Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
De developers van Sony komen weinig in het nieuws, de aandacht wordt vooral getrokken door de vier grote bazen: Ken Kutaragi, Kaz Hirai, Phil Harrison en David Reeves. Zij controleren alle informatie die het bedrijf verlaat. Daarom horen we maar weinig spreken over de grote namen binnen het bedrijf, enkel Kazunori Yamauchi heeft zich redelijk uit de schaduw kunnen zetten van Kutaragi en co.
Ken Kutaragi: Kutaragi werd geboren in de zomer van 1950 in Tokio, zijn ouders hadden een klein printbedrijfje en de jonge Kutaragi was daar vaak te vinden. Zijn liefde voor elektronica werd hierdoor al vroeg gevoed. Het mocht dan ook geen verrassing wezen voor zijn ouders toen hij aan de universiteit voor een opleiding in elektronica koos en besloot om te gaan werken bij Sony. Daar hielp hij onder andere mee aan de ontwikkeling van de eerste digitale camera's en LCD schermen. Later riskeerde hij zijn job om Nintendo te helpen met hun soundchip, waarna hij dankzij Norio Ohga een eigen console mocht ontwerpen. Toen Nintendo niet bereid was om met Sony samen te werken, besloot men bij Sony om de PlayStation toch uit te brengen en daarvoor werd Sony Computer Entertainment opgericht met Kutaragi aan het hoofd. Daar maakte hij met zijn team de PS1 en de PS2 een succes.
De trotse vader en zijn kindje
SCE is altijd één van de meest winstgevende takken van Sony geweest en daarvoor werd Kutaragi altijd beloond, hij was de gedoodverfde kandidaat om Norio Ohga op te volgen, de man die hem bij Sony hield en besloot om in zee te gaan met Nintendo. Ohga koos echter een veel radicalere president die tot 2005 de leiding hield over het bedrijf. Toen werd Kutaragi afgestraft voor een minder jaar van SCE en werd Howard Stringer CEO. Later werd Kutaragi uit de bestuursraad gezet nadat hij openlijk kritiek had op het feit dat Sony geen concurrent maakte voor de iPod. Sindsdien is hij enkel nog hoofd van SCE.
Jason Rubin: Sinds 1984 ontwikkelt Jason Rubin games, zijn eerste game verscheen in 1985 op de Amiga en werd gemaakt met de hulp van Andy Gavin. Toen hij begon met de ontwikkeling was hij nog maar veertien, maar toch slaagden de twee Naughty Dogs, de bijnaam van Gavin en Rubin, in hun doel en kwamen in vijf jaar met twee PC titels, waarvan de laatste werd uitgegeven door EA. In 1991 bracht datzelfde EA Naughty Dogs eerste consoletitel uit, Rings of Power voor de Genesis dat nu een zeldzame cult RPG is. Vanaf dat moment scheiden de paden van de twee, Rubin verhuisde naar Californië en Gavin ging naar het prestigieuze MIT van Boston. In 1994 kwamen ze terug bij elkaar en maakten ze Way of the Warrior voor de 3D0.
De kwaadaardige Jak producer
De game was zo indrukwekkend dat Universal Interactive (Red.- Na vele omwegen het huidige Vivendi.) hen een contract voor drie projecten aanbood, zo ontstond de Crash serie. Dat waren hun eerste echte games waar ze met meer dan twee man aan werkten. Hier leerden ze ook Insomniac Games kennen dat in hetzelfde gebouw onderdak vond. Na de vier Crash games waren ze Crash beu en gingen ze weg bij Universal Interactive. In 2001 verkochten hij en Gavin Naughty Dog aan SCE, waar de Jak & Daxter franchise is ontstaan. In maart 2004 verliet hij na twintig jaar Naughty Dog en ondanks het feit dat hij graag eens bij Nintendo zou werken, zou zijn nieuwste project toch een PlayStation 3 game zijn onder de naam Iron and the Maiden.
|