Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Dark Souls: Prepare to Die Edition


Door MaartenL op 14-09-2012 om 12:11
Bron: Gamed.nl

Het gebeurt niet vaak dat een ontwikkelaar gehoor geeft aan een petitie maar in het geval van Dark Souls doet From Software dit wel. De ontwikkelaar geeft ons hierdoor een PC versie van Dark Souls, inclusief DLC onder de gepaste naam 'Prepare to Die Edition'. Gamed stierf meerdere keren om na te gaan of deze game zich ook sterk houdt op de PC.

Dark Souls is een gevalletje apart. Op het eerste zicht lijkt het een RPG maar daarvoor is er een serieus gebrek aan verhaal. De speler start als een half-ondode in een kerker en om een onbepaalde reden moet je op een pelgrimstocht gaan. Spanning en ongekende twists zullen je dus niet op het randje van je stoel brengen. Wat dat wel gaat doen, is de enigszins unieke gameplay en de sfeer die het spel uitstraalt. Door de hoge moeilijkheidsgraad is exploratie een erg spannende beleving want uit elke hoek kan er gevaar komen dat niet altijd even makkelijk (of mogelijk) is om te verslaan. Dat gecombineerd met het knappe leveldesign en een vlot combatsysteem zorgen voor een ervaring die je niet snel zal vergeten.

Tijdens het exploreren van de wereld zal je veel vijanden tegenkomen die zielen opleveren. In Dark Souls zijn deze zielen niet alleen ervaringspunten maar eveneens een betaalmiddel om items aan te schaffen of uitrusting te verbeteren. Mocht de speler het loodje leggen dan begin je terug aan een kampvuur en krijg je de kans om terug naar de plek van je overlijden te gaan om alsnog al je verloren zielen op te rapen. Sterf je echter tijdens die poging dan ben je alle zielen kwijt. Het loont dus om regelmatig wat zielen te gebruiken om te stijgen in level voordat je het risico loopt om alles kwijt te zijn. Ook humanity is een eigenschap die kwijtgeraakt kan worden. Met de nodige humanity kan de speler kampvuren versterken, andere werelden van spelers indringen en een hoog aantal humanity punten zorgt voor frequentere item drops. Echter is humanity een stuk moeilijker te verkrijgen dan zielen waardoor het kwijtraken hiervan echt pijnlijk kan zijn.


Gelukkig is het spel niet zo vals om je onhandelbare vijanden voor te schotelen totdat je haren uit het hoofd begint te trekken en de controller richting het scherm gooit. Dankzij een vlot combatsysteem kan de speler op gepaste tijden rollen, blocken, counteren en verschillende aanvallen uit de mouw schudden, afhankelijk van het wapen dat je gebruikt. Om deze bewegingen echter uit te voeren moet je beschikken over stamina en die raakt erg snel op waardoor een rustige aanpak vaak het beste is. Als een middeleeuwse Rambo op de vijand gaan button bashen zal zwaar afgestraft worden. De leercurve van het spel ligt iets hoger dan andere games maar de voldoening na het bevechten van een baas of sterke tegenstander is des te hoger.

In de PC versie krijgen we overigens drie nieuwe levels ter beschikking, gevuld met de nodige bossfights en nieuwe items. De Royal Woods lijkt echter verdacht veel op Darkroot Garden met minder mist terwijl Oolacile Township weer wat weg heeft van de beginlevels zoals Undead Burg maar met meer hoogteverschillen en een donkerdere setting. Chasm of the Abyss komt als laatste en is eigenlijk maar een saai landschap dat te vergelijken valt met de catacombes, hetzij groter. De gameplay en spanning blijven natuurlijk wel van het hoge niveau zoals de rest van het spel. Het zal echter even duren voordat je een voet kan zetten in deze nieuwe levels want deze zijn pas bereikbaar op ongeveer 3/4de van het spel. In ieder geval geeft deze DLC enkele uren extra om te spelen, hetgeen zeker welkom is.


Aan de technische kant is het echter iets treuriger gesteld met Dark Souls. From Software had al duidelijk gemaakt dat het een regelrechte port zou worden met minimale ondersteuning voor muis en keyboard. Tijdens de tutorial en menus krijg je dus doodleuk de knoppen van de Xbox controller te zien. Overigens speelt het spel een stuk vlotter met een controller. Grafisch gezien valt er ook haast niets aan te passen buiten de resolutie, anti-aliasing en motion blur. De engine draait daarbij ook nog eens interne vaste resolutie hetgeen weliswaar verbeterd kan worden door een fix die door een fan klaargestoomd werd. Houd er dan wel rekening mee dat je systeem sterk genoeg is.

Met Dark Souls: Prepare to Die Edition brengt From Software de beleving van de consoles succesvol over naar de PC. Het moge duidelijk zijn dat het hier gaat om een regelrechte port van de consoleversie maar dat doet niets af aan de gameplaywaarde van het spel. Het is echter wel aangeraden om deze game met een controller te spelen. Mocht je bereid zijn om de hoge leercurve aan te gaan en je bent niet snel afgeschrikt door een hoge moeilijkheidsgraad dan zal je met Dark Souls veel plezier (en deels frustratie) beleven. Als je de game al hebt op de console dan dien je enkel te wachten op de komst van de DLC want buiten dat voegt de PC versie niet veel extra toe. Al bij al een aanrader, ongeacht op welk systeem je speelt.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   80
Replay   90

Net zo sterk als op de console.
86


12:20  Tokyo Jungle
07:43  Toki Tori 2 in trailer
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Weslii op 14-09-2012 om 14:18 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Dit spel hoor je gewoon met een controller te spelen al heb je natuurlijk altijd mensen die per se "superieur" de muis en het toetsenbord willen gebruiken.

Ik vind het in ieder geval een heerlijk spel. Wel iets minder duister dan Demons' Souls en ook iets makkelijker, daarentegen wel veel langer.

Het loont meestal overigens meer om (vooral in het begin) je souls te gebruiken om je uitrusting te upgraden dan om level up te gaan. uiteraard moet je de juiste balans vinden tussen het upgraden en level up gaan.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dark Souls
Type:
Game
Releasedatum:
07-10-2011
Ontwikkelaar:
From Software
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media