Zoo Keeper is simpel en eenvoudig. Het is zelfs zo simpel dat als je deze review gelezen hebt, je bijna geen reden meer hebt om het spel te spelen. Je zult het dan al bijna door en door kennen, en je zult niets nieuws meer ontdekken. Maar als je wilt weten of dit spel al dan niet de moeite waard is om te kopen, zul je eerst deze review moeten lezen, om erachter te komen. De lezer staat hier dus voor een dilemma.
Een puzzelspel
Zoo Keeper is een puzzelspel, naar eigen zeggen zelfs een "action puzzle game". Op de DS en andere handhelds zoals de PSP en GameBoy, maar ook andere, simpeler handspelcomputertjes, komen in verhouding meer puzzelgames uit dan op gewone consoles. Vooral sinds Tetris op de GameBoy is deze associatie heel sterk.
Zoals Tetris geïnspireerd was op Pentamino, een spel uitgevonden in de jaren '50 door de Joods-Amerikaanse wiskundige Solomon W. Golomb (die zich zijn beurt weer baseerde op het eeuwenoude Chinese puzzelspel Tangram), zo haalt Zoo Keeper zijn inspiratie uit het gezellige familiespel 4-op-een-rij.
How to play
Eigenlijk lijkt Zoo Keeper nog veel meer inspiratie te halen uit het MSN spel Bejeweled. De volgende spelstructuur zal Bejeweled-spelers dan ook bekend in de oren klinken. Op het onderste scherm krijg je een speelveld voor je, verdeeld in 8 x 8 = 64 vakjes. Die vakjes worden vol gegoten met dierenhoofdjes, eerst 7 verschillende, te weten de panda, leeuw, nijlpaard, giraffe, olifant, aap en krokodil. Als je vordert in het spel komen er nog roze konijntjes bij, om de moeilijkheidsgraad op te krikken. Voor de echte doorgewinterde Dierentuin Houders kunnen er ook nog dierentuindirecteurtjes in het speelveld verschijnen.
Deze olifant staat rustig te doezelen bij zijn drinkplaats.
In dat speelveld moet de speler "orde scheppen in de chaos". Alle dieren staan namelijk door elkaar heen, en jij moet ze sorteren op diersoort. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk dieren op deze manier te sorteren. Je kunt met de stylus twee naast elkaar staande dieren van plaats laten wisselen. Dit is trouwens alleen mogelijk als er op die manier direct een horizontale of verticale rij van 3 of meer van dezelfde dieren ontstaat. Als dat gelukt is zal de desbetreffende rij of kolom van het speelveld verdwijnen, en zullen de dieren die daarboven stonden, naar beneden vallen. De gaten die op deze manier aan de bovenkant van het scherm ontstaan, zullen opgevuld worden met willekeurig (en dit is heel belangrijk) gekozen dieren. Ik meld dat hier met enige nadruk, omdat het vanwege de willekeur niet mogelijk is om tactisch te werk te gaan, en te anticiperen op de naar beneden vallende dieren.
Al met al is Zoo Keeper dus gewoon Bejeweled maar dan met dieren in plaats van lelijke edelsteentjes. De besturing met de stylus werkt veel beter dan die met de muis. Zoo Keeper speelt veel sneller, preciezer en directer dan Bejeweled.
Een puzzelspel?
Ik houd wel van puzzelspellen. Een puzzel is een kunstmatig gecreëerd probleem, waar jij de oplossing voor moet vinden. In die zin hebben veel meer spellen een puzzelelement in zich, bijvoorbeeld die uit de Zelda- en Metroid-reeks. Ik houd er wel van om mijn kop te breken op een moeilijke puzzel, en om slapeloze nachten te hebben, omdat een onopgeloste puzzel je blijft achtervolgen, waar je ook heen gaat.
|