Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Preview:

Civilization V: Gods & Kings


Door Cor op 23-05-2012 om 07:58
Bron: Gamed

Civilization V bracht veel veranderingen aan de serie. Zo werd de mogelijkheid tot de stack of doom geschrapt doordat er nog maar een eenheid per tegel kan staan, gingen religie en spionage overboord en werd cultuur flink aangepast. Naast het weghalen van elementen werd er uiteraard ook veel nieuws toegevoegd, maar voor de spelers die het jammer vonden om enkele elementen te zien gaan is er goed nieuws: een deel ervan keert terug in de uitbreiding Gods & Kings.

Het Gods-gedeelte van de titel verwijst naar de terugkeer van religie. In Civilization IV werkten alle religies hetzelfde, wat een bewuste keus van de ontwikkelaars was. Steden die je staatsreligie volgden kregen bepaalde bonussen, maar het maakte niet uit wat die staatsreligie was. In Gods & Kings verandert dit. Je kan niet alleen een religie stichten, maar ook de bijbehorende overtuigingen aanpassen naar je wensen. Dit werkt min of meer zoals het cultuursysteem: net zoals cultuur kan je nu Faith verzamelen via bepaalde gebouwen. In de oudheid kan je met genoeg Faith een pantheon stichten en een bepaald belief te kiezen, waardoor je een bepaalde bonus krijgt. Zo kan je via religie je inkomen verhogen, meer cultuur genereren of je eenheden beter laten vechten. Interessant is dat elke bonus in de lijst maar één keer gekozen kan worden, dus het is zaak haast te maken om andere spelers voor te zijn. Later in het spel kan je het pantheon aanpassen tot een volledige religie, en mag je meer beliefs uitkiezen. De beliefs komen uit een vrij brede lijst, zodat je je religie aan kan passen aan je strategie. Net als voorheen kan je je religie verspreiden naar andere landen. Dit geeft jou, als stichter van de religie, voordelen, maar het helpt ook meteen de steden waarheen je je religie verspreidt. Als andere naties de voordelen van jouw religie op prijs stellen kunnen ze zelf helpen met het verder verspreiden van de religie.


Niet alleen religie maakt zijn rentree, ook spionage komt terug. In Civilization IV kon je spionnen rekruteren en die over de kaart naar andere steden sturen. Nu gaat dit iets anders werken. In de renaissance, als religie in het spel minder belangrijk wordt, krijg je de beschikking over een spion. Naarmate het spel verder komt krijg je er automatisch nog meer bij. Deze spionnen verschijnen niet als eenheden in het spel, maar zijn aan te sturen via het spionagemenu. Door een spion naar een stad te sturen kun je hem, zoals we gewend zijn, acties laten uitvoeren, zoals het stelen van technologie. De grote verandering dit keer is het intrigue-systeem, waarmee je kan achterhalen wat AI-spelers van plan zijn. Zo kan je bijvoorbeeld ontdekken waar en wanneer je tegenstander je over een paar beurten gaat aanvallen en daarop voorbereiden. Zo kan spionage je goed helpen om je strategie te optimaliseren.

Beide nieuwe systemen zorgen ook voor een verrijking van diplomatie. In Civilization V wil diplomatie nog wel wat kaal aanvoelen, zeker omdat de mogelijkheden tot handel wat beperkt zijn. In Gods & Kings krijg je meer opties om goede relaties op te bouwen met andere landen. Aan het begin van het spel zal vooral religie hiervoor belangrijk zijn, net als in Civilization IV. Wanneer de invloed van religie in de moderne tijd afneemt, draait diplomatie meer om het volgen van gelijke ideologieën, en vinden AI-spelers het belangrijk dat je dezelfde social policies als hen hebt. Tegelijk kan je in een goed blaadje komen door andere spelers te informeren over de plannen die je spionnen ontdekt hebben. Stadsstaten zijn ook aangepast: in Civilization V is de beste methode om geallieerd te raken met stadsstaten simpelweg veel geld ertegenaan gooien, in Gods & Kings zullen de missies die de stadsstaten geven veel belangrijker en diverser worden.


Mocht het op vechten aankomen, dan zijn hier ook de nodige wijzigingen doorgevoerd. In de eerste plaats is de marine flink aangepast. Landeenheden die te water gaan veranderen nu tijdelijk naar civiele eenheden, waardoor je op dezelfde tegel een schip kwijt kunt om ze te verdedigen. Sommige schepen hebben de mogelijkheid gekregen om kuststeden aan te vallen, zodat je een stad met een schip in kan nemen. De Great Admiral is een nieuwe eenheid die de tegenhanger is van de Great General, en geeft bonussen aan schepen. Ook op het land zijn er de nodige veranderingen: zo zullen siege-eenheden veel belangrijker worden en krijgen eenheden honderd hitpoints in plaats van tien, waardoor gevechten langer moeten duren. De AI heeft de nodige wijzigingen ondergaan om met dit alles overweg te kunnen.

Naast de nieuwe systemen bevat de uitbreiding, zoals we gewend zijn, ook simpelweg veel meer inhoud. Er zijn aanpassingen gedaan aan de tech tree en de kosten om de game wat meer te stroomlijnen. Tegelijk zijn er drie nieuwe scenario’s, extra eenheden (zoals tweedekkers uit WO I), gebouwen, wonders en civilizations toegevoegd, waaronder de Nederlanders onder Willem I. De uitbreiding klinkt alsof hij even grote veranderingen gaat brengen aan Civilization V als Beyond the Sword bracht aan Civilization IV. Over een klein maandje kunnen we zien of dat ook echt waar is, Gods & Kings zal 22 juni in Europa uitkomen.


14:23  XCOM verschijnt mogelijk pas in 2014
07:49  Dead Island krijgt GOTY uitgave
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Orian op 23-05-2012 om 08:49 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Klinkt goed. Hopelijk hebben ze ook de AI een beetje aangepakt, want wat ik heb gehoord (kan de game helaas niet op mijn pc draaien) was die nog niet echt geweldig. Iemand die dat weet?

Cor (Eindredacteur) op 23-05-2012 om 09:04 [Niv: 11 / Exp: 545]
De AI is met enkele patches wel een stuk verbeterd, maar ik zie hem tijdens gevechten nog wel domme dingen doen. Zo bleef er laatst een soldaat stilstaan terwijl mijn Keshik hem beurt na beurt straffeloos kon aanvallen. Desalniettemin ben ik laatst wel bijna afgeslacht door Hiawatha, tot mijn coöpparter te hulp schoot, hij is wel degelijk tot iets in staat.

Volgens de interviews die ik heb gezien zou de AI een stuk beter moeten zijn; in de gevechten slimmer en in de planning van een aanval sneller, zodat hij nu in tien tot vijftien beurten na het maken van een aanvalsplan een leger klaar heeft, in plaats van de meerdere tientallen van voorheen. Maar om dit zeker te weten moeten we toch afwachten tot hij uit is.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings
Type:
Game
Releasedatum:
22-06-2012
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media