Ontwikkelaar thatgamecompany heeft de afgelopen jaren veel furore gemaakt op het PlayStation Network. Ze lanceerden games die nogal afwijken van de standaard genres die de gamesmarkt domineren. Deze games waren flOw en Flower en volgend jaar lanceren ze hun derde game.
De titel is misschien een vreemde eend in de bijt, maar qua originele insteek is Journey weer helemaal fris. In flOw mochten we het licht manipuleren, in Flower namen we de wind onder controle en in Journey spelen we met een menselijk personage. Ze, of misschien is het wel een hij, heeft wat weg van Roodkapje en bevindt zich in het midden van een door God vergeten woestijn. Bij het spelen van de game zul je jezelf nietig en klein moeten gaan voelen, als een naald in een hooiberg. Aan de horizon van de eindeloze woestijn zie je een overweldigende berg waarvan de piek een fel licht uitstraalt. Aangezien er toch niets beters te doen is in de woestijn is het in de game de bedoeling jezelf naar de berg toe te werken, maar dat zal niet gemakkelijk gaan.
Je zult namelijk natuurlijke obstakels moeten zien te overkomen om steeds een stapje dichter bij de berg te komen. De natuur is hierbij je vijand en deze voorziet je van puzzels. Het doel van de game is dan ook het oplossen van puzzels. Hier zul je goed over moeten nadenken, maar ook de natuur is gewillig je een handje te helpen. Zo kun je in een woestijn wel eens zandstormen ondervinden. In Journey zal het zand zich niet realistisch gedragen door als schuurpapier je het leven ondraaglijk te maken, maar zich als golven voortbewegen waar je personage overheen zal kunnen surfen.

Het ontwikkelteam bij thatgamecompany heeft grondig onderzoek gedaan naar het gedrag van zand en dit zal, op de golven na, heel realistisch gaan reageren op jouw acties. Het zand zal namelijk vloeiend langs je voeten bewegen als je er doorheen loopt en je kunt zelfs je sporen er in achterlaten. Tijdens het testen van de game hebben de testers al meerdere figuren van het mannelijk geslachtsdeel in het zand ‘getekend’. Naast het zand probeert het team ook de kleren van je personage zo realistisch mogelijk te laten reageren op natuurelementen als de wind. Tevens zul je in de game hier en daar stukken kleding vinden die je kunt verzamelen en gebruiken om korte afstanden te vliegen. Grotere stukken kleding kunnen aangeraakt worden en zo ‘geharmoniseerd’ raken. Deze stukken zijn bruikbaar om verder te komen in het spel, denk hierbij aan een soort laken dat in een brug verandert.
Een ander belangrijk element in de game zal de multiplayer mode worden. Zoals ook in het dagelijks leven gebeurt zul je online andere personen tegen kunnen komen. Deze personen blijven volledig anoniem, er zal geen PSN ID worden weergeven en voice chat zal ook niet mogelijk zijn. Je kunt ervoor kiezen om samen verder te reizen of elkaar te negeren. Wees overigens niet bang dat de woestijn in een drukke nomadenmarkt verandert, je zult maar één persoon per keer tegen kunnen komen. Een probleem waarbij je hier op stuit is dat als je bij een puzzel aankomt die een ander persoon net voor je neus heeft opgelost jij niets zou hoeven te doen. Maar thatgamecompany verzekert ons dat men hier een oplossing voor heeft klaarliggen, hoewel nog niet bekend is wat voor oplossing dat gaat worden.

De besturing van de game zal, zoals de andere twee thatgamecompany games, wederom erg eenvoudig worden. Met het linkerpookje manoeuvreer je jouw personage door de woestijn heen. Verder heb je twee knoppen nodig; één om te springen en één om te zingen. Door te zingen kun je met andere spelers communiceren zonder te praten. Je kan de knop kort ingedrukt houden voor korte geluiden of lang ingedrukt houden voor langere tonen. De Sixaxis functie van je controller zal gebruikt gaan worden om om je heen te kunnen kijken.
Met Journey lijkt thatgamecompany in 2011 weer een zeer unieke en stevige ervaring af te leveren voor PlayStation 3 bezitters. Flower en flOw waren beide uniek en met Journey gaat men weer een stapje verder. Nog niet verkende gebieden zullen verkend gaan worden en wij mogen daar deel van uit gaan maken. Volgend jaar zien we of deze downloadbare ervaring het waard zal zijn, exclusief op de PlayStation 3. Op pagina 2 vind je de meningen van verschillende Gamed redacteurs over deze game.
|