Houd je van realistische spellen waar men probeert de wereld zo perfect mogelijk in beeld te brengen, met de kleinste details en krijg je al jeuk als er iets gebeurt dat in het echt nooit zou kunnen? Dan raad ik je aan een andere review te gaan lezen, want Katamari Damacy is echt alle contact met deze wereld verloren.
Opbouw
Je begint het spel binnen in een huis. Hier ligt allerlei troep op de grond die jij met je katamari mooi op kunt gaan rapen. Het doel van de eerste ster is dan ook het maken van een katamari van 20 centimeter, terwijl je begint met een kale katamari van 5 centimeter. Om dit doel van 20 centimeter te bereiken, zul je allerlei dingen die dus in de kamer liggen aan je bal moeten laten plakken. Je zult merken dat je in het begin alleen de allerkleinste dingen op kunt rapen, zoals punaises en paperclips. De flesjes met correctievloeistof zullen nog stug blijven staan als je er tegen aan botst. Pas als je het formaat van 15 centimeter bereikt hebt, zul je ook deze objecten op kunnen rapen.

Naast passieve objecten, zoals de hierboven beschreven dingen, zijn er ook actieve objecten in het spel. Het begint met muizen in het begin, maar bouwt steeds verder op. Na een tijdje zul je zelfs mensen aan je bal kunnen plakken (of zelfs stapels mensen, welke je regelmatig tegenkomt). Op het einde wordt het zelfs nog veel bonter, maar dit zal ik nog niet weggeven.
Het vervelende aan deze actieve objecten is dat, wanneer je er tegenaan botst terwijl je nog te klein bent, ze dingen van je katamari afbeuken. Als je bijvoorbeeld een doorsnede van 40 centimeter hebt en je beukt tegen een grote hond aan, zullen een aantal eerder opgerolde objecten van je katamari af vliegen. Dit is nooit hinderlijk veel, maar geeft het spel toch net die kleine uitdaging waardoor je toch zult proberen zoveel mogelijk bij te grote actieve objecten uit de buurt te blijven.
Dit is echter niet het enige dat het spel ervan weerhoudt telkens te vervallen in een rolspel waarbij je telkens zomaar een grote bal bij elkaar moet zien te rapen. Bij iedere opdracht zit ook een tijdslimiet en, hoewel dit limiet erg ruim is, geeft het je toch een beetje een richtlijn, zodat je niet te lang in een bepaald level blijft hangen.

Naast de levels waarin je een zo groot mogelijke katamari moet maken, zijn er ook levels waarin je zoveel mogelijk van een bepaald object moet oprollen. Zo is er bijvoorbeeld een level waarin je zoveel mogelijk vissen op moet rollen, of een level waarin je zoveel mogelijk kronen moet zien te krijgen, omdat de koning dit een leuk idee lijkt voor een ster.
|