Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Publisher Geschiedenis - Sony CE


Door Joni Philips op 23-07-2006 om 00:08
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


David Jaffe: Jaffe is één van de belangrijkste designers bij SCEA. De man begon in 1993 als gamedesigner bij Traveller's Tales waar hij meewerkte aan Mickey Mania voor Sony. Zij zagen duidelijk potentieel want voor hij het wist mocht hij aan de slag bij Singletrac waar hij als lead designer aan Twisted Metal 1 & 2 werkte. Het personage Hammerhead zou zelfs op hem gebaseerd zijn. Net zoals zijn meeste collega's nam hij ontslag bij SingleTrac en ging hij aan de slag bij Incognito. In de vijf jaar na Twisted Metal werkte hij enkel aan de PS2 games Twisted Metal Black en Kinetica, wat een futuristische racer is die weinig bekendheid heeft verworven. Deze verschenen in 2001, waarna we weer vier jaar amper iets over hem hoorden. Dat werd hem echter vergeven toen hij één van de best ontvangen titels van 2005 uitbracht, God of War. Bij deze laatste drie games was hij director en mocht hij dus de beslissingen nemen.

David Jaffe
David Jaffe


Momenteel werkt hij met SCEA Santa Monica aan God of War II, een PlayStation 2 game dat zeker nog potentieel heeft voor een derde deel, en met Incognito aan Project HL, een PSP game. Ongetwijfeld passeert hij ook eens langs Warhawk, die andere game die ze maken bij Incognito. Toch vindt hij nog steeds tijd om zijn blog levend te houden en om te gaan wandelen met zijn twee kinderen. Op zijn (oude) blog kun je bijvoorbeeld lezen hoe hij ooit Tom Hanks en Julia Roberts is tegengekomen in dezelfde week. Zij herkenden hem echter niet.

Kazunori Yamauchi: Niet alleen Rubin was jong toen hij als ontwikkelaar begon, ook met Yamauchi was het erg gesteld. Reeds op zijn vijftiende kwam hij met het idee voor de Gran Turismo videogames. Zijn passie voor wagens was echter veel erger, reeds op zijn derde was hij er door gefascineerd en op zijn zesde kon hij zowat elke wagen op zicht herkennen. Op zijn dertiende was hij al zijn eigen wagentjes aan het maken. In dat licht viel zijn idee voor Gran Turismo natuurlijk niet zo sterk op. Toch kwam hij na zijn jaren op de universiteit en vakantiebaantjes voor Mazda Nissan, in 1992 terecht bij Sony.

Yamauchi met zijn Ford GT
Yamauchi met zijn Ford GT


In 1993 verhuisde hij naar SCE waar hij games moest ontwikkelen voor de PlayStation. Het idee voor Gran Turismo werd echter afgewezen en hij moest iets anders doen. Zijn eerste game bij Sony was dan maar Motor Toon Grand Prix, een game die het goed deed in Japan en die ervoor zorgde dat Yamauchi in 1994 de toelating kreeg om Gran Turismo te maken. Daarnaast kreeg hij een ruim team onder zich in zijn eigen studio, Polyphony Digital. De eerste Gran Turismo kostte hem vier jaar en sindsdien heeft hij enkel nog Gran Turismo games gemaakt, als je Tourist Trophy even als GT game rekent. Tijdens zijn jaren bij Polyphony is zijn team sterk uitgegroeid tot het zeventig man sterk was en heeft hij genoeg verdiend om een Ford GT, een Honda S2000, een Mitsubishi Lancer Evolution V, een Porsche GT3, een Nissan 350Z en een Mercedes AMG SL55 te kopen. Deze rijden volgens hem veel beter in het echt dan in zijn eigen videogame. In zijn vrije tijd rijdt hij meestal rondjes op zijn favoriete circuit.

Het succes van Sony Computer Entertainment hangt in grote mate af van het succes van hun PlayStation console, toch lijkt het bedrijf over voldoende financiële zekerheid te beschikken om het langer te trekken dan Sega of Atari als het misloopt met hun console. Zo werd het verlies van de PSX op de DVD-Recorder markt al snel verwerkt. De uitslag van de volgende consoleoorlog blijft echter de grote onbekende.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7


00:08  Poppen zijn een koud kunstje voor Konoha
00:07  E3 2006 trailer Pac-Man World Rally is traag
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (81.204.252.xxx) op 23-07-2006 om 17:16
Lol de history van sony kent iedereen al, daarom leest en reageert niemand :P

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-07-2006 om 18:00 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Joni doet hard zijn werk voor features als deze en ik weet ook zeker dat veel mensen dit lezen en er veel nieuwe informatie in vinden, net als wat ik heb gedaan. Of wilde je zeggen dat mensen alle informatie die in deze 7 pagina's te vinden is al rijk waren? Geloof er niets van.

Gast (86.81.130.xxx) op 23-07-2006 om 21:45
Leuk artikel, jammer dat je niet iets over de shadow of the colossus/ICO ontwikkelaars hebt te vertellen?

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-07-2006 om 21:46 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Over dat team is niet veel geweten.

Gast (81.83.226.xxx) op 23-07-2006 om 22:34
uhm nee... Die MMO over DC comics is ps3/pc MMO, het is mss niet SCE, maar SOE is en blijft Sony...

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-07-2006 om 09:04 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Hij is origineel aangekondigd voor 360, PC en PS3. Daarnaast heeft Sony met de WipeOut serie ook al games op andere platformen gemaakt. Die versie kan natuurlijk geannulleerd worden als er van bovenaf protest komt. (zoals SOEs Josh Robinson die ontslagen werd na kritiek op SCE)

Gast (89.220.69.xxx) op 02-01-2008 om 19:46
_O_ voor dit artikel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden