Het eerste Day of Reckoning deel voor de Gamecube was een aangename game, maar schoot helaas te kort om echt als topspel bekroond te worden. In deel 2 gaat ontwikkelaar Yuke's in de herkansing om er een nog betere game uit te poepen.
De gameplay
Ook de gameplay is op de schop genomen.
Ten eerste is daar de Stamina meter. Deze meter, welke het uithoudingsvermogen weergeeft, moet goed in de gaten gehouden worden. Hoe meer acties je uitvoert, hoe sneller deze namelijk leegloopt. Het aanvullen gebeurt vervolgens wel automatisch, maar enkel wanneer je rustig bent en dus geen acties uitvoert. Hoewel dit een grote verbetering zou moeten zijn vond ik het persoonlijk een grote irritatie. Natuurlijk brengt het wat meer de realiteit over, maar als ik om de paar acties steeds weer afstand moet nemen om mijn meter vol te laten lopen dan wordt het tempo teveel uit het spel gehaald. In een game wil ik blijven doorgaan, de overhand nemen ten opzichte van mijn tegenstander en laten zien dat ik de betere ben. Deel ik echter een paar combinaties uit en ik moet wachten tot ik weer bijgekomen ben van dit brute geweld, dan vind ik dat geen toevoeging aan de gameplay. Ik snap dan ook niet goed waarom ze dit in het tweede deel hebben toegevoegd, want ik zie echte worstelaars ook niet om de zoveel tijd even stil staan om bij te komen.

Gelukkig zijn de overige toegevoegde elementen wel waardevol te noemen.
Zo is het grapple systeem beter uitgewerkt en is het daardoor mogelijk om meer combinaties te maken, of ze juist beter af te slaan van je tegenstander. Meer nog dan in het eerste deel had ik het idee controle over mijn karakter te hebben waardoor ik op sommige momenten beter tegenstand kon bieden, wat weer leidde tot minder frustratie. Ik raad je dan ook aan om de training twee of drie keer door te nemen voordat je begint. Niet alleen is deze uitgebreid, het geeft ook beter weer hoe alles in elkaar steekt. Je krijgt de vele controls pas echter onder de knie wanneer je de moeite neemt om deze training optimaal uit te werken en dat lukt je niet wanneer je deze training slechts één keer doorlopen hebt.
Een andere nieuw systeem is die van de submissions. Wanneer je tegenstander (of jijzelf, zoals je wilt) een submission uitvoert zie je de C-stick in beeld staan met vier mogelijkheden (toegedeeld naar de boven- en onderkant en de linker- en rechterkant) De opties welke je krijgt zijn rest hold, submission, taunt en drain.
Als je dezelfde kant op beweegt als je tegenstander in gedachten had dan blokkeer je de aanval. Gok je daarentegen verkeerd, dan zal je alsnog in zijn aanval belanden. Het is misschien meer een systeem van geluk dan wijsheid, maar het voelt wel goed aan en het brengt de nodige variatie met zich mee.

Een laatste gameplay element welke een grotere waarde heeft gekregen is die van het bloed. Raak je je tegenstander goed op het hoofd, dan zal deze gaan bloeden. Hier houdt het echter niet op, want wanneer je verder op dit hoofd inwerkt zal hij niet alleen heviger gaan bloeden (inclusief sporen op de mat) maar zal zijn stamina ook sneller dalen.
|