Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Column:

Economie 101: Crisis


Door Joni Philips op 26-10-2008 om 09:27
Bron: Gamed

Door een kredietcrisis ligt de halve economie momenteel plat. Ijsland is bijna failliet, sommige landen hebben een inflatie van enkele honderden miljoenen procent en een recessie dreigt. Wat betekent het echter voor de gamer?

De gemiddelde gamer begrijpt ongetwijfeld weinig van de crisis, zeker omdat de oorzaak van de crisis redelijk in het verleden ligt en de huidige gevolgen nooit voorspeld werden. Uit een Xbox Live Poll blijkt echter duidelijk dat ook gamers ongerust zijn over de economie. Wij blikken daarom even kort terug op de crisis, zijn oorzaken en de mogelijke gevolgen voor de game-industrie. De huidige crisis is deels ontstaan uit problemen met hypotheekleningen op de Amerikaanse markt. Grote banken bedrogen de consument en gaven leningen aan gewone burgers welke ze nooit konden afbetalen. Op het moment dat deze leningen moesten afbetaald worden, konden deze gezinnen hun lening niet afbetalen. De banken besloten de woningen te verkopen, maar de hypotheekwaarde lag niet in verhouding tot de echte waarde. Uiteindelijk leidde dit tot een ineenstorting van de hypotheekmarkt waardoor verschillende banken minder winst maakten dan verwacht.


Op het eerste zicht leek dit het enige probleem, maar enkele zakenbanken kwamen hierdoor in de problemen. Eén van die banken was Lehman Brothers dat de problemen niet meer de baas kon. De bank vroeg het faillissement aan waardoor Fortis (deels door overname ABN Amro) en tientallen andere banken hun leningen aan Lehman in de rook zagen opgaan. Op dit moment werd de aandeelhouder in het donker gehouden, maar hierdoor verdween het vertrouwen in deze banken en zakten de aandelen in elkaar. De regeringen grijpen in, maar de zaden zijn gelegd en niemand is veilig. De banken willen dus eieren voor hun geld. Door deze crisis wordt het moeilijker leningen te krijgen, banken willen namelijk zekerheid over hun geld. Leningen en investeringen spelen echter een belangrijke rol binnen de game-industrie. Kleine, onafhankelijke ontwikkelaars en minder kapitaalkrachtige uitgevers hebben het kapitaal nodig om de nodige cashflow te genereren tijdens de ontwikkeling.

Midway leende bijvoorbeeld $40 miljoen in het voorjaar van 2008 om de ontwikkeling te financieren van hun titels waarna de release van de games voldoende opbrengt om de lening af te betalen. Kleinere uitgevers zoals Midway hebben een zwaartepunt naar het einde van het jaar en ze hebben zulke leningen dus nodig. EA, Take Two, Ubisoft en Activision-Blizzard verspreiden hun titels meer over het jaar en kennen dit probleem niet. Het zijn vooral de kleinere namen die getroffen worden. Door de crisis worden banken echter achterdochtiger en leningen duurder. Uitgevers en ontwikkelaars zouden in zulke gevallen een hogere rente moeten betalen of helemaal geen leningen krijgen. Ze moeten dus rekenen op eigen kapitaal en conservatiever worden. Midway heeft bijvoorbeeld besloten zich te richten op hun sleutelfranchises en twee licentiegames te schrappen. De kleinere namen en de onafhankelijke ontwikkelaars krijgen dus problemen, en iedereen wordt conservatiever.

In essentie is dat geen probleem. Uitgevers en ontwikkelaars zijn sowieso voorzichtig geworden en bewust van het feit dat gamers kwaliteit willen. Op dit punt zullen we dus enkel minder risicovolle games zien, waarmee meteen de reden is gevonden dat bijvoorbeeld Brütal Legend geen nieuwe uitgever heeft gevonden. De gevolgen kunnen echter een pak verder gaan, maar dan moet je sterk beginnen speculeren want een financiële crisis is een lastig onderwerp, zeker wanneer de basis van het financiële systeem onderuit gehaald wordt. Zelfs Zwarte Dinsdag in 1929 en Zwarte Maandag in 1987 zijn weinig vergelijkbaar. Een crisis is niet nieuw, maar die begint meestal door een verzwakte economie na jaren van grote groei en niet door een plotse ineenstorting van de volledige financiële markt. Niemand kan voorspellen wat er kan of zal gebeuren, het is nog nooit gebeurd.

Zelfs de Nobelprijs voor Economie winnaar van 2008, een man die geroemd wordt om zijn accurate voorspellingen, geeft toe dat hij niets kan voorspellen met zekerheid. Binnen de game-industrie kan men echter meer, men gelooft geen effecten van de crisis te ervaren, de gebeurtenissen spreken hun wel tegen. Voorlopig staat de Euro zwakker dan de Yen, wat samen met de zwakke Dollar een probleem wordt voor Nintendo, Sony en andere Japanse uitgevers. Hun aandelen zakken dan ook in, zelfs bij Nintendo waar alles super gaat. Kleine koersdalingen mogen geen probleem zijn, maar een zwakkere Euro betekent minder winst voor bedrijven die exporteren naar Europa. Europese bedrijven zullen hiervan het minst hinder van ondervinden, maar Japanse bedrijven zullen minder geld verdienen op hun Europese verkopen. De bedrijven ondervinden dus reeds gevolgen van de game-industrie.

Miyamoto en co. mogen dus beweren dat de game-industrie niets te vrezen heeft, maar de waarheid is waarschijnlijk anders. Door de kredietcrisis lijkt de voorspelde economische recessie onafwendbaar, de groei valt stil en de werkloosheid zal stijgen. De gemiddelde mens zal zeker willen besparen en de vraag is: waarop? Videogames lijken een gemakkelijke besparing, zeker voor de casual fans die de Wii, de PS2 en de DS ondersteunen. De vergelijkbare filmindustrie ondervindt nu reeds problemen. Het is niet ondenkbaar dat hierdoor de groei in de game-industrie zal teruglopen, of dat de industrie zal krimpen. In dat geval zullen de uitgevers opnieuw moeten besparen en is de kans groter op kleine ontwikkelaars die de deuren sluiten. Alle regeringen wereldwijd proberen echter deze recessie te vermijden, hopelijk komt het echter nooit zo ver en moeten we geen rekening houden met deze problemen. Nu weet je in ieder geval welk onderwerp momenteel het nieuws domineert.


09:41  Twintig World Destruction screenshots
09:27  Xbox Divisie maakt winst
 Reacties (32)
 Pagina: 1 | 2
Gast (77.165.145.xxx) op 26-10-2008 om 09:31
tering, dit is erg, even snel me console verkopen.. nu het nog kan

Gast (77.165.145.xxx) op 26-10-2008 om 09:32
boven was een geintje, maar het is wel erg

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-10-2008 om 09:46 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
On-topic blijven aub. Reacties over welk type artikel dit is, worden verwijderd.

JasperCLA op 26-10-2008 om 09:58 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Allemaal de schuld van die stomme amerikaanse stunts die hun banken proberen te doen, en nu is iedereen het slachtoffer.

nightwarrior op 26-10-2008 om 10:00 [Niv: 26 / Exp: 1313]
Allemaal de schuld van Bush die iedereen maar vertelde: Blijf lenen lenen is goed bla bla.. En nu is de economie ingestort -.- Oops heh.

Master Killer op 26-10-2008 om 10:01 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Enige verschil dat ik merk is dat je alles lekker goedkoop kan importeren.

Ikkyu op 26-10-2008 om 10:04 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Dit is natuurlijk zware lectuur voor Gamed-lezertjes van 10 jaar die amper begrijpen wat "Economie" betekent. In ieder geval, (en dit is mijn persoonlijk mening) heb ik bij deze column veel meer genoten, bijgeleerd & nagedacht dan de vorige.

Joni, bravo dat je het zo mooi verwoord en bravo dat je de ganse situatie toch in een paar lijnen weet te schetsen!! **respect**

On-topic dan : Het kan idd een probleem worden voor de nieuwe verfrissende games ... aangezien deze altijd een grote risicofactor met zich meedragen. Dus ik betreur het dat we 100% zeker zijn van Fifa09, Fifa10 , ... Fifa35 en 0% zeker zijn over de echte nieuwe innovatieve games. Grote bedrijven of niet, ze gaan nu allemaal op hun centen letten.

Er is ook een lichtpuntje in de duisternis op te merken : Bedrijven worden zo toch meer gedwongen om goede games te gaan maken. Goede games waar ze veel winst uit weten te halen zijn een goede investering voor toekomstige projecten...

En ik denk dat er voor ons gamers weinig verandert : als wij echt een game willen, dan gaan wij ook echt die game gaan kopen. Of we nu 1000 of 2000 euro per maand verdienen. We zullen dan misschien eens een dagje minder op vakantie gaan, maar onze holy grail blijft onaantastbaar.

Conclusie : een financiele crisis heeft dan wel z'n impact op de bedrijven, maar 'the core essence' van de hele industrie, nl. gamers die gamen, zullen rotsvast blijven verder kopen & gamen. Recessie of niet. Dus het ziet er eigenlijk wel nog redelijk goed uit voor de gameindustrie.

Gewijzigd door Ikkyu op 26-10-2008 om 10:04

Zuigertje op 26-10-2008 om 10:16 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ Masterkiller:

dude dat is niet waar, 1 euro was een half jaar geleden rond de 1,50-1,60 dollar waard.

Nu is het nog maar 1,30 dollar...

@ Ikkyu:

Jij gaat uit van mensen die al een console of een goede PC hebben, dan is 50-60 euro voor een game nog te doen.
En als elke gamer rond de holiday season (rond deze tijd dus, komen altijd ontzettend veel goede games uit) gemiddeld 1-2 games minder kopen dan merkt de gameindustrie dat echt wel hoor.

Dusja, denken is 1 ding, maar een conclusie trekken dat gaat wel erg ver imo.

Cain op 26-10-2008 om 10:20 [Niv: 147 / Exp: 7344]
@ Ikkyu,

Dat denk ik niet. De 'core essence' van de game industrie representeert denk ik zo'n 10% van iedereen die een console/game-PC heeft. Als de rest besluit i.p.v. 3 games per jaar nog maar 2 games per jaar te kopen dan zal dat zeker merkbaar worden.
Games zoals Gears of War en Final Fantasy zullen daar geen weinig last van hebben want de fans kopen die games toch wel. Onbekende games of net beginnende developers zullen hier heel veel last van ondervinden.

Ik zie dat zuigertje me voor is.

Gewijzigd door Cain op 26-10-2008 om 10:21

Gast (86.83.92.xxx) op 26-10-2008 om 10:26
Je kan het ook andersom bekijken nl: door de crisis en de daarbij behorende stress willen veel meer mensen ontspanning. Games zijn hier het goedkoopste alternatief vergeleken met andere soort ontspanningen.

Gast (217.123.238.xxx) op 26-10-2008 om 10:37
Och joh, de aliens lossen het wel op! Die zouden toch komen om ons te helpen nu we de planeet aan "de ondergang" helpen? :X

Lennie1973 op 26-10-2008 om 10:39 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Zie je wel Zelfs de banken kunnen niet met geld omgaan. . Die mensen zijn toch hoger opgeleid? Die moeten toch beter weten?

Jelle Havermans op 26-10-2008 om 10:39 [Niv: 103 / Exp: 5158]
at gast 86, in je luie stoel op het strand liggen of een potje jeu de boulen is volgens mij toch echt goedkoper hoor.

ik persoonlijk ben niet zo bang voor echt heftige gevolgen. zulke crisisen(raar meervoud zeg) kwamen vroeger al veel vaker voor en hadden nooit echt heel ernstige gevolgen. misschien is de crisis al voorbij over een paar jaar zonder dat we dr ook maar iets van gemerkt hebben.(zeker in de game industrie het enige wat we merken zijn wat risicovolle projectjes die gecancelt of de koelkast ingeschoven worden)

en als het allemaal echt heel erg word, zou ik denken, begraaf een kistje met geld in de tuin, en geniet nu nog van je rijkdom die je nu bezit, eet lekker veel, kijk veel tv en douche een uur lang inplaats van een kwartiertje..
want straks is het allemaal over...
leve de naiviteit!!

Nibor op 26-10-2008 om 11:33 [Niv: 144 / Exp: 7223]
We hebben een vergelijkbare crisis gehad in 2005, niet zo erg als deze maar toen was het ook slecht gesteld in de wereld.
Ook toen is er weinig veranderd in de gameindustrie en ik vraag me af of dit deze keer wel zal gebeuren.
Ik vermoed dat we hoogstens mischien een kleine verandering kunnen doormaken maar geen drastische.

Gewijzigd door Nibor op 26-10-2008 om 11:33

Zuigertje op 26-10-2008 om 12:22 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ Flipflop:

Jaren 30 crisis heeft Hitler opgeleverd, best wel een ernstig gevolg als je het mij vraagt

ProGamer op 26-10-2008 om 13:12 [Niv: 26 / Exp: 1292]
@Ikkyu:

Doe maar rustig met je gamed lezertjes van 10 jaar die niet weten wat economie betekent, die lezen dit niet eens xD

Robert op 26-10-2008 om 13:20 [Niv: 206 / Exp: 10294]
@ Joni Philips

Interessante column hoor, maar kan je de titel verklaren?

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-10-2008 om 13:33 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
In het Amerikaanse schoolsysteem is Economy 101 het eerste economievak dat studenten krijgen.

im2 op 26-10-2008 om 14:03 [Niv: 574 / Exp: 28719]
@gast om 10:26

Games een goedkoop alternatief?
Don't think so...
Wat flipflop zegt dus.

Gast (86.83.92.xxx) op 26-10-2008 om 14:13
@flip flop

Hoe bedoel je met goedkoper? Vliegtickets + hotel voor een weekje is volgens jou goedkoper dan een game van 50 euro?

Kim0 op 26-10-2008 om 14:32 [Niv: 18 / Exp: 907]
toffe column,joni had het me al een x btj uitgelegd op t forum maar nu begrijp ik het beter... Misschien maar beter dat t allemaal wat kleiner wordt,dan krijgen we minder casual en meer hardcore games(H)

Taw0n op 26-10-2008 om 15:42 [Niv: 83 / Exp: 4141]
@gast 86.83.92

Nederland heeft ook een strand hoor, nou ja, als je geluk hebt krijg je zon

AmazingShikoku op 26-10-2008 om 16:23 [Niv: 129 / Exp: 6459]
Ach games zullen massaal uit amerika laten worden overgevlogen mocht er een daadwerkelijke recessie plaatsvind. Zeker nu de wet op 1 december verandert en je voor 150 eurotjes mag importeren. De plaatselijke gamesboer gaat falliet terwijl de amerikaanse webstores met een grijns op hun gezicht de crisis doorkomen

Martijn Steinpatz op 26-10-2008 om 16:23 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Vergeet niet lieve gamers dat iedere economie zijn ups en downs kent. De gameindustrie zal zeker weer eens een klap krijgen. Hoe zwaar en wanneer is alleen even afwachten.

De schuld ligt overigens bij meerdere partijen. Clinton vond dat iedereen zijn eigen koophuis moest kunnen aanschaffen, dus moesten ook de armen een hypotheek kunnen aanschaffen. In Nederland is hetzelfde gebeurt. Daardoor kon iedere bank zonder problemen aan de armsten zo'n lening verkopen. Wel is onder Bush de praktijk nooit aangepakt omdat hij erg lucratief bleek en de risico's goed gespreid leken - volgens de banken dan.

Gast (82.170.226.xxx) op 26-10-2008 om 19:07
Niemand heeft schuld bij deze Economische crisis. Het probleem is alleen dat niemand meer op zijn centen let. Het ganse netwerk van kapitaalstromingen is internationaal zó uitgebreid dat een beurskrach in Uganda al invloed heeft op de Europese.

Een lichte vorm van Isolatie is goed!

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden