Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 02


Door Joni Philips op 10-01-2015 om 12:57
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 5. Logan's Run Rule
"RPG characters are young. Very young. The average age seems to be 15, unless the character is a decorated and battle-hardened soldier, in which case he might even be as old as 18. Such teenagers often have skills with multiple weapons and magic, years of experience, and never ever worry about their parents telling them to come home from adventuring before bedtime. By contrast, characters more than twenty-two years old will cheerfully refer to themselves as washed-up old fogies and be eager to make room for the younger generation."

De karakters waarmee je speelt, zijn zeer jong. Een gemiddeld personage is vijftien jaar oud wanneer hij vertrekt op zijn lange avontuur, tenzij het een ervaren militair betreft. Die personages zijn gemiddeld een jaar of achttien. Ondanks die jonge leeftijd hebben ze jaren ervaring met wapens en magie. Final Fantasy VII en Final Fantasy VIII leveren het beste voorbeeld met Cloud en Squall, twee karakters die volleerde soldaten zijn in hun tienerjaren. De personages die ouder zijn dan 22, beschouwen zichzelf dan weer als oud en versleten waarbij ze ruimte maken voor de volgende generatie. De ouders van deze jongeren maken zich dan weer nooit zorgen, je tiener die op wereldreis vertrekt is nu eenmaal geen probleem. Het redden van de wereld is toch niet gevaarlijk.

De volledige Final Fantasy serie is een goed voorbeeld, maar Final Fantasy VIII is toch zonder twijfel het beste voorbeeld. De hoofdpersonages waarmee je speelt, zijn bijna allemaal exact zeventien jaar oud ondanks hun militaire mogelijkheden. Leerkracht Quistis is de uitzondering, zij is maar liefst achttien jaar. Het wordt ook gevolgd in de Tales-spellen, waar de oudere personages Jade (Tales of the Abyss) en Raven (Tales of Vesperia) zichzelf oude, incompetente mensen noemen in vergelijking met de tieners waarmee ze rondtrekken. De Pokémon-games zorgen voor een extreme variant. De hoofdrolspeler lijkt steeds een tienjarige die zonder problemen de wereld mag rondtrekken. Hij belandt hierbij in zeer gevaarlijke avonturen inclusief in een strijd met wereldvernietigende krachten, maar dat is geen probleem voor zijn of haar moeder.

De regel is genoemd naar Logan's Run, een iconische science-fiction film in een schijnbaar utopische samenleving waaruit mensen op 21-jarige leeftijd worden 'verwijderd' om oorlogen te vermijden. Dit geeft personages ouder dan twintig, een goede reden om zichzelf als stokoud te beschouwen. Spellen kiezen deze aanpak dan weer door het typische doelpubliek, jonge tieners die voldoende tijd hebben om een RPG uit te spelen. Zij krijgen een personage voorgeschoteld waarmee ze zich gemakkelijk kunnen vergelijken. Deze trend lijkt wel te evolueren. Het Japanse Nier veranderde zijn jonge hoofdrolspeler namelijk in een oudere kerel voor de Westerse versie. De voorgaande generaties was het echter perfect mogelijk om het doelpubliek van een Japanse Role Playing Game in te schatten op basis van de leeftijdsgroep van de protagonist.

De Logan's Run-film verhoogde leeftijd lichtjes. Ouwe rot Logan 5 is maar liefst dertig in de film!
De Logan's Run-film verhoogde leeftijd lichtjes. Ouwe rot Logan 5 is maar liefst dertig in de film!


Cliché 6. Single Parent Rule
"RPG characters with two living parents are almost unheard of. As a general rule, male characters will only have a mother, and female characters will only have a father. The missing parent either vanished mysteriously and traumatically several years ago or is never referred to at all. Frequently the main character's surviving parent will also meet an awkward end just after the story begins, thus freeing him of inconvenient filial obligations."

Het is absoluut ongehoord dat een hoofdpersonage twee ouders heeft. Mannelijke hoofdrolspelers hebben typisch alleen een moeder, terwijl vrouwelijke hoofdpersonages alleen een vader hebben. De ontbrekende ouder is vaak op mysterieuze wijze verdwenen als er effectief gesproken wordt over hem of haar. De ontbrekende ouder wordt ook vaak gewoon doodgezwegen alsof het ontbreken van een ouder absoluut geen rol speelt. De overlevende ouder zal vaak gedood worden aan het begin van de game, zodat niets de hoofdrolspeler tegenhoudt om op avontuur te vertrekken. Weeskinderen worden namelijk aan hun lot overgelaten, ze komen nooit terecht bij eventuele andere familieleden. Sommige games slaan deze stap over en laten je meteen starten met een wees. Een personage met twee ouders echter is zeer zeldzaam.

Het ontbreken van één of twee ouders is een cliché dat voorkomt in praktisch elke Final Fantasy games. De ouders van de helden uit Final Fantasy worden nooit vermeld; de ouders van Final Fantasy II personages Maria en Leon worden vermoord aan de absolute start van het spel; de ouders van de Final Fantasy III hoofdpersonages stierven in een grote catastrofe; en de ouders in Final Fantasy IV zijn bijna allemaal dood. Final Fantasy V vermeldt dat Bartz een wees is, en Lenna wordt een wees wanneer haar vader gedood wordt tijdens het spel. Wees Krile verliest zelfs haar laatste overlevende familielid, haar grootvader, in de strijd met Exdeath. De personages in Final Fantasy VI hebben ook bijna allemaal hun ouders verloren.

Zell's moeder, één van de weinige ouders in Final Fantasy VIII
Zell's moeder, één van de weinige ouders in Final Fantasy VIII


Final Fantasy VII vertelt het verhaal van Cloud en Tifa wiens laatste overlevende ouders, respectievelijk zijn moeder en haar vader, worden gedood door Sephiroth. Vincent heeft zijn vader verloren in een experiment waardoor alleen zijn moeder overleeft, en Yuffie is weggelopen van haar enige overlevende ouder, haar vader. Aeris is dan weer een traditionele wees die nog eens de laatste overlever van haar ras is. De Final Fantasy VIII personages zijn bijna allemaal wezen, waarbij hun vaderfiguur Cid hen allemaal opvoedde terwijl hun moeder Edea verdween. Enkele van de personages werden geadopteerd, maar alleen Zell heeft nog contact met een ouder, zijn adoptiemoeder. Het enige personage dat opgevoed is door een echte ouder, is Rinoa wier moeder overleed in een auto-ongeluk. Haar vader moest haar dan ook opvoeden.

De Final Fantasy IX personages zijn opnieuw allen wezen, waarbij sommigen niets van hun oorsprong weten. De personages uit Final Fantasy X verging het veel beter. Tidus's vader verdween op jonge leeftijd waardoor hij werd opgevoed door zijn moeder, tot zij stierf. Yuna's moeder stierf eveneens op jonge leeftijd; ze werd opgevoed door haar vader tot die zichzelf opofferde om Sin te stoppen. Rikku verloor haar moeder dus moest ze opgevoed worden door haar vader. Ook Seymour wordt beïnvloed door de dood van zijn moeder. Wakka en Lulu zijn dan weer traditionele wezen. Hetzelfde geldt voor Vaan en Penelo uit Final Fantasy XII, en Lightning en Serah uit Final Fantasy XIII. Een Final Fantasy personage met levende ouders is simpelweg niet belangrijk.

De Pokémon-games zijn ook een excellent voorbeeld. De meeste hoofdrolspelers hebben alleen een moeder, die af en toe zeggen dat je lijkt op je vader, maar die nooit vermelden waar die vader is. De enige uitzondering is het geheel van Pokémon Ruby, Sapphire en Emerald waarin je vader één van de gymleiders is terwijl je bij je moeder start. De rivaal van je personage uit Pokémon Red en Blue leefde ook in een opvallende situatie. Hij leefde namelijk samen met zijn zus en zijn grootvader Professor Oak. Zijn ouders worden nooit vermeld. Andere voorbeelden van de regel zijn Grandia, Kingdom Hearts, Tales of Symphonia, La Pucelle Tactics, Disgaea: Hour of Darkness, Phantom Brave, Makai Kingdom, Secret of Mana, Rune Factory, Dragon Quest en Nier.


13:27  Een nieuwe blik op Life is Strange
11:33  Ontslagen bij Codemasters, DiRT is veilig
 Reacties (11)
 Pagina: 1
dantekloon op 10-01-2015 om 13:45 [Niv: 185 / Exp: 9264]
Vergeet Arc:twilight of the spirits niet, de vader werd vroeg in de game vermoord toen de ouders van Kharg en Darc vluchten voor de deimos terwijl de moeder het overleefde maar veel later kwam te overlijden in de game terwijl Kharg groot werd gebracht bij zijn moeder en Darc als wees opgroeit.
Arc:twilight of the spirits is een van de beste verhaal in een game ooit.

Mooi geschreven Joni. Till next saturday

Gewijzigd door dantekloon op 10-01-2015 om 13:49

Gast (83.81.66.xxx) op 10-01-2015 om 15:10
Dus Ruby /Sapphire zijn de enige rpg's wwaarbij beide ouders leven?

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-01-2015 om 16:05 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Nee, er zijn nog enkele uitzonderingen onder de mainstream Japanse RPGs. Er zijn echter zoveel voorbeelden binnen de grote series dat het duidelijk is waarom dit cliché bestaat. Iirc, Skies of Arcadia heb je ook een personage met twee ouders.

Gast (62.140.132.xxx) op 10-01-2015 om 17:36
Lloyd Irving tales of symphonia echte vader kratos moeder gedood opgegroeid door een dwerg XD

Gast (217.122.75.xxx) op 10-01-2015 om 21:49
Bij Suikoden 5 leven in het eerste gedeelte van de game beide ouders van de hoofdpersoon nog maar die leggen later in de game het loodje

Gast (77.162.212.xxx) op 11-01-2015 om 18:51
Interessant artikel! Kun je een voorbeeld noemen van een RPG waarin deze clichés worden vermeden?
Moet trouwens 'Rinoa(,) wier moeder" zijn

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-01-2015 om 19:01 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Inderdaad, het moest wier zijn.
En nee, er zijn zoveel clichés dat elke RPG er wel enkele aanhaalt. Een cliché moet ook niet noodzakelijk slecht zijn.

Gast (82.169.34.xxx) op 14-01-2015 om 05:13
Jade cocoon had nog beide ouders

flip122 op 20-01-2015 om 11:56 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Uhh dat stukje over nier klopt niet echt , er waren 2 versies uitgekomen in Japan de xbox en de ps3
Gestalt(xbox/Old guy) en replicant(ps3/Young guy)

Gast (193.178.209.xxx) op 20-01-2015 om 12:20
Die Xbox 360 versie verkocht toch niet in Japan.

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-01-2015 om 12:48 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Gestalt is inderdaad uitgekomen in Japan, maar de game werd daarbij neergezet als de 'Westerse' variant tegenover het 'Japanse' Replicant. Dit valt onder andere te zien aan Engelse versus Japanse dub. Daarom versimpeld tot Westerse versus Japanse versie.

Gewijzigd door Joni Philips op 20-01-2015 om 12:48

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden