Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Retro Feature: Breakout


Door Joni Philips op 15-12-2011 om 07:13
Bron: Gamed

In 1976 lanceerde Atari Inc. hun arcade-game Breakout, een game die ondanks zijn ouderdom extreem populair blijft. Het is dan ook tijd om terug te blikken op deze 35-jaar oude game in onze Retro Feature.

Het concept van Breakout is ongetwijfeld bij iedereen bekend. De game speelt zich af binnen een rechthoek, waarbij de onderste grens verwijderd is. Bovenaan is het speelveld gevuld met gekleurde blokjes – in de arcadeversie werd de illusie van kleur gecreëerd via stickers op het scherm, pas in latere versies waren ze effectief gekleurd – en onderaan het veld wordt de opening verdedigd door een kleine paddle. Die paddle is zeer belangrijk want het is jouw enige manier om de game te beďnvloeden. Met behulp van deze paddle laat je namelijk een balletje stuiteren dat zich in de rechthoek bevindt. Jij dient ervoor te zorgen dat het balletje nooit de rechthoek kan verslaan, terwijl je de blokjes vernietigt. Eens alle blokjes vernietigd, heb je gewonnen.

Atari 2600 Port
Atari 2600 Port

Simpel maar ongelofelijk verslavend. In het origineel ging de moeilijkheidsgraad dan nog eens regelmatig omhoog zodat het behalen van de hoogste scores een echte uitdaging is. Door de jaren heen kreeg dit concept vele klonen waaronder Arkanoid en Shatter, maar zelfs de beste onder hun konden ons het origineel nooit doen vergeten. Ze brachten allen interessante vernieuwingen, maar het stuiteren van de bal blijft het meest verslavend en dat allemaal dankzij een simpel ideetje van Atari oprichter Nolan Bushnell. Hij wilde een singleplayer-versie van Pong, zijn eerste grote hit, en die singleplayer-Pong werd dus Breakout. De strategie werkte duidelijk en zelfs 35 jaar later kent iedereen Breakout nog. Het is echter niet alleen het spel dat iconisch was.

Ook de mensen achter de game bleken iconen. Hoewel de game bedacht werd door Nolan Bushnell, is hij niet de meest bekende naam die verbonden is aan het project. De technische bouw van de Breakout arcadekast werd namelijk uitbesteed aan ene Steve Jobs die toen Apple en Pixar nog niet had opgericht. Toen een nobele onbekende, momenteel één van de bekendste overleden personen van het jaar en dat in het jaar dat onder andere Amy Winehouse en Osama Bin Laden gestorven zijn. Jobs kreeg een simpele opdracht: ontwikkel een arcadekast met zo weinig mogelijk chips en je krijgt een stevige bonus. Per chip die hij kon elimineren ten opzichte van het verwachte aantal, kreeg hij een bonus van $100 bovenop zijn standaard van $750.

Steve Wozniak en Steve Jobs
Steve Wozniak en Steve Jobs

De opdracht was moeilijk, maar hij kende de juiste man voor zijn job. Zijn goede vriend Steve Wozniak - het technisch genie achter design-goeroe Jobs - slaagde erin maar liefst vijftig chips te wissen. Het leverde Jobs een bonus van $5000 op, welke hij niet deelde met zijn goede vriend. Wozniak werd weliswaar bedrogen door zijn goede vriend - die hij later zou vergeven - maar leerde ook een waardevolle les. Alles wat hij leerde tijdens de ontwikkeling van Breakout, paste hij later namelijk toe op de Apple II om hiervan een groot succes te maken welke indirect leidde tot de evolutie van de hele PC industrie. Eén zeer simpele videogame met een gigantische invloed, dat is Breakout.


07:16  [Upd.] Pokémon aankondiging in januari
07:13  Aion wordt free-2-play
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (83.84.52.xxx) op 15-12-2011 om 16:35
>.< Ik klikte hierop in hoop op nieuws omtrent Retro studios T_T

Gast (83.84.52.xxx) op 15-12-2011 om 16:38
Sorry, dubbelpost...maar ik moest ff zeggen dat ik wel een leuk artikel is....

Gast (83.84.52.xxx) op 15-12-2011 om 16:39
...dat dit wel een leuk artikel is**

sorry triple post

Gast (80.101.9.xxx) op 15-12-2011 om 23:14
leuk artikel. het spel is inderdaad een klassieker. maar pacman en mario zijn ook klassiekers. misschien een idee om hier een artikel aan te besteden ?

D: op 16-12-2011 om 15:11 [Niv: 172 / Exp: 8612]
fout in de text, bin laden is al sinds 2001 dood.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden