In 2008 lanceerde Namco Bandai de vechtgame Soul Calibur IV op de PlayStation 3 en de Xbox 360, wat een solide game bleek, maar enkel voor ervaren rotten. Met de PSP game Soul Calibur: Broken Destiny hoopt men de serie ook toegankelijk te maken voor nieuwkomers.
Soul Calibur: Broken Destiny moet de serie dus toegankelijk maken voor beginners, maar qua features is Broken Destiny zeker niet afgezwakt. Broken Destiny bevat alle features van Soul Calibur IV wat betekent dat onder andere de Character Customization mode terugkeert. In de mode ontwerp je een eigen personage waarna je een vechtstijl kiest. Je kunt hiervoor weliswaar alleen de vechtstijl kiezen van een ander Soul Calibur personage. Daarna kun je allerlei uitrusting aan het personage hangen om zijn of haar statistieken aan te passen. Soul Calibur IV en Broken Destiny hebben dus een uitgebreide Character Customization mode, maar je hoeft geen eigen personage maken. De game bevat ook een dertigtal personages waaronder enkele nieuwkomers, namelijk Dampierre en God of War hoofdpersonage Kratos.
Over de achtergrond van Dampierre weten we weinig, maar we weten dat hij twee (lange) dolken gebruikt. Zijn wapen is dus redelijk onopvallend, maar zijn uiterlijk is dat wel. Dampierre is een edelman met een opvallende snor, een gek kostuum en een gemene glimlach. Buiten de nieuwkomers bevat Broken Destiny onder andere Ivy, Algol, Amy, Cassandra, Cervantes, Nightmare, Raphael, Tira en Mitsurugi. Je hoort het al, een gezonde mix aan personages. Elk personage heeft opnieuw hun eigen vechtstijl welke aangepast is op het wapen dat hij of zij gebruikt. In tegenstelling tot de meeste vechtgames gebruiken de personages in Soul Calibur voornamelijk wapens zoals zwaarden. Het zorgt ervoor dat je anders gaat vechten op basis van het wapen. Een dolk en een zwaard verschillen nu eenmaal.
Broken Destiny bevat dezelfde features als Soul Calibur IV, maar het is natuurlijk geen simpele port. In de eerste plaats is de game toegankelijker gemaakt voor beginners door de toevoeging van een uitgebreide tutorial. In meer dan tachtig missies leer je alle punten van het systeem kennen waarna je een echte expert bent. Namco doet er duidelijk alles aan om meer mensen naar de serie te lokken zonder de gameplay zelf af te zwakken. Dingen als Armor Breaks en Critical Finishers zijn dus aanwezig. Op de tweede plaats zijn de verschillende modes aangepast, het zijn geëvolueerde modes van de oude modes. Een online multiplayermode is spijtig genoeg niet aanwezig, we moeten tevreden zijn met een Ad-Hoc mode. Namco Bandai belooft wel dat deze Ad-Hoc mode lagvrij moet worden.
Soul Calibur: Broken Destiny is het eerste handheld-deel in de serie, wat zeker een speciale gelegenheid is. Series als Tekken maakten de overstap al succesvol, maar nu is het de beurt aan Soul Calibur. Op het eerste zicht lijkt de overstap succesvol. De goede gameplay van Soul Calibur IV is bewaard, net als de graphics. Voor een PSP game ziet het er goed uit. Er zijn zelfs enkele grafische snufjes toegevoegd aan de game ten opzichte van Soul Calibur IV. Je hebt nu bijvoorbeeld nieuwe lichteffecten die een gevoel van tijd creëren. Of de overstap succesvol verloopt, zullen we ongetwijfeld bij de release ontdekken en die laat niet lang meer op zich wachten. Broken Destiny ligt op 28 augustus exclusief voor de PlayStation Portable in de winkelrekken.
|