nVidia werkt momenteel aan de GeForce 7800 en de GPU van de PlayStation 3, de RSX. Eerder maakten ze al de GPU van de originele Xbox. De relatie met Sony lijkt hen alvast beter te bevallen dan die met Microsoft.
David Kirk, een belangrijk medewerker bij nVidia, heeft gezegd dat het bedrijf zeker van plan is om in de toekomst nauw te blijven samenwerken met Sony. Ze hebben een nauwe band en delen een brede visie voor de toekomst van graphics en computing.
De samenwerking tussen Sony en nVidia was veel nauwer dan de samenwerking tussen Microsoft en nVidia, dat was een echte klant-verkoper relatie. Het klinkt misschien cliché, zegt Kirk, maar hij verkiest de manier van Japanse bedrijven om eerst een visie neer te zetten en dan de technologie te maken om die visie te volgen.
Hij had ook nog een opmerking over ATIs commentaar op de RSX van een tijdje geleden. ATI is van plan om een chip te maken gebaseerd op een enkelvoudig model waarbij enkele taken samengebracht worden en dat zou beter werken dan de RSX hoewel die laatste een hogere kloksnelheid heeft.
Kirk denkt echter dat het moeilijk is om zo'n model goed te maken, en omdat er zoveel gebalanseerd moet worden is het moeilijk om te voorspellen hoe de chip gaat presteren en dat is bij het ontwikkelen van een console juist het belangrijkst. Hij zegt zelfs dat hij al klachten heeft gehoord van enkele developers die van plan zijn om rond dat model te bouwen en de vetrex berekeningen door de CPU van de Xbox 360 te laten uitvoeren.
|