Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
Dear Me, I Was...
Gamed Gamekalender Augustus 2025
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Feature:

Publisher Geschiedenis - Sony CE


Door Joni Philips op 23-07-2006 om 00:08
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


Jak & Daxter: Jak & Daxter ontstond in 2001 toen men bij Naughty Dog een game wilde maken zoals Crash, maar met humor. Die humor was het gemakkelijkst in te brengen via een grappige sidekick (Daxter) en een vlotsprekend hoofdpersonage te nemen. Nu was Crash niet direct de meest vlotte prater en waren de extra personages in zijn games niet populair. Men had dus een verse start nodig en dat werd Jak & Daxter. De game begint wanneer Daxter in een vat Dark Eco valt en verandert in een klein diertje. De twee willen Daxter weer normaal maken en gaan samen op reis om een geneesmiddel te vinden. Dat loopt echter niet goed af, Jak wordt gevangen genomen, maar wordt gelukkig in het PSP deel dat in april 2006 verscheen, bevrijd door Daxter. Vanaf deel 2 dat er al in 2003 kwam, verandert de aanpak van de serie drastisch, je moest namelijk werken in een gigantische stad. Daarnaast is er door de invloed van de Dark Eco een Dark Jak ontstaan die soms de controle overneemt van Jak.



Deel 3 dat voor dezelfde aanpak kiest als deel 2, kwam er al eind 2004. Dit deel zorgde voor spin-offs, Daxter dat al eerder vermeld werd, en de racegame Jak X. verscheen eind 2005 en speelt zich een jaar na het einde van Jak III af. Hier had natuurlijk even goed Ratchet & Clank kunnen staan, maar het is uiteindelijk Jak & Daxter geworden omdat beide reeksen gebruik maken van de Jak engine en deze reeks uit meer delen bestaat. Ratchet & Clank en Jak & Daxter zouden samen voor een nieuwe revolutie in de wereld van de 3D Action/Platform gezorgd hebben, hoewel de twee series hun platformroots beginnen te verliezen. We zijn dan ook benieuwd wat Jak & Daxter: The Lost Frontier ons zal brengen, de volgende Jak & Daxter.

Wipeout: Wipeout is een simpele futuristische racer gebaseerd op F-Zero en gemaakt door Psygnosis. In de game race je met hovercrafts en kun je onderweg wapens oprapen om de tegenstand uit te schakelen. De intense raceactie in combinatie met de elektronische muziek en de aanwezigheid bij de PlayStation launch maakten van de game een onmiddellijk succes. Het eerste deel verscheen ook op de Saturn en op PC, maar was daar minder succesvol. Het jaar erop verscheen een nieuw deel op dezelfde platformen, Wipeout 2097 dat weeral vooral op de PS een succes bleek te zijn. Verrassend genoeg verscheen het volgende deel niet op de PlayStation, maar op de Nintendo 64. In essentie was het een remake van Wipeout 2097 met betere graphics en een multiplayer voor vier personen.



Ook deze was geen groot commercieel succes en dus besloot men dat de game enkel nog op PlayStation consoles zou verschijnen. Sindsdien zijn er drie delen verschenen, deel 3 voor de PS in 1999, Wipeout Fusion in 2002 op PS2 en Wipeout Pure op de PSP in 2005. SCE Studios Liverpool (het vroegere Psygnosis) werkt momenteel aan een nieuw deel voor de PSP en PS3. Dat is echter nog niet officieel aangekondigd. Hoewel het logisch lijkt dat de eerste delen op verschillende consoles verschenen zijn, is dat niet zo. Psygnosis was namelijk al twee jaar eigendom van SCEE toen het eerste deel verscheen.

Ape Escape: SCEI heeft veel grote games gemaakt als Ico en Loco Roco, maar ook de Ape Escape franchise werd door hen gemaakt. In deze games is het telkens de bedoeling om tientallen of honderden apen te vangen die ontsnapt zijn omdat de slimme aap Specter hen heeft vrijgelaten. In elk game moet Spike door verschillende omgevingen reizen om alle aapjes te vangen met zijn netje. De eerste game in de serie was eigenlijk niet meer dan een techdemo om te tonen hoeveel vrijheid de DualShock wel niet bood. De game kon dan ook alleen maar met een DualShock gespeeld worden. Dat bewijst dan ook hoe dom men was om die game te porten naar de PSP onder de naam Ape Escape: On the Loose. Naast twee remakes en drie sequels zijn er ook nog enkele sport/minigame games verschenen in de franchise zoals Ape Academy en EyeToy: Monkey Mania.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7


00:08  Poppen zijn een koud kunstje voor Konoha
00:07  E3 2006 trailer Pac-Man World Rally is traag
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (81.204.252.xxx) op 23-07-2006 om 17:16
Lol de history van sony kent iedereen al, daarom leest en reageert niemand :P

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-07-2006 om 18:00 [Niv: 752 / Exp: 37625]
Joni doet hard zijn werk voor features als deze en ik weet ook zeker dat veel mensen dit lezen en er veel nieuwe informatie in vinden, net als wat ik heb gedaan. Of wilde je zeggen dat mensen alle informatie die in deze 7 pagina's te vinden is al rijk waren? Geloof er niets van.

Gast (86.81.130.xxx) op 23-07-2006 om 21:45
Leuk artikel, jammer dat je niet iets over de shadow of the colossus/ICO ontwikkelaars hebt te vertellen?

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-07-2006 om 21:46 [Niv: 1184 / Exp: 59193]
Over dat team is niet veel geweten.

Gast (81.83.226.xxx) op 23-07-2006 om 22:34
uhm nee... Die MMO over DC comics is ps3/pc MMO, het is mss niet SCE, maar SOE is en blijft Sony...

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-07-2006 om 09:04 [Niv: 1184 / Exp: 59193]
Hij is origineel aangekondigd voor 360, PC en PS3. Daarnaast heeft Sony met de WipeOut serie ook al games op andere platformen gemaakt. Die versie kan natuurlijk geannulleerd worden als er van bovenaf protest komt. (zoals SOEs Josh Robinson die ontslagen werd na kritiek op SCE)

Gast (89.220.69.xxx) op 02-01-2008 om 19:46
_O_ voor dit artikel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden