Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

De toekomst is kut


Door Joris op 23-08-2010 om 14:04
Bron: Gamed

Game-ontwikkelaars zijn doemdenkers, de games stralen het uit. De toekomst wordt een hel. In deze feature aandacht voor de totalitaire staat.

‘The changes came slowly at first. Most did not realize or did not care, and accepted them. They chose a comfortable life.’ (Mirror’s Edge)

Een maatschappij waarin het regime alles controleert, alles reguleert, maar vooral je hele doen en laten bepaalt. Staten waar niks mag en alles moet. De historische schrikbewinden Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie en het hedendaagse Noord-Korea zijn de bekendste voorbeelden. Maar er zijn door de jaren heen ook honderden fictieve totalitaire staten ontworpen, in boeken, films, muziek en games.

Het bekendste fictieve totalitaire regime kun je terugvinden in 1984, de populaire roman van George Orwell. Het boek uit 1948 biedt een sombere toekomstvisie waarin vrijwel de hele wereld is opgeslokt in het rijk Oceanië, een totalitaire staat geleid door Big Brother. Hier wordt het de mensen afgeleerd voor zichzelf te denken, dat doet de regering wel voor ze. Het Ministerie van Waarheid zorgt ervoor dat de geschiedenis vervalst wordt, het Ministerie van Liefde regelt de onderdrukking van de bevolking. Wie niet meedoet is de lul, want alles wordt gecontroleerd via grote televisieschermen. De hoofdpersoon van 1984, Winston Smith, gaat ondergronds en verzet zich tegen het regime. Hij verzamelt mensen om zich heen en begint verboden theorieën te ontwikkelen. Helaas, uiteindelijk blijkt niemand te vertrouwen en wordt Winston opgepakt en gehersenspoeld.


Meerdere games lijken sterk geïnspireerd op de dystopie die in 1984 geschetst wordt. Bijvoorbeeld in de vorm van Mirror’s Edge. Een grote glanzende stad waar van een afstand alles fijn en goed lijkt te zijn. Lijkt, want de stad kent een groot aantal gebreken. Het grootste gebrek is de privacy, alles wordt gecontroleerd. Om toch vertrouwelijke informatie door te kunnen geven maken de mensen gebruik van Runners, een soort illegale postbodes die over daken rennen om de politie (blues) te ontwijken. Faith is de hoofdpersoon van Mirror’s Edge en is zo’n runner. Nadat haar zus is opgepakt door de regering om een moord die ze niet heeft gepleegd, besluit Faith de strijd aan te gaan met het bewind. Al snel worden de rollen omgekeerd en is het de regering die jaagt waardoor Faith op de vlucht moet slaan om te overleven. Aan het eind van de game zingt Faith ´I am alive´, ja ze leeft nog, en haar zus ook, maar dat is een schrale troost. Al haar vrienden bleken namelijk verraders of zijn vermoord door de blues. En de regering? Die gaat waarschijnlijk gewoon door met haar schandalige praktijken.


Schandalige praktijken? Ja, wat de regering nu precies voor gruweldaden uitvoert wordt niet echt duidelijk in Mirror’s Edge. Wel is goed te zien dat informatie wordt gemanipuleerd en de bevolking via tv schermen wordt voorgelogen. De staatstelevisie waarschuwt de burger voor gevaar dat overal opduikt. Veiligheid boven privacy, veiligheid boven alles. Het leger zal zorgen voor deze veiligheid, maar dan is het belangrijk dat iedereen meewerkt. De journaals in Mirror’s Edge zitten vol met bangmakerij.

Dat gebeurt ook op grote schaal in Half Life. Als je in deeltje twee City 17 binnen rijdt, word je vanaf grote schermen toegesproken door dokter Wallace Breen, de Big Brother van Half Life. City 17, het best te beschrijven als een futuristische Sovjet-Unie stad, is geen fijne plaats om te wonen, dat voel je direct als je er arriveert. Er hangt een vreemd soort spanning in de lucht, camera’s zweven om je heen en de straten lijken uitgestorven. Regelmatig valt de Civil Protection huizen binnen om burgers af te voeren naar het concentratiekamp Nova Prospect of ze eenvoudig weg gelijk dood te schieten. De vergelijking met de communistische en nazistische regimes is snel gemaakt.


Die overeenkomst is nog sterker te zien in Dreamfall: The Longest Journey. In het rijk Arcadia is het bewind in handen van de Azadi. Deze Azadi controleren niet alleen alles wat er omgaat in Arcadia, ze voeren ook een rassenoorlog tegen iedereen die magie gebruikt. Tovenaars en andere magiërs worden weggestopt in getto’s of vermoord. Contact met deze mensen wordt verboden. Nog een andere overeenkomst is te zien in de immense bouwwerken van de Azadi. Deze zijn vooral bedoeld om de grootsheid van de religie en de staat te benadrukken, op een zelfde manier als Hitler en Speer dat van plan waren met hun megalomane bouwplannen in het Derde Rijk.


Hoewel de hierboven genoemde games wat betreft gameplay totaal verschillen, hebben ze qua setting veel gemeen. In alledrie de games staat de speler in de schoenen van een verzetsheld, iemand die samen met een groepje anderen de strijd aan gaat met het onderdrukkende regime. De verzetsleden verzamelen zich ondergronds, in kelders van herbergen, rioleringen en verborgen schuurtjes, en werken vanuit daar aan een plan om de regering omver te werpen. Veel komt er van deze plannen niet terecht, al snel komen de verzetsleden in een chaotisch kat en muisspel met de machthebbers terecht. Er blijken verraders in het spel te zijn, lafaards die het allemaal niet meer zien zitten en (rotte) eieren voor hun geld kiezen. Vertrouwen en geloof zijn dan ook belangrijke thema’s in deze games, het Engelse woord ‘Faith’ wordt zelfs zowel in Mirror’s Edge als in Dreamfall gebruikt als naam voor een belangrijk personage. Vertrouwen in anderen is belangrijk, maar ook de hoop op een betere samenleving, op vrijheid. Iets dat dan weer in de naam van het hoofdkarakter van Half Life verwerkt zit, Freeman.

Dat de speler de rol van verzetsheld aanneemt is logisch, het is een gemakkelijke manier om sympathie voor het hoofdpersonage te kweken én er zijn altijd genoeg bad guys om het tegen op te nemen. Ander belangrijk punt is dat de verzetshelden vaak gekleurde karakters zijn, in tegenstelling tot de vijandige legers die uit eenheidsworst lijken te bestaan. De vijand draagt uniforme kleding, koestert uniforme gedachten en hangt uniform de geïndoctrineerde ideeën van (valse) vaderlandsliefde aan. Ze bedekken vaak hun ogen en zijn gekleed in het zwart. In de Wii game De Blob is deze vergelijking wel heel letterlijk verwerkt in de game. Het verzet staat voor kleur, de patrouillerende soldaten zijn zwart en grijs gekleurd.


De speler speelt altijd de verzetsheld, het is waarschijnlijk de enige optie, maar het heeft wel een nadelig effect voor de diepgang van de games. Er wordt heel weinig gerelativeerd vanuit de visie van het verzet, de heersende regering is altijd slecht, heel slecht. Letterlijk, zoals het Evil in Beyond Good & Evil suggereert. Groot voordeel daarvan is dat je de bad guys zonder veel gewetensbezwaren kunt neerknallen. Overigens wordt met dit principe nog gespeeld in Dreamfall, hier krijgt de speler ook enkele levels een Azadi soldaat onder de knoppen die het hele ‘goed en slecht’ verhaal in een ander perspectief plaatst.

Het resultaat van al het verzetswerk blijkt uiteindelijk vaak marginaal. In Mirror’s Edge is het einde van het spel, zoals eerder beschreven, maar nauwelijks een ‘goede afloop’ te noemen. In Half-Life 2 is het na twee episodes nog allerminst duidelijk of het allemaal goed gaat komen en in Dreamfall: The Longest Journey is de winst duidelijk in handen van het vijandige regime. Hadden we al gezegd dat gameontwikkelaars doemdenkers zijn?



14:11  'Bulletstorm is strategischer dan andere shooters'
12:54  Screenshots Dragon Ball: Raging Blast 2
 Reacties (42)
 Pagina: 1 | 2
D: op 23-08-2010 om 18:40 [Niv: 172 / Exp: 8612]
het westen heeft meer slachtoffers gemaakt dan de soviet unie, sterker nog het westen teert nogsteeds op de armoede en dood van andere continenten.

gastrion op 23-08-2010 om 18:44 [Niv: 67 / Exp: 3362]
daarom zijn we ook rijk

Gast (83.84.99.xxx) op 23-08-2010 om 19:37
@Gast (81.207.19.xxx)
omdat "De toekomst is lul" niet klinkt

Gast (83.86.155.xxx) op 23-08-2010 om 19:39
er wordt gepraat over nazi duitsland , noord-korea en de ussr waarom staat nederland er niet tussen waarom niet heel de wereld . vrijheid bestaat niet alleen voor de annarchisten op deze planeet die verdoemd is, het wordt de hoogste tijd dat de mensheid uitsterft

sasukevsbyakugan op 23-08-2010 om 20:08 [Niv: 41 / Exp: 2052]
hmm heb je ook homefront erbij geplakt? resistance? XD EN SINGULARITY

Gast (213.73.199.xxx) op 23-08-2010 om 21:06
Vroeger voor de tweede wereldoorlog was er controle namelijk door de kerk die toen nog veel macht had en dan praat ik over de jaren 30 van de 20ste eeuw en daarvoor

Weslii op 23-08-2010 om 23:12 [Niv: 167 / Exp: 8338]
"de SU heeft meer slachtoffers gemaakt dan nazi duitsland
en er was een klein ongelukje na ww2 tot 1991 dat de koude oorlog heet"

Nee niet de SU heeft meer slachtoffers gemaakt dan Nazi Duitsland, Jozef Stalin heeft dat gedaan. En niet omdat hij communist was, maar omdat hij schizofreen paranoide was. Verder is 80% van Europa door de SU bevrijd en maar 20% door de Canadezen, Amerikanen en Britten. We mogen Stalin dus eigenlijk wel dankbaar zijn. Verder zijn er in de tweede wereldoorlog 16 miljoen Russen gestorven in de strijd tegen Hitler (tegen "slechts" 6 miljoen joden).

Verder heeft de koude oorlog bijna geen slachtoffers gehad, en al helemaal niet in Europa, en is die koude oorlog meer te wijten aan Groot Brittannie dan aan de Sovjet Unie.

Wii gamer op 24-08-2010 om 00:07 [Niv: 290 / Exp: 14517]
let those pussies come!

Joris op 24-08-2010 om 02:06 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Ja jongens, ik kan natuurlijk aan het begin van mijn artikel zetten: 'dit stuk moet je niet lezen want het kan allerlei spoilers bevatten', maar dan leest niemand het meer.
De spoilers die ik doe, zijn niet essentieel om te genieten van boek of game. 1984 moet je gewoon sowieso lezen, Dreamfall is een toffe game, ook als je het einde weet. Joni heeft nog wat tekst witgemaakt bij Mirror's Edge, maar wat mij betreft is dat ook weer niet zo'n grote spoiler. Juist door dit soort artikelen wordt je getrokken zo'n game alsnog te gaan spelen, lijkt me.

@ D:, ik was van plan wat meer expliciete verwijzingen naar Nederland anno 2010 in het artikel te stoppen, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Laat ik het erop houden dat het me teleurstelt hoe makkelijk de regering, en dan met name het CDA, veiligheid boven privacy stelt.

Gast (89.205.149.xxx) op 24-08-2010 om 08:08
1984, beste boek ooit.. De emotionele aspecten en het idee dat iemand zelfs uit zn sterkste gevoelens(liefde) gehersenspoeld kan worden sprak mij nog het meeste aan.

Half Life 2 had zeker de sfeer uit het boek te pakken..

gastrion op 24-08-2010 om 08:51 [Niv: 67 / Exp: 3362]
die 80% waren al die arme oost europese landen waar je toch niets aan hebt behalve aan gast arbeiders

Weslii op 24-08-2010 om 13:29 [Niv: 167 / Exp: 8338]
"die 80% waren al die arme oost europese landen waar je toch niets aan hebt behalve aan gast arbeiders"

Jij wordt niet gehinderd door enige kennis is het wel?

In 1945 (het jaar waar we het over hebben) was oost europa qua rijkdom en ontwikkeling gelijk aan het westen. Die zijn pas "arm" geworden na 45 jaar communistisch wanbeleid. En daarbij, als het een arm land is telt het niet mee?

Ze zouden jou eens een jaar of 20 in een Siberische goelag moeten stoppen onbenul.

gastrion op 24-08-2010 om 13:41 [Niv: 67 / Exp: 3362]
sorry dit was mijn broertje
die heeft vandaag en gister alles op gamed lopen afkrakenom mij dwars te zitten met mijn account ik was niet uitgelogd

wat hij hier zegt is echt het domst

weslii het klopt wat jij zegt toen ze lid werden van de warschau-pact gingen de landen er erg op achteruit ze werden geforceert om het land te bewerken voor 'de staat' of in het leger te gaan
in de middeleeuwen en daarna waren ze erg machtig

ik hoop dat dit wat verklaart

Weslii op 24-08-2010 om 14:59 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Accepted gastrion

Louis Tinner op 24-08-2010 om 18:26 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Geen echt goede collumn, maar wel leuk dat je dit even aanstipt Joris.

D: op 25-08-2010 om 18:04 [Niv: 172 / Exp: 8612]
ik vond het wel een goede column, alleen al dat mensen nu wellicht geinterreseert raken in het boek (of de film) 1984 is al genoeg.

Louis Tinner op 27-08-2010 om 21:06 [Niv: 201 / Exp: 10063]
da's waar

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden