Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
WWE 2K24
Avatar: Frontiers of Pandora
Feature:

PlayStation wordt 10


Door Nols op 08-09-2005 om 16:08

Aanstaande vrijdag is het dan zover. Het zal dan tien jaar geleden zijn dat Sony haar eerste spelcomputer losliet op het volk. Met succes kunnen we nu wel zeggen! 1-up maakte een korte beschrijving van de geschiedenis van Playstation en wij vertalen dit met liefde en plezier voor je.


De launch was echter niet geheel vlekkeloos. De prijs van het systeem (299 dollar) was stukken lager dan eerdere CD gedreven systemen, zoals 3DO, maar het was nog steeds een beeste aan de hoge kant voor gamers die gewend waren om maximaal 200 dollar neer te leggen voor de 16-bit systemen. Om het nog wat erger te maken, zat er geen spel of memory card bij de console, dus moest men nog eens een extra 80 tot 90 dollar neertellen.

Er was ook nog een niet heel erg onbelangrijk probleem met de kwaliteit van de software. Ondanks de aanwezigheid van een paar juweeltjes (zoals Jumping Flash en Ridge Racer), leverden de eerste generatie PlayStation spellen vooral mooie graphics, maar weinig gameplay. In die tijd was het makkelijk om bedwelmd te raken onder eindeloze screenshots van snelle, kleurvolle games, maar slechts weinig van deze spellen hebben de tijd kunnen doorstaan.

Ridge Racer was een van de eerste successen op de PlayStation
Ridge Racer was een van de eerste successen op de PlayStation


Hoewel de spellen snel verbeterden, liet de eerste lading games een bittere smaak achter in de monden van zekere gamers die niet blij waren met de keuze van graphics boven gameplay. De komst van de PlayStation zorgde voor een breuk in de game community. Fans hadden altijd wel ruzie met elkaar over welke console beter was, de Atari of de Intellivision? Genesis of de SNES?- maar met de komst van 3D, kwam hier iets nieuws bij: Oud tegen nieuw. De mensen die het gevoel hadden dat het oude cartridge medium perfect was, klaagden over de ingewikkelde besturing in sloppy polygon spellen en geruchten die vertelden dat Sony CEA een strikt beleid had dat 2D spellen verbood deed hier weinig goeds aan.

Ondanks deze opstootjes, rees de PlayStation al snel naar de top en niets, zelfs niet Nintendo's gehypte "Project Reality" kon hier ook maar iets aan veranderen.

Het nieuwe regime
Sony's leiding was een verrassing voor de meeste mensen, zelfs voor de mensen die verwachtten dat de PlayStation een succes zou worden.

PlayStations leidende rol was het resultaat van fele factoren. Niet in de laatste plaats vanwege Sony's bereidheid om de voordelen van het CD formaat te gebruiken. Cartridges waren altijd duur geweest en naarmate de spellen over de jaren groter werden, was dit goed te zien in de prijs ervan. De NES spellen kostten tussen de 20 en 30 dollar, terwijl bij spellen als Chrono Trigger en Phantasy Star IV al 100 dollar neergelegd moest worden.

Voor sommige SNES spellen, waaronder Chrono Trigger, moest een fortuin betaald worden.
Voor sommige SNES spellen, waaronder Chrono Trigger, moest een fortuin betaald worden.


Sony volgde in eerste instantie de industrie standaard van 60 dollar als adviesprijs voor spellen. Het bedrijf had echter snel door dat ze deze standaard moest breken en wel winst moest blijven maken. Toen de PlayStation verkopen in de buurt van de miljoen kwamen, verlaagde SCEA de prijs van spellen naar 50 dollar. In 1997 introduceerde Sony een budget reeks met spellen die 40 dollar kostten en Sega volgte. Nintendo, aan de andere kant, bracht in 1996 Project Reality (ook wel bekend als de Nintendo 64) uit en bleef stug vasthouden aan de cartridges. Of deze keus gemaakt werd door de hoge winstmarges op cartridges, de angst voor illegale kopieen, of gewoon om de tong uit te steken naar Sony, het was geen goede keus. Nintendo 64 software gaf minder content voor meer geld, een cruciale zwakheid in de console die Sony van de troon zou hebben moeten stoten.

De Nintendo 64 bleek niet de PlayStation killer die Nintendo voor ogen had.
De Nintendo 64 bleek niet de PlayStation killer die Nintendo voor ogen had.


Het waren niet alleen de gamers die dachten dat de prijs voor N64 spellen te hoog was en dat de gelimiteerde capaciteit van de cartridges te laag was, third party developers waren het hier mee eens. Veel publishers, zoals Capcom en Acclaim, werden financieel geraakt en weinig wilde niet de nek uitsteken voor Nintendo. Sony verschafte ze een veel veiliger model op een basis die goed in de markt lag. Hier bovenop was PlayStation een stevig groeiende naam. PlayStation werd het synoniem voor gamen, zoals Nintendo dit tien jaar eerder was.

De positie van de console werd nog een verstevigd, doordat het leek alsof alles bij Nintendo fout ging en alles leek goed te gaan voor Sony. Terwijl Nintendo haar zinnen gezet had op een dream team van developers, liet Sony iedereen die maar wilde games maken voor haar console. De grootste klap voor Nintendo moet zijn geweest toen Square aankondigde haar Final Fantasy reeks (en al haar spellen) onder te brengen bij Sony, exclusief. Enix volgde snel met de Dragon Quest serie. Dit alles bezegelde het lot van de Nintendo 64 in Japan: de twee populairste developers van het land verlieten het bedrijf dat hen groot gemaakt had.

De overstap van Squaresoft van Nintendo naar Sony, kwam hard aan.
De overstap van Squaresoft van Nintendo naar Sony, kwam hard aan.


Bij de Saturn van Sega ging het niet veel beter. De console had veel te weinig spellen. Langzaam maar zeker kwam er minder support voor de Saturn en N64, terwijl de software catalogus van Sony uit haar voegen brak van de exclusieve content.

De PlayStation liet voor het eerst sinds de Atari 2600 zien dat ook Westerse developers goede spellen kunnen maken. De britse uitgever Psygnosis werd geabsorbeerd door Sony en bracht het spel Wipeout uit. Dit spel deed voor de PlayStation wat F-zero voor de NES gedaan had. Ook spellen als Twisted Metal, Loaded, Spyro the Dragon en Syphon filter waren prachtstukjes van software, ontwikkeld in het westen. Sommige westerse ontwikkelaars wisten zelfs succes te hebben op gebieden welke voorheen alleen oosters grondgebied waren. Dit deed bijvoorbeeld Crystal Dynamics met het spel Blood Omen: Legacy of Kain.

Blood Omen: Legacy of Kain was het eerste spel voor de PlayStation dat een Mature rating kreeg.
Blood Omen: Legacy of Kain was het eerste spel voor de PlayStation dat een Mature rating kreeg.


Kain was niet alleen een poging om het RPG genre van Japan te kapen, het maakte ook als eerste gebruik van de ESRB Mature rating. "Mature", ofwel volwassen, software in het 16-bits tijdperk stond gelijk aan bebloede stripboek actie, zoals bij Primal Rage en Mortal Kombat. Ontwikkelaars merkten echter dat Sony erg losjes was over de inhoud van spellen en gaf hen dus de vrijheid om echte volwassen dingen te proberen. Legacy of Kain, bijvoorbeeld, vertelde het verhaal van een man die vervloekt was met het vampierenvirus. Zijn doel in het spel was wraak nemen op degenen die hem dit aangedaan hadden. Spelers werden gedwongen de keuze te maken of het vermoorden van onschuldigen het waard was om in leven te blijven (een vampier heeft immers bloed nodig).

De verandering van inhoud van spellen paste perfect in Sony's doelgroep van de iets oudere mensen. Terwijl de strijd om de tieners (en jongeren) door bleef gaan, zag Sony in dat de mensen die tiener waren in het Nintendo tijdperk, nu ouder waren, maar nog steeds van gamen konden houden. Door deze markt aan te snijden, lukte het Sony om de markt te verbreden.

Toen de opvolger van de PlayStation in oktober 2000 uitkwam, maakte Sony het leven van de eerste PlayStation nog wat langer door de PSOne uit te brengen en natuurlijk de backwards compatibiltity van de PS2. Het laatste PlayStation 1 spel dat geproduceerd werd was Fifa 2005, wat dus inhoudt dat de PlayStation 9 jaar is meegegaan op de markt. Dit zet de PlayStation op dezelfde voet als de NES en de Atari 2600, welke alleen overheerst waren door SNK's NeoGeo (welke altijd een uitzondering op de regel is geweest).

SNK's NeoGeo is altijd een apart geval geweest
SNK's NeoGeo is altijd een apart geval geweest


Dus, wat heeft de Playstation allemaal losgemaakt? Het is absoluut terecht als je zegt dat de 32-bit machine van Sony de games industrie heeft gered van de afgrond. Door het medium toegankelijk, betaalbaar en aantrekkelijk te maken, hielp de PlayStation bij het maken van de videogames industrie tot wat het nu is: een multi-miljarden markt.

Terwijl gamers zich schrap zetten voor weer een nieuwe generatie, is het makkelijk om te speculeren over wat er de komende jaren gaat gebeuren. Zal de PlayStation 3 het succes van Sony voortzetten? Zal de Xbox360 boven de PlayStation uitkomen? Zal Nintendo het overleven? Wat er ook gaat gebeuren, we zouden nooit zover gekomen zijn zonder de komst van de originele PlayStation. Van harte gefeliciteerd, knul!
Pagina: 1 | 2 | 3


19:33  Tien screenshots Heroes of the Pacific
12:34  Negen screenshots RTS ParaWorld
 Reacties (30)
 Pagina: 1 | 2
Gast (62.234.0.xxx) op 08-09-2005 om 16:38
playstation sucks

Gast (82.171.202.xxx) op 08-09-2005 om 16:43
ehhm, jullie doen nu net of SONY de enige is die goede consoles maakt en dat de N64 een flop was. :?

Robin Damen op 08-09-2005 om 16:55 [Niv: 7 / Exp: 369]
Er word niet gezegt dat N64 een flop was. Hij was alleen minder dan de PSX. De N64 had minder succes dan er verwacht werd. Het was alsnog een goede console hoor.

Gast (62.234.0.xxx) op 08-09-2005 om 16:56
juist, natuurlijk is het niet echt zo dat playstation zo slecht is (quote: "playstation sucks") maar Nintendo heeft natuurlijk wel mooi de basis van het hele gamen gecreëerd!
en ze doen het nu natuurlijk nog steeds goed.

Nols op 08-09-2005 om 17:03 [Niv: 32 / Exp: 1615]
De Nintendo 64 was voor het grootste deel ook wel een flop stiekem eigenlijk. Vergeleken met de PlayStation in elk geval. Qua dat heeft de GameCube veel goedgemaakt moet ik zeggen.

lloyd op 08-09-2005 om 17:06 [Niv: 68 / Exp: 3397]
GEFELICITEERD sony

Uchiha_Shadow op 08-09-2005 om 17:59 [Niv: 344 / Exp: 17178]
De N64 was misschien commercieel gezien een flop, maar het gaat toch echt om de games en volgens velen horen Zelda: OOT, Mario 64 en Perfect Dark toch echt bij de beste games ooit.

Gast (84.194.47.xxx) op 08-09-2005 om 18:16
i'm sony fan go de future for playstation !!

Bazzie op 08-09-2005 om 18:21 [Niv: 3 / Exp: 145]

Nols op 08-09-2005 om 18:33 [Niv: 32 / Exp: 1615]
Er zijn inderdaad een aantal erg goede spellen uitgekomen op de N64 (ik heb overigens ook WEL een N64, terwijl ik GEEN PlayStation heb), maar eerlijk is eerlijk, de slag is gewonnen door Sony. Op naar de volgende slag.

lloyd op 08-09-2005 om 18:40 [Niv: 68 / Exp: 3397]
hmm... we krijgen een bericht dat de playstation 10 wordt en vervolgens gaan we discussieren over of de N64 wel goed was

Nols op 08-09-2005 om 18:44 [Niv: 32 / Exp: 1615]
Niks mis mee toch?
Ik wil trouwens nogmaals melden dat de tekst niet mijn verhaal is, maar een vertaling van 1-up.com, dus als je iemand aanvalt over de tekst, doe dat dan bij 1-up. Bij mij is het nog altijd zo dat, als een console goede spellen heeft, hij mag blijven.

Gast (83.137.142.xxx) op 09-09-2005 om 10:50
nintendo sucks sony rulez

lloyd op 09-09-2005 om 13:55 [Niv: 68 / Exp: 3397]
Sony is goed jah maar Nintendo is nog beter

Gast (81.204.13.xxx) op 09-09-2005 om 15:02
Nintendo heeft NIET de basis van het hele gamen gecreëerd. Als er al een bedrijf of organisatie is die daar aanspraak op kan maken is dat natuurlijk ATARI...

Gast (81.71.33.xxx) op 09-09-2005 om 20:57
nee maar wel nadat gaming door die iedereen zijn eigen games maakte was er geen 1 winkel die een game Console meer durfde te verkopen maar dankzij Nintendo was er weer gloed nieuw leven in de Gaming markt geblazen en dus dankzij Nintendo gamen we nu en Niet dankzij sony met de PAYstation ;)

Gast (82.171.198.xxx) op 09-09-2005 om 22:49
haha PAY station.

Door atari ging wel die halve gamebeurs naar de knoppen

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-09-2005 om 22:51 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Atari enzo deden goed maar home PCs kwamen op, alleen Nintendo en Sega durfden daarna nog consoles maken.

Gast (82.75.107.xxx) op 10-09-2005 om 02:06
Nintendo is goed, Sony is goed, op hardware gebied beter, maar dat is logisch, en Mickeysoft is gewoon een triest bedrijf, het schijnt dat billyboy het goed kan vinden met onze eigen H*rry P*tter, hehe

Gast (80.61.144.xxx) op 10-09-2005 om 11:24
PlayStation kwam, zag en overwon _O_

Distilde op 12-09-2005 om 10:51 [Niv: 0 / Exp: 24]
Sega

killRdevil op 19-09-2005 om 02:43 [Niv: 0 / Exp: 1]
Heb een nieuwtje voor de mensen die anti playstation zijn: de playstation3 schijnt ook niet al te best te worden...
Volgens critici nu al zeer omstreden en zeer slecht, maar ik wacht wel af hoe en wat.
Ikzelf ben een trouwe playstation fan en heb nu zelf de playstation2, waar ik echt uren aan kan blijven plakken!!
Zal dat ook zo zijn met de playstation3???

Roderick op 19-09-2005 om 11:16 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Niet zo stoken aub, de meeste mensen weten niet eens wat de PS3 gaat bieden dus het is voor ons allemaal afwachten.

Nordin-Nintendo op 28-09-2005 om 12:22 [Niv: 3 / Exp: 158]
Fock playstation, N64 was dus egt GEEN flop hé want super mario 64 werd een wereldhit en er kwamen zeker betere spellen uit dan de playstation.
En de gameplay is 10x zo goed.....tis de waarheid.

--------------- N64 -------------------

Nordin-Nintendo op 28-09-2005 om 12:26 [Niv: 3 / Exp: 158]
En niels waar slaat dat op Nintendo heeft de game boy gewoon bedacht en dan gebruik je het woord KAPEN hahaha

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
PlayStation
Type:
Hardware
Releasedatum:
29-09-1995
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:



Meer media