Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Column:

Economie 101: Crisis


Door Joni Philips op 26-10-2008 om 09:27
Bron: Gamed

Door een kredietcrisis ligt de halve economie momenteel plat. Ijsland is bijna failliet, sommige landen hebben een inflatie van enkele honderden miljoenen procent en een recessie dreigt. Wat betekent het echter voor de gamer?

De gemiddelde gamer begrijpt ongetwijfeld weinig van de crisis, zeker omdat de oorzaak van de crisis redelijk in het verleden ligt en de huidige gevolgen nooit voorspeld werden. Uit een Xbox Live Poll blijkt echter duidelijk dat ook gamers ongerust zijn over de economie. Wij blikken daarom even kort terug op de crisis, zijn oorzaken en de mogelijke gevolgen voor de game-industrie. De huidige crisis is deels ontstaan uit problemen met hypotheekleningen op de Amerikaanse markt. Grote banken bedrogen de consument en gaven leningen aan gewone burgers welke ze nooit konden afbetalen. Op het moment dat deze leningen moesten afbetaald worden, konden deze gezinnen hun lening niet afbetalen. De banken besloten de woningen te verkopen, maar de hypotheekwaarde lag niet in verhouding tot de echte waarde. Uiteindelijk leidde dit tot een ineenstorting van de hypotheekmarkt waardoor verschillende banken minder winst maakten dan verwacht.


Op het eerste zicht leek dit het enige probleem, maar enkele zakenbanken kwamen hierdoor in de problemen. Eén van die banken was Lehman Brothers dat de problemen niet meer de baas kon. De bank vroeg het faillissement aan waardoor Fortis (deels door overname ABN Amro) en tientallen andere banken hun leningen aan Lehman in de rook zagen opgaan. Op dit moment werd de aandeelhouder in het donker gehouden, maar hierdoor verdween het vertrouwen in deze banken en zakten de aandelen in elkaar. De regeringen grijpen in, maar de zaden zijn gelegd en niemand is veilig. De banken willen dus eieren voor hun geld. Door deze crisis wordt het moeilijker leningen te krijgen, banken willen namelijk zekerheid over hun geld. Leningen en investeringen spelen echter een belangrijke rol binnen de game-industrie. Kleine, onafhankelijke ontwikkelaars en minder kapitaalkrachtige uitgevers hebben het kapitaal nodig om de nodige cashflow te genereren tijdens de ontwikkeling.

Midway leende bijvoorbeeld $40 miljoen in het voorjaar van 2008 om de ontwikkeling te financieren van hun titels waarna de release van de games voldoende opbrengt om de lening af te betalen. Kleinere uitgevers zoals Midway hebben een zwaartepunt naar het einde van het jaar en ze hebben zulke leningen dus nodig. EA, Take Two, Ubisoft en Activision-Blizzard verspreiden hun titels meer over het jaar en kennen dit probleem niet. Het zijn vooral de kleinere namen die getroffen worden. Door de crisis worden banken echter achterdochtiger en leningen duurder. Uitgevers en ontwikkelaars zouden in zulke gevallen een hogere rente moeten betalen of helemaal geen leningen krijgen. Ze moeten dus rekenen op eigen kapitaal en conservatiever worden. Midway heeft bijvoorbeeld besloten zich te richten op hun sleutelfranchises en twee licentiegames te schrappen. De kleinere namen en de onafhankelijke ontwikkelaars krijgen dus problemen, en iedereen wordt conservatiever.

In essentie is dat geen probleem. Uitgevers en ontwikkelaars zijn sowieso voorzichtig geworden en bewust van het feit dat gamers kwaliteit willen. Op dit punt zullen we dus enkel minder risicovolle games zien, waarmee meteen de reden is gevonden dat bijvoorbeeld Brütal Legend geen nieuwe uitgever heeft gevonden. De gevolgen kunnen echter een pak verder gaan, maar dan moet je sterk beginnen speculeren want een financiële crisis is een lastig onderwerp, zeker wanneer de basis van het financiële systeem onderuit gehaald wordt. Zelfs Zwarte Dinsdag in 1929 en Zwarte Maandag in 1987 zijn weinig vergelijkbaar. Een crisis is niet nieuw, maar die begint meestal door een verzwakte economie na jaren van grote groei en niet door een plotse ineenstorting van de volledige financiële markt. Niemand kan voorspellen wat er kan of zal gebeuren, het is nog nooit gebeurd.

Zelfs de Nobelprijs voor Economie winnaar van 2008, een man die geroemd wordt om zijn accurate voorspellingen, geeft toe dat hij niets kan voorspellen met zekerheid. Binnen de game-industrie kan men echter meer, men gelooft geen effecten van de crisis te ervaren, de gebeurtenissen spreken hun wel tegen. Voorlopig staat de Euro zwakker dan de Yen, wat samen met de zwakke Dollar een probleem wordt voor Nintendo, Sony en andere Japanse uitgevers. Hun aandelen zakken dan ook in, zelfs bij Nintendo waar alles super gaat. Kleine koersdalingen mogen geen probleem zijn, maar een zwakkere Euro betekent minder winst voor bedrijven die exporteren naar Europa. Europese bedrijven zullen hiervan het minst hinder van ondervinden, maar Japanse bedrijven zullen minder geld verdienen op hun Europese verkopen. De bedrijven ondervinden dus reeds gevolgen van de game-industrie.

Miyamoto en co. mogen dus beweren dat de game-industrie niets te vrezen heeft, maar de waarheid is waarschijnlijk anders. Door de kredietcrisis lijkt de voorspelde economische recessie onafwendbaar, de groei valt stil en de werkloosheid zal stijgen. De gemiddelde mens zal zeker willen besparen en de vraag is: waarop? Videogames lijken een gemakkelijke besparing, zeker voor de casual fans die de Wii, de PS2 en de DS ondersteunen. De vergelijkbare filmindustrie ondervindt nu reeds problemen. Het is niet ondenkbaar dat hierdoor de groei in de game-industrie zal teruglopen, of dat de industrie zal krimpen. In dat geval zullen de uitgevers opnieuw moeten besparen en is de kans groter op kleine ontwikkelaars die de deuren sluiten. Alle regeringen wereldwijd proberen echter deze recessie te vermijden, hopelijk komt het echter nooit zo ver en moeten we geen rekening houden met deze problemen. Nu weet je in ieder geval welk onderwerp momenteel het nieuws domineert.


09:41  Twintig World Destruction screenshots
09:27  Xbox Divisie maakt winst
 Reacties (32)
 Pagina: 1 | 2
morsen op 26-10-2008 om 20:05 [Niv: 2 / Exp: 79]
@ Gast hierboven

Voor een groot deel zijn de Amerikanen de schuld van dit probleem, en dan met name de bankiers die in al die riskante hypotheekpakketen hebben lopen handelen.

Divine Rage op 26-10-2008 om 20:14 [Niv: 97 / Exp: 4851]
Bush heeft hier een hele grote hand in gehad, hij is echter niet voor alles te verwijten...

Ik vind het deels wel goed, zo filterd het automatisch alle kutgames van de goede.

Aan de ander kant, als dit doorslaat, kan het wel aardige problemen opleveren.

De giganten zoals Sony, Microsoft, EA, Activision-Blizzard en kornuiten zullen niet failliet gaan. Maar ook hun zullen het ongetwijfeld merken.

Ach, aan het eind van de dag vind ik het goed als ik maar door kan gamen.

Gast (90.128.145.xxx) op 26-10-2008 om 20:29
Gelukkig kwam het niet door bush met zijn "paar keer 500miljard "lenen" voor Irak daar gaat het niet om.
Dacht eerst dat het daar door kwam

Gast (213.224.83.xxx) op 27-10-2008 om 02:24
Joni mooi artikkel. Om verder te gaan, we zitten nog maar in de crisis, de rescesie moet nog komen, dus ik zou die ook maar es een keertje afwachten. Zoals de economie het nu doet wilt dit zeggen dat een pak mensen het met minder moeten gaan doen, en als je dan gamer bent, ga je alles proberen om nog games te kunnen kopen, doch ben ik er zeker van dat men er dan minder gaat kopen dan de jaren die nu voorbij zijn.

Master Bates op 27-10-2008 om 13:12 [Niv: 64 / Exp: 3216]
ik heb zoon voorstel van amerika op dit moment, verbeter me als ik fout zit maar !

je ziet soms van die programmas op tmf of zo van die mensen ( vooral vrouwen ) die rood staan door dat ze 10 van die creditcards hebben en van hun koop verlaving af willen? is dit fenomeen zich nu gaan verspreiden onder alle amerikanen?

Gast (213.73.199.xxx) op 27-10-2008 om 21:08
Van rood staan heb ik gelukkig geen last en koopverslaafden zijn gewoon een stel armoedzaaiers

Gast (77.162.132.xxx) op 28-10-2008 om 12:35
goed artikel.. vrees dat je gelijk gaat krijgen.
Ik denk ook dat iedereen schuld heeft aan de kredietkrisis, nouja: iedereen die (risicovol) heeft geleend en gewoon niet tevreden was met wat hij had. Daarnaast zijn er gewoon heel veel zeepbellen geknapt (beurzen, status van banken, investeringswijzen van banken), die iedereen tot die tijd voor lief nam.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden