Feature: Publisher Geschiedenis - Sony CE
Door Joni Philips op 23-07-2006 om 00:08
|
Bron: Gamed
|
Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
Sony heeft qua franchises enkele grote namen in huis zoals Gran Turismo, maar dat is echter nog maar het topje van de ijsberg. Dankzij hun dertig First Party en evenveel Second Party titels houden ze hun meeste franchises goed in leven. Dat zorgt er echter ook voor dat elke studio zich maar op één gamereeks moet concentreren. Gelukkig is er dan nog Phil Harrison om als hoofd van SCE Worldwide Studios dit allemaal onder controle te houden.
Twisted Metal: De Twisted Metal serie is één van de minst bekende series van Sony, dit simpelweg omdat er de laatste jaren geen aandacht meer aan wordt geschonken. Twisted Metal is een serie waarin je de wagens van de andere spelers moet vernietigen met de wapens op jouw eigen wagen. Onderweg vind je allerlei wapens die je kunt oprapen. Elke game heeft hetzelfde verhaal, er is een Twisted Metal toernooi en de winnaar krijgt wat zijn hart begeert. Dat betekent echter niet dat er steeds een gelukkig einde is. Twisted Metal 1 & 2 werden gemaakt door SingleTrac, dat bedrijf verbrak na die twee games hun contract met Sony, maar verloor al snel de rechtzaken om wie echt de rechten op Twisted Metal bezat.

Sony koos 989 Studios om Twisted Metal 3 & 4 te ontwikkelen, deze waren niet populair bij de fans, maar wel bij andere gamers. Daardoor verkochten ze veel beter dan de eerste delen. In 2000 verlieten veel werknemers SingleTrac en ze vormden de studio Incognito die meteen contact zocht met Sony. Zij mochten Twisted Metal: Black maken, de meest duistere Twisted Metal die gebaseerd is op Se7en en Silence of the Lambs. Een jaar later kwam Incognito met Twisted Metal: Black Online, een game die gratis bij de netwerkadapter van de PS2 zat. Ondertussen was er nog geen echte sequel verschenen op Twisted Metal 2, dat vervolg kwam er op de PSP met Twisted Metal: Head-On. De franchise is de langst lopende PlayStation exclusieve franchise, maar toch zijn er voorlopig nog geen plannen voor een PS3 versie, Incognito heeft het te druk met Project HL en Warhawk.
Gran Turismo: Niet iedereen vindt Gran Turismo goed, maar moet toch bewondering opbrengen voor de impact die de serie maakt. Zo is Gran Turismo 3 de best verkopende PlayStation 2 game met 14 miljoen en Gran Turismo de best verkopende PS1 game met 10 miljoen. De vier hoofddelen van de game bieden elk een immens aantal wagens en veel raceopties. Enkel het eerste deel valt tegen in dit opzicht, vergeleken met de andere delen waren er amper tracks en waren er te weinig niet-Japanse wagens. De soundtrack was wel al top, zo slaagde Feeder erin om vier nummers van hun Swim album in de Amerikaanse en Europese versie te krijgen. Een stunt die ze later zouden herhalen bij Gran Turismo 3 en die hen ongetwijfeld ettelijke miljoenen heeft opgeleverd met CD-verkopen. De games bieden ook een uitgebreide collectie van wagens, zo bevatten GT2 en GT4 respectievelijk 650 en 700 wagens. Toch zouden de fans van de serie liever meer exotische wagens zoals Ferrari's zien, maar Yamauchi verkiest Japanse modellen.

Naast de hoofddelen zijn er ook enkele zoethoudertjes verschenen, games die enkel gemaakt werden om fans bezig te houden zoals Gran Turismo Concept: 2002 Tokyo-Geneva en Gran Turismo 4: Prologue. Deze zijn veel korter en bevatten een miniem aantal wagens. Hoewel sommigen dit uitmelking vinden, appreciëren de fans het omdat er enkele jaren tussen de meeste GT games ligt. De fans en gamers in het algemeen hebben ondanks de hoge cijfers echter ook veel kritiek op de serie. De kritiek ligt in het feit dat er nog steeds geen schademodel is en dat de AI nog veel werk kan gebruiken want hij rijdt steeds dezelfde lijn. Eén minpunt belooft men nog op de PS2 op te lossen, het ontbreken van een online mode. Er zou een GT4: Online komen, voor de rest is het wachten op Vision GT op PS3 en GT4: Mobile op PSP.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
00:08 Poppen zijn een koud kunstje voor Konoha
00:07 E3 2006 trailer Pac-Man World Rally is traag
|
Reacties (7) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (81.204.252.xxx)
op 23-07-2006 om 17:16
|
Lol de history van sony kent iedereen al, daarom leest en reageert niemand :P
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 23-07-2006 om 18:00
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Joni doet hard zijn werk voor features als deze en ik weet ook zeker dat veel mensen dit lezen en er veel nieuwe informatie in vinden, net als wat ik heb gedaan. Of wilde je zeggen dat mensen alle informatie die in deze 7 pagina's te vinden is al rijk waren? Geloof er niets van.
|
|
Gast (86.81.130.xxx)
op 23-07-2006 om 21:45
|
Leuk artikel, jammer dat je niet iets over de shadow of the colossus/ICO ontwikkelaars hebt te vertellen?
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 23-07-2006 om 21:46
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Over dat team is niet veel geweten.
|
|
Gast (81.83.226.xxx)
op 23-07-2006 om 22:34
|
uhm nee... Die MMO over DC comics is ps3/pc MMO, het is mss niet SCE, maar SOE is en blijft Sony...
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 24-07-2006 om 09:04
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Hij is origineel aangekondigd voor 360, PC en PS3. Daarnaast heeft Sony met de WipeOut serie ook al games op andere platformen gemaakt. Die versie kan natuurlijk geannulleerd worden als er van bovenaf protest komt. (zoals SOEs Josh Robinson die ontslagen werd na kritiek op SCE)
|
|
Gast (89.220.69.xxx)
op 02-01-2008 om 19:46
|
_O_ voor dit artikel
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|