Regelmatig laat een third-party ontwikkelaar zich uit over de Nintendo Wii U, de ene positief, de ander juist niet. Vandaag is het Reggie Fils-Aime zelf die zich in de strijd mengt en zijn console naar voren schuift als grafisch superieur.
In gesprek met CNN laat de grote man van Nintendo of Amerika weten dat de specificaties van de Wii U zeker niet gelijk zijn aan die van de PlayStation 3 en / of Xbox 360. Hij noemt de Nintendo Wii U grafisch intensiever, bij een vergelijking zal een third-party titel als Call of Duty er dan ook vele malen beter uit zien op Nintendo's console.
Hoewel het bedrijf momenteel een voordeel heeft werd hem ook de vraag gesteld wat er ging gebeuren als Microsoft en Sony hun nieuwste spelcomputers introduceren, waarop Fils-Aime laat weten:
quote:In terms of what competition’s going to do in the future: we’ll see. We know based on our own development this two screen experience really is the next innovation that consumers are gravitating to. It’s selling extremely well here in the Americas. Already stocks are quite low in the marketplace; we’re rapidly replenishing. So for us, certainly the consumer’s deciding that the innovation is well worth their investment.”
asianck
op 26-11-2012 om 15:46
[Niv: 380 / Exp: 19012]
Tot de volgende consoles uitkomen.
SCRAP
op 26-11-2012 om 16:12
[Niv: 22 / Exp: 1102]
Natuurlijk zegt hij dat. Hij is de baas van Nintendo... En dan doodleuk beweren dat Call of Duty op de Wii U 'vele malen' mooier is. Je mag blij zijn als je uberhaupt enig verschil ziet, en vaak is het verschil ook nog in het voordeel van de 360/PS3.
Sympharion
op 26-11-2012 om 16:28
[Niv: 43 / Exp: 2139]
Ik moet wel zeggen dat Black Ops 2 er misschien net iets beter uitziet op de Wii U dan op de Xbox 360 maar dat verschil is minimaal te noemen. Het ziet er i.i.g. wel beter uit dan de PS3 versie. Ook heeft de Wii U het voordeel dat V-sync erop aanstaat terwijl dit op de PS360 niet zo is. De Wii U heeft namelijk 0,0% torn frames bij Black Ops 2. En dat is knap voor een snelle port. Zodra de PS4 en nieuwe Xbox uitkomen gaan we pas de echte kracht van de Wii U zien. Nu porten ontwikkelaars nog een current-gen game naar de Wii U. In de toekomst zullen ze next-gen games porten en ontwikkelen voor de Wii U.
^terwijl de CPU slechter is. Ik zou hem wel degelijk op het niveau van deze generatie willen noemen, los van kleine verschillen (met pros en cons voor beide partijen).
Wat hij zegt op 2:25-2:38 is keihard gelogen. Third party games zien er absoluut niet "dramatisch" veel beter uit (in sommige gevallen zelfs in tegendeel).
Gewijzigd door seph op 26-11-2012 om 17:17
Redneckerz
(Redacteur)
op 26-11-2012 om 17:30
[Niv: 227 / Exp: 11336]
Ach daar komt Altairjack weer hoor met zijn uitspraken. Jij liep ook al te bazuinen dat op basis van een 1st tier launchgame, de Wii U duidelijker zwakker is dan PS360. Nuances zijn je blijkbaar geheel vreemd.
De Wii was krachtiger dan een PS2, alleen wist niemand hoe je de TEV goed moest gebruiken.
De 3DS is zeker krachtiger dan een PSP, want ondersteunt een reeks grafische snufjes in hardware die meer met de X360 te maken hebben. Resident Evil Revelations springt daarbij in het oog..
De Wii U is ook krachtiger dan een PS3. Tuurlijk, de CPU is niet geweldig en de geheugenbandbreedte is gewoon lachwekkend (Reggie verkoopt dus hierbij onzin) maar de Wii U heeft wel een pak meer geheugen plus een betere GPU. Er is dus zeker wel wat mogelijk.
Altairjack is wat dit betreft veel te voorbarig.
AltairJack
op 26-11-2012 om 17:42
[Niv: 55 / Exp: 2767]
Je kan wel in spookjes geloven zoals bv. CELL processor van Sony, maar in praktijk zie je geen verschil... tussen bv. 360 en ps3 games.
Minimalitische verschillen zijn het.. Tussen ps1, PS2 en PS3 heb je echte verschil in graphics. Niet tussen PS2 of WII of PSP...
TenderLoveCare
op 26-11-2012 om 17:45
[Niv: 3 / Exp: 128]
kijk digital foundry op eurogamer. de xbox360 versie wint het met gemak van de wiiU versie. Ps3 versie niet qua graphics maar wel qua framerate.
wie zal het woord wiiu nog uitspreken als de ps4 en xbox 3 uitkomen? please!
Gewijzigd door naka op 26-11-2012 om 17:59
Sympharion
op 26-11-2012 om 18:09
[Niv: 43 / Exp: 2139]
@AltairJack @seph
CPU zegt dus niet veel over de kracht van een console. Aangezien die van Sony ook behoorlijk krachtig was maar daar werd ook pas bij de exclusives gebruik van gemaakt. De Wii U heeft dan ook een GPGPU die ten eerste niet alleen in het GPU gedeelte veel krachtiger is dan de GPU van de PS360, ook kan de GPGPU in de Wii U delen van de processor overnemen waardoor de processor niet zo heel krachtig hoeft te zijn omdat de videokaart dit kan overnemen.
@naka
Genoeg mensen. Hoe verklaar jij dat de Wii U nu overal is uitverkocht. En er staan nog honderdenduizenden tot miljoenen in pre-order. Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen nu al kunnen oordelen over de Wii U terwijl de concurrentie nog helemaal niks over zich heeft laten zien/horen. Het zou goed kunnen dat de volgende Xbox zich volledig op Kinect 2.0 gaat richten met een minimaal grafisch verschil en de casual kant opgaat en dat Sony zich gaat richten op de media en social apps. Wie weet, nu kunnen we er niet over oordelen. We kunnen alleen oordelen over de Wii U op zichzelf, dus niet in vergelijking met de volgende Xbox en PlayStation. En als je dat doet kom je erachter dat de Wii U de krachtigste console ooit gemaakt is en zeker krachtiger is dan de PS360.
@TenderLoveCare
De Wii U heeft dan wel V-Sync aanstaan. Hierdoor heeft de Wii U versie 0,0% torn frames. Als de Xbox 360 versie dit aan zou hebben staan zou de framrate van de 360 versie dalen naar 30-40 fps. Daarnaast komt er nog het feit bij dat de Wii U versie een snelle port was. Als ontwikkelaars er meer tijd en moeite insteken komt de Wii U wel als beste uit de test. Als je kijkt naar Assassin's Creed 3 dan zie je dat de Wii U versie exact gelijk is als de PS360 versies qua graphics en performence. Hiervoor is ook meer tijd en moeite beschikbaar gesteld door Ubisoft. Ook Darksiders 2 heeft op de Wii U betere graphics en draw-distance in vergelijking met de PS360 versies. De Wii U versie duurt daarentegen wel iets langer om gebieden te laden.
Redneckerz
(Redacteur)
op 26-11-2012 om 19:26
[Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Altairjack:
''Je kan wel in spookjes geloven zoals bv. CELL processor van Sony, maar in praktijk zie je geen verschil... tussen bv. 360 en ps3 games.[/quote]
Multiplatform games raken natuurlijk nooit de unieke mogelijkheden van een apparaat aan.. Spellen die speciaal voor de hardware worden gemaakt laten wel duidelijk het verschil zien. Een Halo 4, een Killzone, een Uncharted..
Ik ben dus ook eens met Sympharion.
Codewarrior
op 26-11-2012 om 20:24
[Niv: 110 / Exp: 5485]
lol Reggie
Boogieboyz
op 26-11-2012 om 20:38
[Niv: 303 / Exp: 15154]
De WiiU zal in de meeste gevallen heus wel betere graphics hebben maar games als The Last of Us geven de WiiU zeker nog een run for their money. Nintendo moet niet overmoedig worden. De 7th gen is nog lang niet voorbij en je kan er zowieso weinig over zeggen zolang Sony en Microsoft hun consoles nog niet hebben gepresenteerd.
Ik dacht dat de keacht van de oude Wii juist in de simpelheid en de motioncontrollers zat. De WiiU is naar mijn mening juist te mooi voor het nintendo publiek, ik moet het allemaal nog zien. Nintendo had het juist helemaal niet nodig om met de ps3 en xbox te concurreren qua beeld, maar won het wel op gezinsspellen qua gameplay en fun.
Ik heb ooit 1 x de fout gemaakt om een NFS titel te kopen op de Wii, dat was bar slecht. Toch is de oude wii een groot succes, en dat komt dus niet door de graphics...
De WiiU probeert nu al te winnen van een eventuele ps4, dat gaat ze niet lukken dus.
Sympharion
op 26-11-2012 om 22:35
[Niv: 43 / Exp: 2139]
@naka
Only time will tell.
Onderschat Nintendo niet, ze zijn altijd bijna altijd al de krachtigste geweest op console gebied. Zo was de N64 krachtiger dan de PS1 en de GameCube ongeveer even krachtig als de Xbox en krachtiger dan de PS2 en Dreamcast. Nintendo is maar 1 generatie niet de krachtigste geweest en dat is de afgelopen generatie met de Wii.
Boogieboyz
op 26-11-2012 om 23:11
[Niv: 303 / Exp: 15154]
Nintendo krachtigst Ondertussen was de Ps1 populairder dan de N64, de Ps2 populairder dan de GC en de Xbox had wat mij betreft ook weinig te zeggen.
Games als FF7 waren niet mogelijk op de 64, oa door het verouderde cartridge systeem. Ik herinner me nog de dikke mist in titels als Turok 1 en 2, wat een kracht...
Gewijzigd door Boogieboyz op 26-11-2012 om 23:17
yjahmesio
op 27-11-2012 om 01:12
[Niv: 55 / Exp: 2741]
Jullie moeten de wii u niet gaan beoordelen op ports, beoordeel de wii u wanneer ze gameplay beelden van bayonnetta 2 laten zien. Games die je nu ziet zijn of ports, of games die met eerdere devkits zijn gemaakt. Jullie weten toch allemaal dat de laatste devkit van de wiiu veel krachtiger is dan de eerdere toch?
Plus mensen die denken dat de ps4 en xbox720 krachtiger worden mogen blijven dromen, want die kunnen alleen krachtiger worden als ze voor 4k reslotie gaan, en helaas is het voor jullie al bevestigd dat ze dat niet gaan doen. Ze gaan wel 4k resolutie ondersteunen voor films, maar niet voor games. Dus de wii u ps4 xbox720 gaan voor games die op 1080p 60fps native te spelen zijn. De ps4 en xbox720 gaan misschien iets beter texture's hebben, en schaduwen etc. Maar het wordt geen ps360 wii geval meer, verschil wordt minimaal!
De wii u maakt gebruik van gpgpu, current gen games zijn gebaseerd op cpu, is toch logisch dat het bots. Want bij de wii u doet de gpu werk voor de cpu, en als jou engine gebaseerd is op cpu, moet die aangepast worden. Waarom denken jullie dat rayman legends op 1080p 60fps native te spelen is? Omdat ze bij die game de engine hebben aangepast, ze hebben betere licht effecten aagepast etc. Heb geduld en je gaat hele mooie games zien op de wii u!
Gewijzigd door yjahmesio op 27-11-2012 om 01:13
bufHalo
op 27-11-2012 om 10:54
[Niv: 15 / Exp: 774]
Zou het maar schandalig vinden moest de wii u niet de mooiste graphics hebben, een hd console die meer dan 5 jaar later komt dan de concurrenten en doodleuk vermelden dat de wii u de beste graphics heeft. Wauw wat een prestatie toch.
Sympharion
op 27-11-2012 om 16:22
[Niv: 43 / Exp: 2139]
@ikzoekruzie
De PS1 kon betere 2D texturen laten zien en had beter geluid terwijl de N64 op andere vlakken zoals 3D texturen, 3D rendering, 3D effecten, Anti-Alising etc. beter was. De CPU van de N64 was 3x krachtiger dan de CPU van de PS1. En de N64 heeft een 64bits CPU terwijl de PS1 een 32bit CPU heeft. Ook had de PS1 bij 3D spellen veel last van "3D-rimpels. Als je een 3D spel speelde zag je dat de 3D objecten, omgeving, delen begonnen te rimpelen terwijl dit bij de N64 gewoon stabiel en solide bleef. De N64 heeft ook 2x zoveel RAM als de PS1 en met de expansion pack zelfs 4x zoveel.
De reden waarom FF7 niet op de N64 kwam is omdat het niet op 1 cardridge paste. Dat was zo'n beetje het enige waar de PS1 beter in was, CD's. Voorheen was Final Fantasy een Nintendo-exclusieve titel.
Het is meestal zo dat de minst krachtige console het populairste is. PS1 was populairder dan de N64, PS2 was populairder dan de Xbox en GameCube, Wii was populairder dan de Xbox 360 en PS3. En bij de volgende generatie wordt het dus afwachten hoe de nieuwe PlayStation en Xbox worden.
Gewijzigd door Sympharion op 27-11-2012 om 16:22
Boogieboyz
op 27-11-2012 om 20:49
[Niv: 303 / Exp: 15154]