Het eerste Day of Reckoning deel voor de Gamecube was een aangename game, maar schoot helaas te kort om echt als topspel bekroond te worden. In deel 2 gaat ontwikkelaar Yuke's in de herkansing om er een nog betere game uit te poepen.
Om niet geheel in herhaling te vallen wil ik je wijzen op de eerdere preview, welke al aan de game gewijd is. Hierin is onder andere uitgelegd wat de worstelsport inhoudt en waarom wij Nederlanders er zo weinig mee in aanraking komen. Als trouwe volger van de sport met mannen in veel te korte broekjes was ik natuurlijk dé persoon om deze game deskundig onder de loep te nemen.

Genoeg vernieuwing voor een tweede deel?
Wellicht vraag je je af waarom een worstelspel toch steeds weer opnieuw op de markt komt. Afgezien van de logische verbeteringen als de graphics en het geluid lijkt het alsof er weinig aan te sleutelen valt. Gelukkig weet Yuke ons meteen te overtuigen met de verbeteringen die zijn voorganger doen verbleken.
Als eerste kijken we maar eens naar de storyline. Volgde je in het eerste deel nog het verhaal van een jonge worstelaar die zijn weg naar de top zocht, daar wordt je in dit tweede deel een jaar na deze gebeurtenissen geplaatst. Je moet dit wel in de huid doen van een andere worstelaar, want je kunt je creatie uit het eerste deel niet onderbrengen in dit deel. Als reden wordt aangedragen dat de graphics dan niet overeen zouden komen. Mocht je echt gehecht zijn aan je worstelaar, dan zul je hem dus opnieuw moeten bouwen. Ik vond dit echter niet zo belangrijk en bouwde gewoon een nieuw mannetje in elkaar, waarna het verhaal kon beginnen. Dit in elkaar zetten van een mannetje is trouwens zeer uitgebreid, dus daar kan je al enige uren in steken als je daar behoefte aan hebt.

Het verhaal begint bij Raw. Je hebt inmiddels de titel niet meer. In plaats daarvan strijden Triple H en Chris Jericho ervoor. Het toeval wil dat in deze match wat fout gaat (ik zal niet teveel vrij geven) en Raws General Manager Eric Bisschof geen andere mogelijkheid ziet dan de titel tot zich te nemen en hem aan niemand toe te kennen. Een toernooi wordt opgezet om worstelaars vervolgens te laten strijden voor deze titel, totdat de titel ineens gestolen wordt en dit hele plan dus overboord gezet kan worden. Laat nou net jij geen sluitend alibi hebben om aan te tonen dat jij niet de schuldige bent.
Het is dus weer de bekende situatie die we uit het eerste deel kennen, namelijk het winnen van matches om de storyline tot een goed einde te brengen. Wees overigens niet bang bij een verliespartij, je kunt het namelijk oneindig nog eens proberen wanneer het in eerste instantie niet lukt.
|