Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
David Jaffe: Jaffe is één van de belangrijkste designers bij SCEA. De man begon in 1993 als gamedesigner bij Traveller's Tales waar hij meewerkte aan Mickey Mania voor Sony. Zij zagen duidelijk potentieel want voor hij het wist mocht hij aan de slag bij Singletrac waar hij als lead designer aan Twisted Metal 1 & 2 werkte. Het personage Hammerhead zou zelfs op hem gebaseerd zijn. Net zoals zijn meeste collega's nam hij ontslag bij SingleTrac en ging hij aan de slag bij Incognito. In de vijf jaar na Twisted Metal werkte hij enkel aan de PS2 games Twisted Metal Black en Kinetica, wat een futuristische racer is die weinig bekendheid heeft verworven. Deze verschenen in 2001, waarna we weer vier jaar amper iets over hem hoorden. Dat werd hem echter vergeven toen hij één van de best ontvangen titels van 2005 uitbracht, God of War. Bij deze laatste drie games was hij director en mocht hij dus de beslissingen nemen.
David Jaffe
Momenteel werkt hij met SCEA Santa Monica aan God of War II, een PlayStation 2 game dat zeker nog potentieel heeft voor een derde deel, en met Incognito aan Project HL, een PSP game. Ongetwijfeld passeert hij ook eens langs Warhawk, die andere game die ze maken bij Incognito. Toch vindt hij nog steeds tijd om zijn blog levend te houden en om te gaan wandelen met zijn twee kinderen. Op zijn (oude) blog kun je bijvoorbeeld lezen hoe hij ooit Tom Hanks en Julia Roberts is tegengekomen in dezelfde week. Zij herkenden hem echter niet.
Kazunori Yamauchi: Niet alleen Rubin was jong toen hij als ontwikkelaar begon, ook met Yamauchi was het erg gesteld. Reeds op zijn vijftiende kwam hij met het idee voor de Gran Turismo videogames. Zijn passie voor wagens was echter veel erger, reeds op zijn derde was hij er door gefascineerd en op zijn zesde kon hij zowat elke wagen op zicht herkennen. Op zijn dertiende was hij al zijn eigen wagentjes aan het maken. In dat licht viel zijn idee voor Gran Turismo natuurlijk niet zo sterk op. Toch kwam hij na zijn jaren op de universiteit en vakantiebaantjes voor Mazda Nissan, in 1992 terecht bij Sony.
Yamauchi met zijn Ford GT
In 1993 verhuisde hij naar SCE waar hij games moest ontwikkelen voor de PlayStation. Het idee voor Gran Turismo werd echter afgewezen en hij moest iets anders doen. Zijn eerste game bij Sony was dan maar Motor Toon Grand Prix, een game die het goed deed in Japan en die ervoor zorgde dat Yamauchi in 1994 de toelating kreeg om Gran Turismo te maken. Daarnaast kreeg hij een ruim team onder zich in zijn eigen studio, Polyphony Digital. De eerste Gran Turismo kostte hem vier jaar en sindsdien heeft hij enkel nog Gran Turismo games gemaakt, als je Tourist Trophy even als GT game rekent. Tijdens zijn jaren bij Polyphony is zijn team sterk uitgegroeid tot het zeventig man sterk was en heeft hij genoeg verdiend om een Ford GT, een Honda S2000, een Mitsubishi Lancer Evolution V, een Porsche GT3, een Nissan 350Z en een Mercedes AMG SL55 te kopen. Deze rijden volgens hem veel beter in het echt dan in zijn eigen videogame. In zijn vrije tijd rijdt hij meestal rondjes op zijn favoriete circuit.
Het succes van Sony Computer Entertainment hangt in grote mate af van het succes van hun PlayStation console, toch lijkt het bedrijf over voldoende financiële zekerheid te beschikken om het langer te trekken dan Sega of Atari als het misloopt met hun console. Zo werd het verlies van de PSX op de DVD-Recorder markt al snel verwerkt. De uitslag van de volgende consoleoorlog blijft echter de grote onbekende.
|