De Xbox 360 kent de nodige First Person Shooters, sportspellen, westerse RPG’s, platformers, zelfs een enkele Beat-‘Em-Up. Maar waar blijven die Japanse RPG’s nou? Gelukkig komt Mistwalker in september met Blue Dragon. Japan viel al voor deze game die ontworpen is door ex-Final Fantasy man Hironobu Sakaguchi. Nu het Westen nog.
Nu we het toch over knokken hebben, dit wordt grotendeels door gigantische monsters gedaan die uit de schaduw van de hoofdpersonen groeien. De monsters – onder andere een blauwe draak, vandaar de titel – beschikken over zowel fysieke als magische aanvallen die naarmate het spel vordert, steeds krachtiger en veelzijdiger worden. Een trailer toonde al heel wat vette aanvallen, zoals een combo waar je u tegen zegt. De hoofdpersonen incasseren echter alle klappen, dus wees voorzichtig.
Zoals we al zeiden zijn de gevechten ‘turn based’. Bovenin het scherm loopt ook een balk die aangeeft wie er als eerste gaat slaan. Blue Dragon heeft echter een optie waarin je de volgorde kan beïnvloeden. Speciale moves kunnen worden uitgesteld of juist versneld om te anticiperen op de uithalen van de tegenstander. Of dit overigens voor iedere offensieve of verdedigende aanval geldt, is niet helemaal duidelijk.
Met de graphics en de gameplay van Blue Dragon lijkt het dus snor te zitten. Over het geluid twijfelen wij nog een beetje. Toegegeven, Nobuo Uematsu (componist van onder andere Chrono Trigger en verschillende Final Fantasy titels) zorgt voor heel wat mooie deuntjes, maar waarom zit er nou weer van die hele foute Japanse rockmuziek bij? Ook klinkt er een hele irritante doodse stem door het spel die de hele tijd dingen als ‘item’, ‘health’ en ‘gold’ roept. Waarschijnlijk raken we er aan gewend, maar moest dat nou?
Blue Dragon heeft de harten van menig Japanner gestolen en eerlijk gezegd kijken wij er ook naar uit. Ondanks (lichte) twijfel over de framerate en ietwat tamme actie van de trailers (van nogmaals het begin van de game) en de soms irritante muziek- en geluidskeuze, lijkt Blue Dragon een indrukwekkende Japanse RPG voor de Xbox 360 te worden. En dat zou eens tijd worden, want daar ontbrak het nog aan bij deze machine.
|