Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
1994-1999: Eind 1994 kwam de console op de markt in Japan en een jaar later in Europa en Amerika. Dankzij mysterieuze reclamecampagnes en een sterke launchline-up met games als Warhawk en Ridge Racer, kreeg Sony al snel de leiding. Sega had namelijk wel kunnen launchen voor de PlayStation, maar was er niet in geslaagd om meer dan twee games klaar te krijgen voor de launch. Een tijdelijke zwakte waarvan Sony profiteerde.
Terwijl Nintendo en Sega kwamen met nieuwe consoles, bleef Sony deze periode bij de PlayStation. Deze werd echter nog steeds verbeterd, bijvoorbeeld met de release van de DualShock controller in 1997 en de release van de PSone in 2000. SCE werkt ondertussen wel al een opvolger voor de PlayStation. Ondertussen ontstaat Sony Online Entertainment door een fusie van Sony Online Ventures en Sony Pictures Entertainment in 1998.
GTA3 voor 11 september 2001
2000-2006: Eind 2000 kwam de PlayStation 2 uit in Amerika en Europa met een redelijke zwakke launch, zeker in vergelijking met de games verkrijgbaar voor de DreamCast. Het succes van de console lag echter in de merknaam en het feit dat je DVDs en PS1 games kon spelen. Al snel kreeg de console enkele systeemverkopers zoals Metal Gear Solid 2, Gran Turismo 3 en Grand Theft Auto 3 waardoor hij gedurende zes jaar redelijk onbedreigd over de markt heerste.
Enkel in 2004 was er een kleine instorting te merken waardoor de winst van het bedrijf Sony met 89% daalde. Dat was echter aan Sony zelf te wijten, ze wilden eind 2004 de PStwo launchen waardoor ze de productie stopten van de PlayStation 2. Dit zorgde voor tekorten voor de PlayStation 2 en de Xbox, die na het uitverkopen van de PS2 het alternatief werd voor veel ouders die een kerstcadeau wilden kopen. Een andere probleemfactor was de release van de verlieslatende DVD-recorder/PlayStation 2 hybride, de PSX. Hoewel relatief goedkoop voor een DVD-recorder, werd hij geen succes. (Red.- 700 euro voor een model met een harde schijf van 160 Gb en 800 euro voor 250 Gb.) De PSX zorgde wel voor de introductie van de Cross Media Bar, die later bij PSP en PS3 terugkwam.

Eind 2004 kwam Sony ook voor het eerst met een handheld, de PlayStation Portable die in vergelijking met de andere concurrenten van Nintendo een zeer grote impact weet te maken, wat voor een heropleving zorgde voor een stijging van SCEs omzet. De release van de PSP betekende echter niet dat Sony de PlayStation 3 uit het oog verloor, deze werd in mei 2005 groots voorgesteld en komt eind november 2006 uit. Het geloof van Sony is sterk en Kutaragi heeft dan ook al laten weten dat de PlayStation 4 rond 2015 de markt moet gaan domineren. Als we een interview mogen geloven van Phil Harrison in 2003, zal de PlayStation 4 gaan beschikken over technologie die kan schatten in wat voor een bui de gamer is en andere entertainment kan voorstellen. Hier lees je meer over zijn uitspraken.
|