Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
1946-1983: Sony wordt na het einde van de tweede wereldoorlog opgericht als radiohersteller onder de naam Tokyo Telecommunications Engineering Corporation, in de jaren '50 schakelde het bedrijf over op de productie van transistorradio's en sindsdien gebruiken ze de naam Sony. Hun transistorradio was een succes en het bedrijf was gelanceerd. Later kwamen daar nog uitvindingen als de Betamax en de eerste draagbare videocamera bij. In diezelfde jaren '70 neemt Sony de jonge Ken Kutaragi aan, die al snel bewijst goed overweg te kunnen met het ontwikkelen van nieuwe technologie. Zijn reputatie groeide dan ook snel binnen het bedrijf.
1983-1991: Ondertussen heeft Kutaragi een dochter gekregen die verwend wordt door haar vader en zo op jonge leeftijd al een Famicom (NES) krijgt. Haar vader was al snel gefascineerd door het ding en kreeg grote dromen over wat hij kon doen op de videogamemarkt. Toen hij zag dat Nintendo iemand nodig had om een soundchip te ontwikkelen, waagde hij zijn kans en hij maakte een revolutionaire soundchip. Later wou Nintendo een diskuitbreiding maken voor hun Super Nintendo en de keuze voor het CD-ROM formaat leek hen perfect. Dat formaat werd ontwikkeld door Philips en Sony, en aangezien ze al eerder samengewerkt hadden met Sony en dat een Japanse bedrijf is, leek de keuze snel gemaakt. Nintendo en Sony sluiten een contract waarbij Sony een CD-uitbreiding zal ontwikkelen voor Nintendo en waar ook in staat dat Sony later een eigen console mag uitbrengen.
De eerste console met een Sony chip
Wanneer Yamauchi echter het contract nog is goed naleest, wordt hij woedend over de clausule waarbij Sony een eigen console mag uitbrengen die ook Super Nintendo games speelde, maar ook hun eigen CD gebaseerde games. Hij besloot de samenwerking stop te zetten en koos voor Philips zonder Sony in te lichten. De dag voor de Consumer Electronics Show (Red.- Een show die toen nog tweemaal per jaar plaatsvond, waaruit later de E3 is ontstaan) in 1991 was Sony al "Play Station" merchandise aan het tonen, en iedereen op de beurs viel dan ook compleet uit de lucht toen Nintendo de volgende dag aankondigde om met Philips en niet met Sony in zee te gaan.
1991-1994: Sony zat met de gebakken peren want ze hadden veel geld geïnvesteerd en al veel onderzoek verricht. Eerst dachten ze gewoon het project te laten vallen, maar besluiten verder te gaan en een "Play Station" te ontwikkelen. Eind 1991 wilde Sony hun eerst "Play Station" onthullen, een 16-bit console waarvan amper exemplaren bestaan. Nintendo wilde dit echter tegen houden en startte een rechtszaak tegen Sony, Nintendo beweerde dat zij recht hadden op de naam PlayStation, maar de rechter gaf Sony gelijk.
De originele PlayStation
In 1992 werden de problemen tussen Sony en Nintendo bijna opgelost, Nintendo wou een compromis sluiten en stelde voor dat de PlayStation nog steeds Super Nintendo games mocht draaien, maar dat Nintendo de meeste winst kreeg. Sony besloot dat de Super Nintendo hardware op dat moment inferieur begon te worden en hun enige contact met Nintendo daarna was dat ze de soundchips bleven maken. In 1993 werd SCEI opgericht dat als bedoeling had om een next-gen PlayStation te maken die de concurrentie moest aangaan met Sega en Nintendo, twee bedrijven die Sony nu liever uit de weg gaat.
|