Sony heeft in het verleden al enkele keren bewezen dat ze kwaliteit in huis hebben met onder andere Insomniac Games, Team Soho en Naughty Dog. Misschien de beste game die ooit werd uitgegeven door Sony is de culthit Ico. De game verkocht amper in Europa en Amerika, maar werd in de gamepers zonder uitzondering aanzien als één van de toppers van het jaar 2001. De lage verkoopscijfers hield SCEJ zeker niet tegen om een semi-vervolg te maken in de vorm van Shadow of the Colossus, één van de meest geanticipeerde games van 2005.
De game begint met onze jonge hoofdrolspeler die op zijn paard aan het rijden is, hij is echter niet alleen, hij draagt het lichaam van zijn overleden geliefde. Wanneer hij haar op een mysterieus altaar wil achterlaten, hoort hij een stem die uitlegt dat zijn vriendin, Wanda, niet dood is maar haar ziel is verloren. Waarom dat gebeurd is, kan de stem ook niet vertellen maar hij weet wel een manier om haar terug tot leven te wekken, dat kan zeer simpel, onze protagonist moet amper zestien vijanden verslaan. Eens je de eerste vijand gezien hebt, geloof je echter nooit meer dat dit gemakkelijk wordt want je vijanden zijn echte kolossen, wezens die zelfs King Kong en Godzilla klein laten lijken. De game weerspiegelt ook dat de reus gigantisch is doordat er kleine aardbevingen plaatsvinden wanneer hij beweegt.

Elk level van de game bestaat uit één kolos en zou een half à één uur duren om uit te spelen. Eerst benader je de kolos terwijl je rustig rondrijdt op je paard en de aanvallen vermijdt die je soms van op kilometers afstand kunnen bereiken. Daarna begint het moeilijke deel, de reus doden. Dit doe je door hem te beklimmen en op strategische plaatsen wondjes aan te brengen. Steek je hem bijvoorbeeld in de knie, zakt hij even in en krijg je de kans om hogerop te klimmen. Dat puzzelproces moet je gewoon herhalen tot je bovenaan zijn hoofd bent en dan kun je hem de genadeslag toedienen. Natuurlijk moet je het zo niet doen, dat is het leuke aan Shadow of the Colossus, er zijn meerdere manieren om elk monster neer te halen.

Nu zou het natuurlijk geen uitdaging zijn om alle kolossen te doden als ze gelijkaardig waren qua opbouw maar ze verschillen danig van elkaar, zo zijn er mensachtige kolossen maar evenzeer een gigantische stier of een monster dat onderwater leeft. Dan is er nog een vliegende slang die je met pijl en boog zult moeten aanvallen terwijl je het paard bestuurt om zijn aanvallen te ontwijken. Uiteindelijk lijkt het nog gemakkelijk om gewoon een monster te beklimmen maar wanneer dat monster nog doelgerichte pogingen kan ondernemen om je personage als een vlieg te pletten, kan het wel wat moeilijker worden.
|