden worden, terwijl ze daarvoor jouw beste vrienden waren? Dan slachten we ze nu toch gewoon met een glimlach op ons gezicht af ... |(

Dan praat ik nog niet over de zeer zwakke dialogen, waarbij ik soms plaatsvervangende schaamte had. Zo'n verhaal ben ik niet gewend van Square-enix

Rene Groen (Eindredacteur) op 24-10-2015 om 19:21 [Niv: 709 / Exp: 35435]
@ Gast (213.119.177.xxx)
We hebben de game gisteren binnen gehad van de uitgever, zal dus nog even duren, aar er komt zeker een review.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and The Blight Below
Type:
Game
Releasedatum:
16-10-2015
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media