Na God of War: Chains of Olympus ontwikkelt Ready at Dawn nu een opvolger voor de succesvolle PlayStation Portable game met God of War: Ghost of Sparta. Vandaag blikken we vooruit naar de nieuwste God of War.
In Ghost of Sparta beleven we een avontuur dat enige tijd na het einde van God of War begint, wat betekent dat Kratos beschikt over zijn goddelijke krachten. In tegenstelling tot de andere goden vertoeft hij echter niet continu op Olympus, hij gaat liever af en toe op avontuur om de nachtmerries te stoppen. Ghost of Sparta leert je niet alleen meer over de Griekse mythologie, maar ook over Kratos zelf. Het spel gaat bijvoorbeeld dieper in op Kratos' haat voor de Goden. Het avontuur laat hem zoeken naar de verloren wereld van Atlantis en in die zoektocht komt hij onder andere bazen als koning Midas en de Scylla tegen. In Chains of Olympus lag het aantal bazen redelijk laag, maar in Ghost of Sparta wordt hun aantal verdubbeld.
Ook individueel moeten de bazen indrukwekkender en groter worden. Ook de gewone vijanden moeten indrukwekkender worden: er is meer variatie qua uiterlijk, ze gedragen zich anders en ze komen in grotere getale op je af. Gelukkig is het vechten zelf ook vernieuwd, in deze versie zit je nu dichter op de actie met de Combat Rush feature. De basis van het vechten is gelukkig onveranderd gebleven. Zo krijg je nog altijd knoppen voor lichte en sterke aanvallen, en voor grapples. Door de aanwezigheid van magie en meerdere wapens - waaronder voor het eerst in God of War een speer - zit er nog meer variatie in het spel. De nieuwe wapens hebben ook een eigen skill tree met nieuwe combo's.
Ready at Dawn gaat deze magie en extra wapens gebruiken voor wapen- en magie- specifieke death-sequences. Als je een vijand doodt met een speer, zal het er dus anders uitzien dan wanneer je magie gebruikt. Dat wordt dus zeker leuk met de Quick Time Events die als vanouds terug zijn. Druk de knoppen in die op het scherm verschijnen in bepaalde gevechten en je voert enkele zeer filmische aanvallen uit om een vijand af te maken. Ideaal om die baasgevechten opnieuw memorabel te maken en om kleinere vijanden snel uit te schakelen. Je zal natuurlijk niet alleen vechten in het spel, de game bevat ook de nodige puzzels. Een deel van de puzzels zul je moeten oplossen met een klimhaak, welke je zult moeten gebruiken om te klimmen en te slingeren.
Buiten de veranderingen aan de gameplay heeft Ready at Dawn ook aandacht besteed aan de graphics en het geluid, welke ook een upgrade hebben gekregen. Ghost of Sparta moet de knapste PlayStation Portable game van het jaar worden, wat onder andere gebeurt via betere watereffecten en meer gedetailleerde monsters. Ondertussen probeert men om nog meer monsters op het scherm te toveren om je echt uit te dagen. Op deze manier lijkt Ghost of Sparta op alle vlakken opnieuw een topgame te worden. God of War: Ghost of Sparta verschijnt eind 2010 op de PlayStation Portable. Op dat moment kun je ons definitieve oordeel over de game verwachten, maar ondertussen kun je op de volgende pagina de mening van onze redacteurs lezen.
|