Hands-On: Golden Sun: Dark Dawn
Door Gideon op 16-08-2010 om 14:53
|
Bron: Gamed
|
Vraag iemand naar zijn top vijf favoriete Game Boy Advance titels en gegarandeerd zit Golden Sun of Golden Sun: The Lost Age erbij. Beide games (die samen één groot verhaal vormden) zijn twee typische JRPG’s, maar dan wel met de bekende ‘Nintendo-magie’. Vorig jaar werd op de E3 het vervolg aangekondigd en wij hebben onlangs met de E3-demo van dit jaar gespeeld. In de volgende hands-on praten we je helemaal bij over Golden Sun: Dark Dawn.
Veel over het verloop van het verhaal is verder nog niet bekend. Duidelijk is wel dat Matthew, Tyrell en Karis het alles behalve makkelijk gaan hebben in een wereld die niet bepaald straalt van dankbaarheid. Hoewel Isaac en de rest bekend staan als ‘de helden van Vale’ denkt lang niet iedereen daar zo over en wordt buiten Vale de Golden Sun vaker gezien als een vloek dan als een zegen. Psynergy wordt niet gedoogd en Adepts worden met de nek aangekeken. Duidelijk is wel dat locaties en karakters uit de eerste twee delen voorbij zullen komen, waarbij natuurlijk de grote vraag is: komen de helden uit het origineel ook voorbij en wat is er met ze gebeurd? In ieder geval Isaac lijkt een zekerheid, maar de voor de rest moeten we nog even afwachten.
Tijdens mijn speelsessie met de E3 demo van de game kon ik kiezen uit een tweetal spelelementen: avonturieren en vechten. Ik koos als eerst voor het avonturieren, het meest veranderde element in de serie. Bij het starten vallen meteen de 3D graphics op, welke er uitstekend uitzien. Ik was even bang dat het sprookjesuiterlijk verloren zou gaan in ongedetailleerde texturen, maar niets is minder waar. De game is nog steeds kleurrijke en heeft het ‘zachte’ uiterlijk behouden. Persoonlijk vond ik het er beter uitzien dan The Legend of Zelda op de Nintendo DS en dat zegt een hoop. Om de vergelijking met serie maar even door te zetten: de game wordt op soortgelijke manier bestuurd. Het hele avontuur kan met de stylus worden gespeeld, hoewel de D-pad wel optioneel is. Ik verwacht niet dat veel mensen dit zullen gebruiken, aangezien de besturing met de stylus prima werkt.

De ‘avonturier mode’ in de demo bestond uit grofweg twee delen: een hindernisbaantje en een kerker. Ik kreeg het idee dat het hindernisbaantje puur voor de demo was gecreëerd en het was niet helemaal duidelijk of deze ook in de uiteindelijke game zal verschijnen (waarschijnlijk niet in de huidige vorm). Het doel was in ieder geval duidelijk; een beknopte uitleg van de besturing. Naast het standaard rondlopen is het nu ook mogelijk om in bomen te klimmen. De grootste vernieuwing zit hem echter in de manier waarop Psynergy buiten de gevechten gebruikt wordt. Je kunt twee soorten Psynergy aan de schouderknoppen toewijzen, zowel de linker als de rechter. Wil je bijv. de ‘Move’ Psynergy gebruiken (hiermee kun je objecten op afstand verplaatsen) dan druk je op de schouderknop of tik je met de stylus op het icoontje dat links, dan wel rechts bovenin beeld staat. Een cirkel verschijnt rondom Matthew en binnen deze cirkel kun jij met de stylus objecten verplaatsen, zonder dat Matthew beweegt. Ook de nieuwe Psynergy, een vuurbal, gebruik je op deze manier, echter dien je hierbij meerdere malen met de stylus over het scherm te wrijven in de richting waarop jij wilt schieten.
Tijdens de hindernisbaan en de kerker kwam ik ook de nodige Djinn tegen, de Pokémon-achtige wezentjes welke je extra krachten geven en welke opgeroepen kunnen worden tijdens gevechten. Deze lijken meer persoonlijkheid te krijgen dan in de eerste twee games, wat blijkt uit het feit dat in de uiteindelijke game een soort van Pokédex zal zitten welke de Djinn beschrijft. Leuk voor de verzamelaars onder ons (en zit er niet in iedereen een kleine Ash Ketchum?!). Duidelijk is wel dat zowel oude als nieuwe Djinn hun opwachting zullen maken in Golden Sun: Dark Dawn.

De tweede modi welke ik probeerde bestond uit enkele gevechten. Tijdens het turn-based vechten kreeg ik de besturing over Matthew, Tyrell en Karis en dit voelde meteen vertrouwd. Het keuzemenu is volledig intact gebleven en in de basis is het systeem identiek. Je kunt aanvallen, verdedigen, Psynergy uitvoeren, voorwerpen gebruiken en Djinn inzetten. Nadat je alles keuzes hebt ingevoerd worden deze in een bepaalde volgorde uitgevoerd. In prachtig 3D (met indrukwekkende effecten bij de aanvallen waarbij elementen worden gebruikt!) knokken de vloeiend geanimeerde karakters er op los. Hierbij viel op dat de camera flink ronddraait om de gevechten van alle kanten te laten zien en bij het gebruik van Djinn of Psynergy neemt deze een positie in om alles zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Djinn worden nog steeds aan karakters gekoppeld om zo hun statistieken te verhogen; zet je een Djinn tijdens het vechten in, dan verdwijnt de bonus, maar leveren ze wel schade. Wanneer je meerdere Djinn hebt ingezet kun je wederom een dikke Summon oproepen, die ditmaal zelfs beide schermen vult en er indrukwekkend uitziet. De rest van het gevecht wordt het tweede scherm gevuld met statistieken en beschrijvingen.
Golden Sun heeft veel fans en alleen al daarom is het mooi om te zien dat Nintendo en Camelot Software Planning nu eindelijk met het langverwachte derde deel komen. De game blijft zeer trouw aan de basis die dik acht jaar geleden is gelegd. Voor de fans zal het een verademing zijn om weer in de wereld van Golden Sun te mogen rondlopen en de prachtige graphics zijn een lust voor het oog. Het is even de vraag of men niet teveel blijft leunen op dat wat we al kennen: het gevechtsysteem lijkt vooralsnog vrijwel identiek. De besturing werkt gelukkig prima en dus is het hopen op een spannend verhaal en mooie puzzels. Zoiets is natuurlijk niet op te pikken uit een demo, maar de ontwikkelaar kennende lijkt dit wel goed te komen. Golden Sun: Dark Dawn heeft nog geen exacte release datum, maar alles wijst er op dat de game eind dit jaar uit gaat komen.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
14:59 Toy Story 3 geeft koppositie niet weg in UK
14:52 RAGE krijgt downloadable content
|
Reacties (10) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (217.27.227.xxx)
op 16-08-2010 om 15:48
|
_O_
|
|
Seiniyta
op 16-08-2010 om 15:58
[Niv: 14 / Exp: 723]
|
Het enige waar ik me zorgen om maak is de lengte van het spel, beide golden sun titels waren toch redelijk snel voorbij :o
anders zie ik geen reden waarom dit geen topper zou kunnen worden
Gewijzigd door Seiniyta op 16-08-2010 om 15:58
|
|
No'tje
op 16-08-2010 om 16:27
[Niv: 205 / Exp: 10254]
|
Lekkere preview weer Gideon!
|
|
Gideon
op 16-08-2010 om 20:34
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Thnx! Kijk zelf erg naar deze titel uit ook, heb ontzetten genoten van de eerste twee delen
|
|
Gast (88.250.67.xxx)
op 16-08-2010 om 20:46
|
heb zo n zin in GS _O_
|
|
Mafusto
op 16-08-2010 om 21:04
[Niv: 115 / Exp: 5756]
|
@Seiniyta
De speelduur valt wel mee.
Heb bij zowel deel 1 als deel 2 triple digits aan speeltijd  Heb ze dan wel 100% uitgespeeld met alle Djinns etc 
Dus voor de speelduur bnk niet zo bang.
|
|
dantekloon
op 17-08-2010 om 00:40
[Niv: 189 / Exp: 9458]
|
Ik heb alleen Ougon no Taiyou(Golden Sun)in Japans
Wil deel 2 ook graag hebben.
En ik kijk ook zeker uit naar deze game.
|
|
Gast (87.66.6.xxx)
op 17-08-2010 om 23:27
|
Dit spel wordt geweldig. Ik ben er zeker van dat het lange wachten beloond zal worden.
|
|
Gast (82.204.31.xxx)
op 19-08-2010 om 01:05
|
door golden sun ben ik meer jrpg's gaan spelen en final fantasy gaan spelen ,terwijl ik daarvoor alleen spellen als zelda en mario speelde _O_ dus voor mij zeker een must have _O_
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|