Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 November 2020 
(2) 
(0) 
28 November 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(3) 
27 November 2020 
(3) 
26 November 2020 
(10) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
25 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 November 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(3) 
(2) 
(1) 
(0) 
23 November 2020 
(6) 
(1) 
(0) 
(2) 
(4) 
22 November 2020 
(1) 
(0) 
21 November 2020 
(0) 
(6) 
(0) 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
20 November 2020 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
(3) 
19 November 2020 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(8) 
(0) 
(10) 
(0) 
18 November 2020 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(6) 
17 November 2020 
(7) 
(6) 
(5) 
(1) 
(0) 
(2) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
16 November 2020 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(0) 
15 November 2020 
(7) 
(2) 
(0) 
14 November 2020 
(1) 
(0) 
13 November 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
12 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
11 November 2020 
(14) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(10) 
10 November 2020 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 November 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 November 2020 
(1) 
(16) 
(0) 
(0) 
07 November 2020 
(3) 
(5) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(5) 
Gamed Gamekalender December 2020
Sackboy: A Big Adventure
Spirit of the North: Enhanced Edition
Spider-Man: Miles Morales
Review:

Marvel's Avengers


Door Rene Groen op 11-09-2020 om 05:04
Bron: Gamed

Ga er maar aan staan. Als ontwikkelaar een game maken rondom één van de meest populaire franchises ter wereld, zonder dat je terug kunt grijpen op de gelijkenissen van de karakters uit de films. Een game ook die meerdere doelgroepen aan moet spreken én langdurig speelbaar moet blijven. Kortom: Crystal Dynamics heeft wat te bewijzen.

Als ik Marvel's Avengers ergens mee moet vergelijken, dan komt Destiny als eerste naar boven. Samenwerken met vrienden en steeds weer betere loot verkrijgen is wat ervoor moet zorgen dat we terug blijven keren. Toch start het allemaal bij de Campaign die een vermakelijke verhaallijn bevat. Kamala Khan is een groots fan van de superhelden en samen met haar vader bezoekt ze Avengers Day, een speciale dag waarin het nieuwe hoofdkwartier van de Avengers onthult zal worden. Een feestelijk evenement waarin ze haar ogen uit kijkt, enkele van haar grote helden ontmoet en zelfs toegang weet te verkrijgen tot een VIP balkon om de onthulling goed te kunnen volgen. Een geweldige dag met een vreselijke afloop als een organisatie onder de naam A.I.M. de stad San Francisco onder vuur neemt. Met een vooropgezet plan weten ze de schuld in de schoenen van de Avengers te schuiven en aangezien ze nu worden afgeschilderd als een gevaar voor de maatschappij zit er niets anders op dan om het genootschap te ontbinden.


In de vijf jaar die volgen is er veel veranderd. Door de tragedie is een deel van de populatie aangetast en geďnfecteerd met superkrachten. Deze zogeheten inhumans worden opgejaagd maar Kamala Khan weet tot nu toe te ontkomen. Ook zij is aangetast en vormt de basis voor de verhaallijn waarin The Avengers weer samen worden gebracht. Haar enthousiasme is aanstekelijk en als Ms. Marvel staat ze haar mannetje. Toch speel je de verhaallijn niet alleen vanuit haar positie. Om iedereen in de spotlights te zetten krijg je ook anderen onder de knoppen met ieder hun eigen specialiteiten. The Hulk is als een tank die door vijanden raast, Iron Man kan aanvallen vanuit de lucht en Black Widow is bijzonder lenig en kan tijdelijk onzichtbaar worden. Ondanks de verschillende personages is de besturing grotendeels gelijk, zo zijn de knoppen om aan te vallen, verdedigen, weg te duiken of een speciale kracht te gebruiken bij iedereen gelijk. Helaas betekent dit niet dat ieder karakter zich even goed laat besturen. Met name Iron Man – die wel erg nadrukkelijk is neergezet als de vertolking door Robert Downey Jr. - is door zijn nadruk op vliegen lastiger te besturen dan zijn collega's. Verder is het jammer dat de missiedoelen niet aansluiten bij de individuele krachten van de karakters en dat de rol van Thor minimalistisch is.

Hoewel de verhaallijn interessant is om te volgen blijven de locaties waarin het zich afspeelt hierop achter. Het gaat veelal om rotsachtige omgevingen of industriële locaties met vergelijkbare opdrachten. Te denken valt aan het uitschakelen van een groep vijanden of binnen een klein gebied blijven om J.A.R.V.I.S. een hack te laten voltooien. Niet alleen de binnenlocaties lijken directe kopieën van elkaar, de gebruikte vijanden zijn eveneens van de categorie eenheidsworst. Het is verder jammer dat de verhaallijn vooral draait om één grote schurk en er niet wat meer antagonisten naar voren worden geschoven. Niet dat het de verhaallijn slecht maakt, wel had iets meer afwisseling welkom geweest als je zo'n rijke historie hebt om uit te putten.


Je vaste plaats van handeling is de Chimera, het schip van waaruit je nieuwe items kunt kopen, met karakters kunt praten en missies start. Naast de hoofdmissies gaat het om side-quests waarin je veelal betere gear kunt vinden om je karakter sterker te maken. Dit is overigens niet beperkt tot deze missies, ook tijdens de verhaallijn kom je genoeg items tegen die je statistieken weer net dat beetje verhogen. Sommige liggen in het zicht, voor anderen moet je wat meer moeite doen door een sterke vijand te verslaan, een gevangene te redden of een puzzel op te lossen. Helaas is ook op dit punt de kritiek aan te merken dat er van variatie in de opdrachten weinig sprake is. Alsof de ontwikkelaar de opdracht heeft gekregen om toch vooral veel content in de game te stoppen en ze daardoor moesten besparen op de kwaliteit.

Ik benoemde het al even; de vergelijking met de game Destiny. Net als in deze game ben je voortdurend op zoek naar verbeterde gear, onderverdeeld van common tot exotic en ieder met hun eigen power level. Een level dat je kunt verhogen door betere gear aan te trekken of deze juist met verzamelde items te upgraden. Hoe sterk een karakter is wordt verder bepaald door zijn level, waarbij je maximaal level 50 kunt bereiken. Bij ieder level dat je stijgt krijg je een skill point waarmee je de kwaliteiten kunt versterken, een deel hiervan komt pas beschikbaar als je het juiste level hebt bereikt. Het uitspelen van de tien tot twaalf uur durende verhaallijn vormt wat dat betreft enkel het startschot, zo zitten je karakters nog maar rond level tien, waarna je verder kunt met de live service content. Op dit punt stoppen is prima mogelijk, toch heb je dan slechts een deel van de content aangeraakt die de ontwikkelaar voor ogen had.


Alvorens ik hierop in ga nog even terug naar de singleplayer. Hoewel de verhaallijn voor iedere Marvel fan leuk is om te doorlopen moet hier wel de kanttekening bij worden geplaatst dat het niet voor iedere gamer even geschikt zal zijn. De veelvoud aan opties om je karakter te upgraden, de verschillende missies om te spelen en de mogelijkheid om alleen of coöperatief te spelen kunnen voor minder ervaren gamers overweldigend aanvoelen. Ook op technisch vlak is er wel wat aan te merken. De framerate weet de actie in drukkere scenes niet bij te benen, het haar van karakters verdwijnt of lijkt te dansen op hun hoofd, vijanden verschijnen niet die je moet verslaan om verder te komen, karakters blijven in de omgeving hangen, de ondertiteling en de lip-syncing klopt niet bij de uitspraken of de geluidseffecten ontbreken. Tel hier lange laadtijden bij op en het is duidelijk dat er nog behoorlijk wat geoptimaliseerd had mogen worden voordat de game werd uitgebracht.

Eenmaal de campaign uitgespeeld dan staat er nog genoeg content voor je klaar in de vorm van de Avengers Initiative. In verschillende missies, die je zowel met de AI als met anderen kunt spelen, kies je je favoriete personage met het doel om betere, sterkere loot te verzamelen en te stijgen in level. Het is een verlenging van de verhaallijn met zowel kortere als langere missies waarbij de structuur uit de campaign grotendeels is aangehouden. Dit betekent dat je doelen identiek zijn, de omgevingen ook hier weinig variatie bevatten en er weer genoeg te verzamelen loot voor je klaar ligt. Wel raad ik aan om deze missies met een groep gamers te spelen die een zelfde instelling hebben als jij. Dit kan het nastreven van de hoofddoelen zijn, tegelijkertijd kun je ook de tijd nemen om loot op te sporen. Een balans vinden tussen deze twee is vrijwel niet mogelijk omdat je elkaars hulp nodig hebt.


Het vinden van loot, verkrijgen van gear en levellen van de personages is leuk omdat het zich afspeelt binnen een bekend universum, tegelijkertijd voelt het wat raar om de Hulk van level 15 naar level 20 te upgraden en hier de impact eigenlijk niet van te merken. Het past wat dat betreft niet heel goed bij de karakters. Als je dit gevoel los kunt laten en bereid bent om tot de hogere levels door te gaan dan zal de meerwaarde pas echt goed naar voren komen. Toch ben ik nog wat sceptisch of veel gamers tot dit punt gaan komen. De belofte van nieuwe karakters als Hawkeye en (voor de PlayStation gamers) Spider-Man is leuk, als ze echter geen binding krijgen met het overkoepelende verhaal dan valt hun meerwaarde grotendeels weg. Marvel's Avengers heeft dus nog wat te bewijzen en behoorlijk wat plooien glad te strijken en het is aan de ontwikkelaar om ervoor te zorgen dat The Avengers ook over een langere periode leuk blijft om te spelen.
Beoordeling
70
Marvel's Avengers bevat een leuke verhaallijn waarbij diens karakters goed zijn geportretteerd. Dat je karakters kunt levellen en upgraden voelt misschien ietwat misplaatst binnen het universum, toch is dit waar de ontwikkelaar op inzet om je terug te laten keren middels het Games As A Service model. Het is wat dat betreft jammer dat de missies veel te eentonig zijn qua locaties en doelen en dat er op technisch vlak flink wat werk aan de winkel is.


14:29  Xbox Series X standaard kan er niet af worden gehaald
05:04  Cyberpunk 2077 komt volgende week met nieuwe Night City Wire
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (95.96.161.xxx) op 11-09-2020 om 08:06
Tegenwoordig worden games zo afgerekend om de technische foutjes en niet om de element 'fun'

Ik heb persoonlijk heel veel plezier met deze game en vind dat het heel gaaf is dat iedere avenger een hele andere speelstijl heeft. Juist als je je avenger levelt merk je echt de potentie in de upgrades. Vooral als je je mastery upgrades hebt voel je je echt heel sterk aan. Er is genoeg content na de story waar ook hints zijn wat er nog allenmaal gaat komen. Nogmaals is de 'fun' factor heel hoog in de game en vind het leuk om elke keer weer op te starten en te spelen. Tuurlijk ben ik niet blind dat de game bugs heeft. Maar die worden vrij snel gepatched en dat hou je toch vaak bij een live service game. Ik geef de game zelf een 85. Er is ook nog een hoop potentie dat de score nog omhoog zou kunnen halen.

Gast (86.87.64.xxx) op 11-09-2020 om 09:00
Ja, ik snap wel dat scores aangepast worden door bugs, maar persoonlijk wacht ik toch altijd maanden voor ik spellen koop en heb dan zelden last van al die bugs. En vaak zijn er dan allerlei verbeteringen doorgevoerd. Dus voor mij leest dit gewoon als een dikke 8,5 :)

Gast (109.36.136.xxx) op 11-09-2020 om 11:19
Als Marvel fan heb in het spel day 1 gekocht, vind het gameplay heel leuk vooral als je alle skills van je Heroes unlock, dan voel je echt als een Avenger. De bugs zijn wel dingen die je natuurlijk niet snel kan negeren omdat zo erg opvallen (soms op een grappige wijze met de AI). Ook veel framerate drops als je online speelt. Het begint inderdaad zoals Destiny maar het verhaal is beter. Voor fans die het willen spelen, zonder het erg te hebben met foutjes, kunnen jullie die oppakken. Voor de andere die nog twijfelen, raad ik aan om nog te wachten, Eidos en CD beloven voor meer (GRATIS!) content in De toekomst met meer verhalen en speelbare Heroes. Dus zoiets als “The Taken King”. Maar het spel is absoluut geen Permanente hard pass.

Rene Groen (Eindredacteur) op 11-09-2020 om 14:19 [Niv: 727 / Exp: 36374]
Bedankt voor jullie reacties!
Voorop gesteld; ik zeg nergens dat deze game niet leuk is om te spelen. Ook is de 70-score niet enkel gebaseerd op de aanwezige bugs, persoonlijk vond ik namelijk de omgevingen en opdrachten te eentonig en dat kan een reden zijn om sneller af te haken. Hoe staan jullie hier tegenover?

Gast (86.87.64.xxx) op 11-09-2020 om 15:42
Zeker, het was meer een opmerking in algemene zin. Je ziet het vaak bij reviews en het is ook wel logisch. Je reviewed de game op dit moment, niet hoe die over 3 maanden is. Als je 70 euro voor een game vol met bugs neer moet leggen, waarvan sommige game breaking, mag het wel minpunten krijgen.

Berserk op 11-09-2020 om 16:06 [Niv: 143 / Exp: 7164]
Volgens mij zal deze veel beter spelen op de PS5 met een stabiele framerate

Gast (213.127.109.xxx) op 11-09-2020 om 21:06
ik ben het mee eens ik vind het zelfs een 6 veel te eentonig.

Gast (86.83.64.xxx) op 12-09-2020 om 07:43
Ben het ook met Rene eens, ben echt super fan van marvel maar deze voelde een beetje als een cashgrab door het gebrek aan diversiteit

Kenobixios op 17-09-2020 om 23:09 [Niv: 50 / Exp: 2475]
Als de prijs gezakt is (30 euro) haal ik hem voorde singleplayer story.
Dat hele endgame grinden hoeft niet voor mij.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Marvel's Avengers
Type:
Game
Releasedatum:
04-09-2020
Ontwikkelaar:
Crystal Dynamics
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media