Zoo Keeper is simpel en eenvoudig. Het is zelfs zo simpel dat als je deze review gelezen hebt, je bijna geen reden meer hebt om het spel te spelen. Je zult het dan al bijna door en door kennen, en je zult niets nieuws meer ontdekken. Maar als je wilt weten of dit spel al dan niet de moeite waard is om te kopen, zul je eerst deze review moeten lezen, om erachter te komen. De lezer staat hier dus voor een dilemma.
Dat zul je bij Zoo Keeper echter niet snel mee maken. Bij Zoo Keeper hoef je eigenlijk niet echt na te denken, je moet gewoon snel de mogelijkheden zien om drie op een rij te krijgen. Vervolgens moet je weer snel reageren op de nieuw ontstane situatie. Doordat je constant snel moet reageren, kun je Zoo Keeper beter een reactiespel noemen dan een puzzelspel. De makers van Zoo Keeper komen met een compromis en noemen hun spel een "action puzzle game". Ik zou Zoo Keeper daarmee in dezelfde categorie plaatsen als Tetris, waar de nadruk toch ook meer op snel reageren ligt dan op je kop breken.
Het verhaal en de plotwending
Zoals eerder vermeld is het thema waar Zoo Keeper zich op voor staat: "Orde scheppen in de chaos". Het verhaal ligt ook in deze lijn. Misschien is verhaal een beetje groot woord voor zo een onbetekenend stukje tekst. Het verhaal is zo kort dat ik het hier met gemak helemaal kan vertellen: "In the historic zoo on the outskirts of town, the animals were fed up with the arrogant curator and they've started a riot. As a zookeeper, you must bring order to chaos." Dat is toch niet zo een heel opzienbarend verhaal. Ik ga van een puzzelspelletje niet eisen dat het met een fascinerende verhaallijn komt, maar Ignition (de uitgever) zegt zelf op hun site over hun spel: "Highly relevant plot involving an actual Zoo Keeper." Ik snap trouwens sowieso niet waar deze zin op slaat, want wat is er nu zo bijzonder en begerenswaardig aan een "actual Zoo Keeper"?
Het einde van het spel viel me nog wel mee, niet omdat het toen eindelijk afgelopen was, maar omdat ik zowaar een plotwending om de oren kreeg. Stel je er niet te veel van voor. Het komt erop neer dat de dierentuindirecteur zijn irritante gedrag en arrogante karakter erkent en zegt te willen stoppen met stressen en negatief doen tegen zijn personeel.
De leeuw kijkt trots over het speelveld en toont daarmee zijn superioriteit over de andere dieren.
Hoe een spel je ongelukkig kan maken
Ik heb de basis van de gameplay al uitgelegd en het kwam erop neer dat het een soort drie-op-een-rij was. Het minimum aantal dieren dat je kon vangen was drie, maar vier mocht natuurlijk ook. Dat betekent dus dat je in de praktijk maximaal vijf-op-een-rij kunt bewerkstelligen, door een dier van een bepaalde soort precies tussen twee paren van die zelfde soort in te zetten. In theorie kun je maximaal zeven-op-een-rij krijgen, maar dan moeten er nadat je een vijf-op-een-rij hebt gevangen, vijf van een andere soort tegelijk naar beneden in het scherm vallen, en dan moeten de twee dieren die daaronder zaten van die zelfde soort zijn. Dit is mij nog nooit "gelukt".
Deze zelfde gameplay komt terug in steeds precies dezelfde vorm in de vier singleplayermodes, en ietwat aangepast in de multiplayermode. Eerst zal ik de singleplayer beschrijven, te beginnen met Normal Mode. Hier moet je de oefening herhalen totdat je van ieder dier een bepaald quotum hebt gehaald. Als dat is gelukt dan ga je level up. Om het eerste level te voltooien moet je 3 van ieder dier zien te vangen, maar hoe hoger je komt, hoe meer je moet vangen. Tegelijkertijd loopt er een tijdmeter, die steeds sneller leeg loopt, maar die je kunt bijvullen door dieren te vangen. Goed kijken en snel werken is dus een vereiste. Gelukkig krijg je hulpmiddelen hiervoor: verrekijkers. Als je een verrekijker gebruikt, dan laat het spel je de mogelijkheden zien om de dieren in een rijtje van drie te zetten. Je begint met twee verrekijkers en je krijgt er af en toe eentje bij. Je krijgt ook af en toe nog een "special panel" in je scherm. Als je daarop drukt, dan worden alle dieren van een willekeurige soort van het scherm verwijderd. Op deze manier moet je 30 levels voltooien, om daarna beloond te worden met een "plotwending".
|