Met DarkStar One: Broken Alliance ontwikkelen Ascaron en Gaming Mind Studio momenteel een Xbox 360 versie van DarkStar One, een game die in 2006 op de PC verscheen. Kan Broken Alliance de fouten van DarkStar One rechtzetten? Wij blikken vooruit!
In DarkStar One: Broken Alliance speel je Kayron Jarvis, een ruimte-avonturier die zijn vaders dood onderzoekt. Aan het begin van het spel krijgt Karyon de DarkStar One cadeau van Robert, een vriend van zijn vader. De DarkStar One is een uniek en geavanceerd ruimteschip dat ontwikkeld is door Kayron's vader die hij naliet aan Kayron. Robert bewaarde het ruimteschip jarenlang en nu vindt hij het tijd om het schip aan Kayron te geven. Na een korte trainingsmissie, de tutorial, onthult Robert de reden: hij wil dat je de moordenaar van je vader zoekt, diens schip zou namelijk gesaboteerd zijn door één van zijn vrienden waardoor hij stierf bij een vijandelijke aanval. Kayron moet die 'vriend' nu zoeken en daarvoor reist hij door het volledige universum.
Op gameplaygebied draait DarkStar One: Broken Alliance echter niet rond Kayron, maar rond de DarkStar One zelf. De game is namelijk een space-combat spel waarin je vooral je schip zal moeten aanpassen om de steeds moeilijker wordende missies te overleven. De DarkStar One kan op drie gebieden aangepast worden namelijk Engines, Wings en Hull. Engine Upgrades maken je schip sneller en zorgen ervoor dat je wapens en schilden sneller herstellen. Wing Upgrades laten je toe om sneller te keren en geven je meer plaats voor wapens. Hull Upgrades maken je schip dan weer sterker en verbeteren de computer, zodat je beter kan richten. In totaal bevat de game zo'n tweehonderd verschillende upgrades die je kunt kopen in de winkels of kunt stelen van andere schepen.
Je keuzes qua upgrades zullen een grote rol spleen in je speelstijl. Door je schilden te versterken maak je een sterk schip dat simpelweg vijanden kan negeren, terwijl je met een kleiner, zwaar bewapend schip de vijanden snel kunt afmaken door hen van alle kanten te beschieten. Dit heeft ook effect op wat je zal doen buiten de missies. Een licht bewapend, snel schip is zeer geschikt om piratenschip te worden en andere schepen te overvallen. Een logger schip met veel schilden en wapens inclusief krachtcentrale kan dan weer gebruikt worden voor escorte-missies. De game moet dus redelijk diepgaand worden, wat vooral gaat spelen buiten de verhaallijn. De verhaallijn zelf duurt ongeveer dertig uur, maar met de optionele missies kun je de speelduur verlengen tot een uur of honderd.
Het universum dat je kunt verkennen, is ook redelijk groot. Het spel telt 330 verschillende sterrensystemen die je allemaal kunt verkennen. In elk sterrensysteem zullen zich ook willekeurig incidenten voordoen waarmee je jezelf kunt bemoeien. Daarbij kom je ook zes buitenaardse rassen tegen buiten het menselijke ras. Elk ras heeft een specifiek uiterlijk en een bepaald thema qua inrichting. Uiteindelijk zal je dan ook op zich moeten zien van welk ras een bepaald schip of station is. Zo heb je het Oc'to-ras wiens ruimtestations lijken op zeewezens zoals een octopus. Door missies te verrichten voor deze rassen verbetert ook je reputatie met dit ras, waardoor DarkStar One: Broken Alliance zeker geen eenvoudige space-combat game is, maar eerder een diepgaande ervaring zoals Freelancer en Elite met duidelijke RPG en simulatie-elementen.
De game is ondertussen vier jaar oud, dus zou je vrezen dat het spel er verouderd uitziet. Gaming Mind heeft echter de opdracht gekregen om voor een grafische upgrade te zorgen. De game moet er niet alleen beter uit zien qua texturen, maar ook nog eens lopen op een resolutie van 1080p en aan zestig frames per seconde. Dat is eigenlijk ook meteen het grootste verschil tussen Broken Alliance en het origineel. Aan de gameplay zelf werd amper gesleuteld, zodat men zich 100% kon focussen op de overzetting. Aangezien DarkStar One vooral kon rekenen op lovende woorden omwille van de graphics, en niet omwille van de gameplay die vaak simplistisch en repetitief werd genoemd; zullen we moeten afwachten of dat een goed besluit was. De game verschijnt komende zomer op de Xbox 360.
|