De Xbox 360 kent de nodige First Person Shooters, sportspellen, westerse RPG’s, platformers, zelfs een enkele Beat-‘Em-Up. Maar waar blijven die Japanse RPG’s nou? Gelukkig komt Mistwalker in september met Blue Dragon. Japan viel al voor deze game die ontworpen is door ex-Final Fantasy man Hironobu Sakaguchi. Nu het Westen nog.
Na het zien van de eerste beelden van Blue Dragon op de Tokyo Game Show van vorig jaar hadden de meeste mensen moeite om hun onderkaak weer omhoog te trekken. De filmpjes – getekend door de maker van Dragon Ball Z en Dragon Quest – zagen er flitsend, spetterend en vooral gruwelijk mooi uit. Karakters met (bijna) echte emoties, vloeiende bewegingen en daarnaast vette actie, maakten dit spel al snel een van de meest gewilde games van 2006.
Intussen knuffelt Microsoft maker Mistwalker bijna dood – en geef ze eens ongelijk. Niet alleen heeft Blue Dragon inmiddels 180.000 exemplaren verkocht (en dat voor een Xbox 360 spel in Japan) maar de developer stampt ook een complete franchise uit de grond. Sinds april draait er een Blue Dragon anime op TV Tokyo, heeft de tekenaar van Death Note zich over de manga ontfermd en komt er naast een vervolg tevens een kaartspel uit. En ‘Mikey’ plukt daar allemaal de vruchten – of in ieder geval de publiciteit - van.
Blue Dragon is dus een aardige hype. Terecht? Als je de tussenfilms ziet zou je zeggen van wel. Ook de gamebeelden zelf zien er fris, kleurrijk en detailrijk uit, maar er zijn wat minpuntjes. In een enkele trailer haperde de animaties namelijk regelmatig. Wellicht dat het een film van een demo was, want in andere trailers waren er geen framerateproblemen. Wat de actie betreft, waren er enkel beelden van het begin van de game, dus daar kunnen we helaas nog weinig zeggen.
Over de gameplay kunnen we meer vertellen. Blue Dragon brengt old school RPG actie met nieuwe elementen. Het knokken gebeurt via het bekende menusysteem en karakters moeten nog steeds op hun beurt wachten voordat ze kunnen slaan. De monsters duiken echter niet meer uit niets op, ze lopen vrolijk rond in de wereld. Sterker nog, vijanden kunnen vanaf een afstand met bommen worden bestookt. Met een speciale springaanval kun je ze ook verrassen zodat jij ze als eerste kan slaan.
Het zogenaamde Zone of Influence systeem speelt daarbij een belangrijke rol. Met een druk op de knop kan de speler verschillende tegenstanders naar zich toe lokken. Op deze manier kan je niet alleen mogelijk het aantal monsters te kiezen waar tegen je wilt vechten, ook kun je natuurlijke vijanden tegen elkaar opzetten. Doe je het laatste dan creëer je een zogenaamde ‘three way dance’ waar drie partijen elkaar bevechten - jij, tegenstander A en tegenstander B. En dat scheelt jou weer energie.
|