Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Demon's Souls


Door Joni Philips op 02-07-2010 om 14:53
Bron: Gamed

Met Demon's Souls ontwikkelde From Software een exclusieve PlayStation 3 game die vorig jaar in Japan en de Verenigde Staten verscheen. Na lang wachten komt de game nu ook naar Europa, maar is hij nog steeds de moeite?

Het is geen vraag die je simpelweg kunt beantwoorden want Demon's Souls is geen traditionele Japanse RPG, maar eerder een Japanse versie van de typische Westerse actie-RPG. Zo beleef je het verhaal niet uit het oogpunt van een specifieke figuur die samen met zijn vrienden rondreist, maar met een eigen ontworpen personage. Na het doorlopen van de zeer uitgebreide karakter-ontwerper, die met momenten zeer onduidelijke beschrijvingen heeft, kun je aan je opdracht beginnen. Die opdracht is zeer simpel: vernietig alle monsters die ronddwalen in het koninkrijk Boletaria en stop de duistere kracht die ontsnapt is uit het dodenrijk van de Nexus. De voormalige koning van het land heeft namelijk per ongeluk een duistere mist losgelaten over het land die alle bewoners en bezoekers van het land de dood injaagt. Deze mist wordt bevolkt door monsters die de zielen van mensen opeten om sterker te worden. Alsof dat alles nog niet erg genoeg is, breidt de mist zich langzaam uit naar andere landen.


Jij moet het kwaad dus stoppen, maar dat wordt een moeilijke opdracht. Zeer moeilijk, want het eerste monster na de tutorial zorgt al voor een snelle en pijnlijke dood. Sterven is hier gelukkig nog geen probleem, want zo beland je zelf in de Nexus, waar al je voorgangers ook rondhangen. De Nexus is een soort dodenrijk en tevens je hub voor de gamewereld. Via archstones kun je dan één van twintig secties binnen Boletaria bereiken. Deze secties zijn redelijk lineair en zijn gewoon bedoeld om je tot bij een eindbaas binnen het level te loodsen. Hem verslaan wordt een moeilijke klus, maar zelfs hem bereiken is gevaarlijk: élke vijand in Demon's Souls kan en zal je doden indien je niet oplet. De game is namelijk onvergefelijk. Elke stoot van de vijand moet je blokkeren of ontwijken, of je verliest een groot deel van je gezondheidsbalk. Je vindt regelmatig items om je gezondheid bij te vullen, maar voorzichtigheid blijft toch geboden.

Als je dat niet doet en toch sterft, verlies je al je verzamelde zielen en moet je opnieuw beginnen vanaf de start van het level. Deze zielen verzamel je om upgrades te kunnen kopen. Alle vijanden keren ook terug, dus je begint eigenlijk compleet opnieuw aan het level. Op de plek waar je gestorven bent kun je dan een bloedvlek vinden. Als je deze activeert, krijg je al je verzamelde zielen terug zodat je het werk niet voor niets dubbel hebt gedaan. Sterf je voordat je de bloedvlek bereikt, dan verdwijnt hij. Je leert op deze manier ook goed de lay-out van het level kennen, waardoor je meestal iets verder raakt dan ervoor. Om alles nog dramatischer te maken zul je ook bloedvlekken van andere spelers zien als je online speelt. De duistere mist wordt ook snel duidelijk tijdens het spel, de game is zeer donker waardoor de vijanden weinig opvallen. Gezien de dodelijkheid van elke vijand zul je continu op je hoede moeten zijn. Je zou bijna bang zijn om een nieuw gebied te betreden.


Dat is een gevoel dat je weinig krijgt in games, en wanneer je het krijgt, is het meestal omdat de vijanden gewoon oneerlijk sterk zijn of dat je moet gaan grinden. In Demon's Souls is dat probleem niet aanwezig, de game is aartsmoeilijk én eerlijk. De game dwingt je om bij te leren, om te kiezen wanneer je een lichte of een zware aanval gebruikt, om terug te trekken wanneer je energie tijdelijk op is aangezien je dan enkele seconden niet meer kunt aanvallen, en om goed te reageren op de counter. Je moet ook goed nadenken over de evolutie van je personage. Het spel lijkt in eerste instantie een trage Hack & Slash, maar naarmate je verder raakt, ontdek je een stevige RPG-basis met onder andere magie en items. Op welke manier je jouw personage opbouwt, is volledig jouw keuze. Uiteindelijk kun je de game best vergelijken met Monster Hunter, maar met een realistische aanpak die allesbehalve vergevingsgezind is.

Dan zijn er nog de multiplayer-opties die het spel moeilijker maken. Je kunt andere spelers in je game uitnodigen, zo kun je bijvoorbeeld zien hoe andere spelers als blauwe geesten een bepaalde sectie doorlopen. Tegen je wil kunnen er echter ook zwarte geesten opduiken: spelers die je willen doden voor je zielen. Aangezien ze ervoor kunnen kiezen om je overal te volgen, ben je nooit veilig online. Alles in het spel is dus gemaakt om je te doden - zelfs een pauzeknop ontbreekt - wat een ongelofelijk voldaan gevoel oplevert wanneer je de game uitspeelt. Door het trage tempo waartoe de game je dwingt, zul je ook optimaal kunnen genieten van de omgevingen. Zoals het verhaal vereist, is alles zeer donker, maar de monsters en de animatie zijn top zodat ze toch een streling voor het oog vormen. Ook aan het geluid van deze monsters is gedacht om ze extra dreigend te maken. Enkel de voice-acting is een minpunt op dit vlak.

Demon's Souls weet moeilijke gameplay te combineren met een angstaanjagende sfeer om een gevoel van hopeloosheid te creëren. Demon's Souls is dan ook geen game die voor iedereen is geschikt, maar mensen die een echte uitdaging willen, zitten hier op de juiste plaats.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   90
Replay   95

Demon´s Souls is een stevige en prettige uitdaging.
90


14:55  Virtual Console - Week 149
13:52  Mythic wordt BioWare Mythic
 Reacties (23)
 Pagina: 1
Weslii op 02-07-2010 om 15:01 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik vind dit spel eigenlijk een beetje overrated.

Toegegeven. De sfeer is ontzettend goed, het spel is verslavend, en de online modus is heel goed. Maar god wat is het eentonig en saai. Het verhaal is zo ontzettend sumier dat me er werkelijk niks van bijgebleven is. De enige reden dat het zo verslavend is is omdat je zo vaak dood gaat en dan zo blij bent als je weer iets verder bent gekomen, of een nieuw wapen hebt, dat je dan gelijk weer gemotiveerd bent om verder te spelen.

Ik zou het spel persoonlijk een 7 geven. Een 9 verdient het wat mij betreft pas als het spel voor iedereen leuk is, dus ook voor mensen die het genre niet bijzonder leuk vinden. En dat is met dit spel gewoon niet zo. Hier moet je van houden.

Mafusto op 02-07-2010 om 15:12 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Weslii

Dit spel is niet voor iedereen en dat is juist een pluspunt. En dit is een van de weinige spellen waar ik echt voldoening uithaal als ik het speel. Dat punt is zo sterk dat hij daardoor alleen al een 9 verdient. Het is lang geleden dat ik me met een spel heb kunnen vermaken omdat het gewoon eerlijk moeilijk is.


Edit: Nu ik de review gelezen heb, zie ik dat Joni het met mij eens is

Gewijzigd door Mafusto op 02-07-2010 om 15:17

GanGsterG op 02-07-2010 om 15:13 [Niv: 256 / Exp: 12782]
@weslii
Ja dan kan je bijna elke RPG een 7 geven, want de meeste mensen die het genre niet leuk vinden zijn nog steeds niet overtuigd van de meeste RPG games.


Mafusto op 02-07-2010 om 15:18 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Gangster

Als je zo gaat praten dan krijgen alle spellen een 7 of lager Er zijn altijd mensen die een spel niet leuk vinden.

Gewijzigd door Mafusto op 02-07-2010 om 15:18

Weslii op 02-07-2010 om 15:18 [Niv: 167 / Exp: 8338]
@ GangsterG
Ja dat klopt.
Maar dat geldt niet alleen voor RPG's dat geldt voor ieder genre.

Sommige games zijn zo goed, dat ze genre overstijgend zijn. Die verdienen wat mij betreft een 9.

Ik ben er ook helemaal geen voorstander van om iedere hype game gelijk met een 9 of 10 te bekronen.

Weslii op 02-07-2010 om 15:23 [Niv: 167 / Exp: 8338]
@mafusto
Dan begrijp je niet wat ik zeg.

Er zijn altijd mensen die een spel niet leuk vinden, logisch met 7000000000 mensen op aarde.

Ik hou bijvoorbeeld niet van platformspellen. Vind ik niks aan. Maar de MArio games zijn meestal zo goed dat ik die met veel plezier speel. Dat spel is dus genre overstijgend, want ondanks dat ik niet van platformspellen hou, vind ik Mario fantastisch. Dat is genreoverstijgend.

Ik vind een spel dat maar leuk is voor een klein deel van de rpg liefhebbers (want niet eens iedere rpg fan trekt dit) gewoon niet zo'n hoog cijfer verdienen, maar dat is mijn mening.

Gast (77.165.201.xxx) op 02-07-2010 om 17:49
@Weslii

Dus omdat jij mario leuk vindt en niet van platformspellen houdt is het genre overstijgend. Van de 7 miljard mensen die jij eerder hebt genoemd. Zijn er zeker mensen te vinden die mario niet leuk vinden. Dus verdienen ze ook geen hoge beoordeling.

Joni Philips (Eindredacteur) op 02-07-2010 om 17:53 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Weslii: En toch zijn er mensen die vinden dat Super Mario Galaxy 1 en 2 eveneens maar een 7 verdienen. Ondanks hun 'genre overstijgendheid'.

Berserk op 02-07-2010 om 18:26 [Niv: 148 / Exp: 7377]
Geen pauzeknop? Ok pass! Ik heb een kind van 9 maanden en als die zeurt om iets ga ik er naar toe en moet ik het spel pauzeren

GanGsterG op 02-07-2010 om 18:47 [Niv: 256 / Exp: 12782]
Joni Phillips
Mario galaxy 1 en 2 overstijgen hun genre echt niet hoor.
De games hebben hetzelfde concept alleen steeds met ander leveldesign en verhaal met soms een nieuw feature.
Maar de games verdienen wel een 8, maar overstijgen echt niet.

De enige platformer die ik vind overstijgen is R&C, omdat leveldesign zo verschillend is moet je op elk planeet anders spelen en steeds vernieuwende puzzels met schietacties.

Dat vind ik overstijgend.

Gast (83.128.94.xxx) op 02-07-2010 om 18:53
Btw voor zo ver ik weet was dit totaal geen gehypte game. Het is gewoon een monster van een spel.

Het verhaallijn is idd dun., maar is die van call of duty beter dan ? Nee. En die scoort ook overal hoog.
Zegt eigenlijk meer over de critici dan dan games maar goed :P

Gast (77.164.239.xxx) op 02-07-2010 om 19:13
Overrated, lowbudget game lijkt het net als Deadly Premonition.

BTW, nu pas uit hier? Kon je allang importen uit US.

Lawliet op 02-07-2010 om 23:28 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Demon's Soul is voor mij te moeilijk. Zo moeilijk dat ik er totaal geen plezier aan beleefd. Gameplay is prima, maar onze ballen breken gelijk in het begin van de game is vreselijk.

Gast (83.87.234.xxx) op 03-07-2010 om 10:37
Ik hbe de US versie gespeels en deze game was echt zeer bijzonder.. heel gave sfeer en gameplay, en verslavend moeilijk! De online mode is ook echt epic! dikke negen zeker waard!

Gast (83.83.106.xxx) op 03-07-2010 om 12:32
@wesli

Saai en verslavend. Contradictie in terminis.

Gast (77.250.181.xxx) op 03-07-2010 om 13:06
"En toch zijn er mensen die vinden dat Super Mario Galaxy 1 en 2 eveneens maar een 7 verdienen. Ondanks hun 'genre overstijgendheid'."

Zoals ik zei zijn er altijd mensen die iets niet leuk vinden. Maar ik durf toch wel te stellen dat de mate van genreoverstijgendheid mij smg hoger ligt dan bij demon's souls

@Gast (83.83.106
Geen moeilijke uitdrukkingen gebruiken als je niet weet hoe je ze moet schrijven en gebruiken.

Gast (77.250.181.xxx) op 03-07-2010 om 13:07
weslii^^

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-07-2010 om 15:43 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Er zijn idd altijd mensen die iets niet leuk vinden, maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van SMG enerzijds of Demon's Souls anderzijds en daarom krijgen ze hun score ook.

XDthomasXD op 03-07-2010 om 21:35 [Niv: 2 / Exp: 116]
Ik heb demon souls eergisteren gekocht en hij is echt gaaf wel moeilijk maar toch. Ik snap nog niet helemaal hoe online werkt met die stenen maar ik kan niemand vinden maar Hij is zeker een 9 waard

impulse op 04-07-2010 om 00:04 [Niv: 57 / Exp: 2836]
ik heb mij direct de LE gekocht en heb er nog geen seconde spijt van. heb al 2 bazen verslagen en de strategy guide dat je erbij krijgt is zo goed echt een topper!

@ berserk : het is eigenlijk niet zo erg dat er geen pauze knop is . je zet je gewoon ergens waar de vijand je niet ziet. ze komen namelijk pas als je een paar meter van bij hun bent.

Gast (77.250.181.xxx) op 04-07-2010 om 11:16
"Er zijn idd altijd mensen die iets niet leuk vinden, maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van SMG enerzijds of Demon's Souls anderzijds en daarom krijgen ze hun score ook."

Dat klopt. Maar ik heb dan ook nergens beweerd dat dat wel iets afdoet aan hun kwaliteiten. Ik geef alleen mijn mening dat ik vind dat het geen 9 verdient, juist omdat er maar een heel kleine groep is voor wie dit speelbaar is.

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-07-2010 om 15:52 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Uiteindelijk zeg je dat wel. Je vindt dat de game de score die hij verdient, niet moet krijgen omdat de afzetmarkt klein is. Dat een Okami minder verdient dan een GTA omdat zeer weinig mensen de game spelen tegen zeer veel. (Okami PS2 ging ongeveer evenveel keer over de toonbank als Demon's Souls)

Gewijzigd door Joni Philips op 04-07-2010 om 16:23

Weslii op 05-07-2010 om 11:34 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Nee joni, Dat zeg ik niet. Ik heb het niet eens over de afzetmarkt gehad.

Afzetmarkt is het aantal te verkopen/verkochtte exemplaren. Dat staat natuurlijk los van hoeveel mensen het leuk zouden vinden om te spelen. Dit spel is gewoon voor 98% van de gamers niet leuk. Terwijl een spel wat een 9 scoort in mijn ogen voor 98% van de gamers WEL leuk zou moeten zijn, ongeacht het genre.

Dat is iets totaal anders dan de woorden die jij me nu in de mond legt.

En om even op je Okami voorbeeld terug te komen:

Ik denk dat het percentage mensen dat Okami nooit gekocht heeft, maar wel leuk zou vinden om te spelen vele malen hoger ligt dan het percentage mensen dat DS nooit gekocht heeft maar het toch leuk vind om te spelen, ook al zouden ze het in hun handen krijgen. Ik schat dat als je aan alle PS3 bezitters Okami geeft en DS, dat het overgrote deel na een week nog wel Okami, speelt maar geen DS. Omdat het gewoon te nicherig is.

Gewijzigd door Weslii op 05-07-2010 om 11:39

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Demon's Souls
Type:
Game
Releasedatum:
25-06-2010
Ontwikkelaar:
From Software
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media