Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 Oktober 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
25 Oktober 2020 
(6) 
24 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
23 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Saint Seiya: Sanctuary Battle


Door Joni Philips op 20-03-2012 om 12:42
Bron: Gamed

Momenteel wordt de Westerse populariteit van anime en manga grotendeels toegeschreven aan Dragon Ball, maar in Europa en Zuid-Amerika is Saint Seiya: Knights of the Zodiac de eigenlijke pionier, de eerste succesvolle anime.

In Nederland werd de serie nooit vertoond, maar in Frankrijk en België werd hij extreem populair dankzij Club Dorothée, een extreem populair jongerenblok op de Franse televisie waarin uiteindelijk ook Sailor Moon, Astro Boy, Calimero, Ranma 1/2, Dragon Ball en tientallen andere populaire animatiereeksen werden vertoond. Hoewel de serie ondertussen al enkele jaren is afgelopen - de anime stopte in 1989, de manga eindigde in 1991 en de aanvullende OVAs kwamen tussen 2002 en 2007 - heeft de serie nog steeds een grote schare fans die nu beloond worden met Saint Seiya: Sanctuary Battle, een exclusieve PlayStation 3 game die trouw de 12 Zodiac Temples verhaallijn van de serie volgt. Het 12 Zodiac Temples verhaal begint echter in het midden van de serie, zodat Namco Bandai en ontwikkelaar Dimps kozen ervoor de game te starten met een zeer uitgebreide introductie zodat iedereen de game kan volgen.

In principe is de game echter zeer simpel: Saori Kido (de reïncarnatie van de Godin Athena) wordt dodelijk getroffen en moet binnen twaalf uur naar de Pope, de spirituele leider in het Saint Seiya universum gebracht worden. Hiervoor rekent ze op de Bronze Saints, de hoofdrolspelers in de serie, maar zij moeten hiervoor voorbij de twaalf Gold Saints die significant sterker zijn dan de Bronze Saints en hen momenteel beschouwen als verraders, omdat ze niet geloven dat Saori de reïncarnatie van Athena is. Aangemoedigd door Saori kunnen ze echter niets anders doen dan ervoor gaan en hopen dat ze hun Godin kunnen redden. Gelukkig zijn de Bronze Saints, de personages die je bestuurt in de game, niet machteloos. Net als de Gold en de Silver Saints beschikken ze over speciale kleding die hen spectaculaire Cosmo krachten schenkt. Hun Cosmo krachten zijn gewoonweg minder geëvolueerd.


Hun superkrachten zijn erg handig want Saint Seiya: Sanctuary Battle gebruikt de Dynasty Warriors formule: in elk level wordt je overspoeld met honderden vijanden die je dient te verslaan alvorens je de level-baas bereikt die eveneens wordt geassisteerd door tientallen vijanden. Door hun grote aantallen kunnen ze je overspoelen op de hogere moeilijkheidsgraden, maar het grootste gevaar komt toch van de bazen wiens gezondheid en kracht veel hoger ligt. Het is een formule die zorgt voor veel herhaling in de vijanden en weinig diepgang in die desbetreffende gevechten. In deze gevechten volstaat het om vierkantje in te rammen en af en toe een speciale aanval te gebruiken om het veld op te ruimen. Desondanks voelt het toch leuk aan om grote groepen vijanden zo efficiënt mogelijk uit te schakelen. Alleen tegen de bazen mag je variatie verwachten en moet je gebruik maken van het volledige vechtsysteem.

Hierin kun je afwisselen tussen sterke en normale aanvallen, drie speciale aanvallen, ontwijken, je Cosmo opladen en dit alles combineren met extra Cosmo. Zo kun je sneller ontwijken of aanvallen sterker maken. Tijdens elk gevecht kun je ook power-ups oprapen om bijvoorbeeld je gezondheid of je cosmo sneller bij te vullen wat je toelaat gevechten beter te overleven, maar wat vaak betekent dat je je combo dient te onderbreken en je uiteindelijke score lager komt te liggen. Je zal dus strategisch moeten werken en efficiënt dienen te verdedigen. De exacte uitwerking van deze aanvallen is verschillend voor elk personage terwijl de besturing hetzelfde blijft. Wanneer je met een ander personage aan de slag mag, moet je dus niet opnieuw beginnen met alles aan te leren. Op deze zeldzame momenten speelt de game wel leuk weg, maar ze zijn simpelweg te zeldzaam om de game aan te raden.


Na het voltooien van levels - die je ook kunt herspelen zoveel je wil - krijg je een ranking en daarbijhorend ervaringspunten waarmee je level stijgt en punten om jezelf sterker te maken. Deze punten kun je toekennen aan verschillende attributen zoals kracht, geluk en verdediging. Het systeem is hierbij wel niet perfect gebalanceerd, snel alles investeren in je kracht is de gemakkelijkste manier om een hoge rang te halen en de bazen snel te verslaan. Eens je later in de game zit, zul je dan ook op je doodse gemak A halen tenzij je op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt. Na het uitspelen van het verhaal ben je echter niet klaar met de game. Je kunt alles herspelen om een hogere rang te behalen, je hebt een offline coöperatieve mode voor twee personen en een Mission mode die specifieke taken met zich meebrengt om de spelduur te verlengen.

Hiermee wordt echter het probleem niet opgelost, dat de meerderheid van de gevechten niet interessant is. Dat probleem wordt versterkt door de grote herhaling in vijanden en omgevingen, wat gezien het bronmateriaal logisch is, maar spijtig is in de context van een videogame. De karakter-modellen en animaties doen wel met plezier terugdenken aan de serie zelf. Ook het geluid zelf doet terugdenken aan de serie met goede (Japanse) voice-acting, hoewel de muziek opvallend genoeg niet werd overgenomen uit de serie. De muziek is weliswaar gelijkend hierop, maar van mindere kwaliteit. Sanctuary Battle is dan ook een game die ons achterlaat met gemengde gevoelens. Langs één kant zijn er de baasgevechten waarin je je voelt zoals in de serie, maar langs de andere kant heb je de Dynasty Warriors stukken die te slecht zijn uitgewerkt. Hierdoor is de game alleen geschikt voor de echte fans, die dubbel zullen kunnen genieten van de bazen.
Beoordeling
Gameplay   60
Sound   60
Graphics   60
Replay   65

Saint Seiya: Sanctuary Battle is alleen voor de echte fans.
61


14:40  Bioshock Infinite met derde Heavy Hitter
07:31  Nieuwe plaatjes Shining Blade
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Codewarrior op 20-03-2012 om 13:43 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Ik moet de anime eens bekijken.

Valentino Aledda op 20-03-2012 om 17:55 [Niv: 30 / Exp: 1515]
hier vreesde ik al voor.. Gezer: zeker doen, onlangs heel de reutemeteut gedownload, brings me back ty my youth. Wel wat saai ih begin, maar het wordt beter & beter naarmate het vordert

musthavethisgame op 20-03-2012 om 17:58 [Niv: 50 / Exp: 2504]
Moet ik ook nog doen, ik hou wel van old school classic shounen .
(of Yu Yu Hakusho is toevallig erg goed)

Boogieboyz op 21-03-2012 om 00:09 [Niv: 303 / Exp: 15126]
@valentino
Haha, "vrees" jij daarvoor? Ik heb de serie ook niet gezien en het kan me geen reet schelen. Ga ik nooit doen ook. Sorry ik wou eigenlijk niks zeggen maar toen ik je "hier vreesde ik al voor" zag staan kon ik het niet laten

Gewijzigd door Boogieboyz op 21-03-2012 om 00:39

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Saint Seiya: Sanctuary Battle
Type:
Game
Releasedatum:
16-03-2012
Ontwikkelaar:
Dimps
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media