Team Ninja lijkt te broeden op revanche. Ninja Gaiden 2 werd goed bevonden, maar veel reviewers (waaronder ik) vonden het niet het niveau van Ninja Gaiden Black halen. Sinds Tomonube Itagaki met slaande deuren het pand verliet, heeft de developer echter vleugels gekregen. Als we de trailers tenminste mogen geloven.
Wantrouw filmpjes, zeg ik altijd. Ze maken alles mooier dan het in werkelijkheid is en het eindresultaat kan alleen maar tegenvallen. Maar zelfs ik moest dinsdagochtend iets wegslikken toen ik de trailers van Ninja Gaiden Sigma 2 zag. Als bezitter van een Xbox 360 vloekte ik een aantal keren flink hard, omdat ik wist dat ik nooit het geld zou hebben om óók nog een Playstation 3 te halen. Uit de beelden zag ik heel veel zaken waarvan ik zeker wist dat ik ze nooit op de 360 versie gezien had.
Ryu Hayabusa krijgt bijvoorbeeld gezelschap van oude bekenden Ayane en Momiji. De eerste kennen we van de Dead or Alive serie. Onze paarsharige kunoichi lijkt haar movelist naar Sigma 2 te hebben meegenomen – samen met haar werpmessen, korte slagzwaarden, magische aanvallen en een tagteammove met Ryu Hayabusa dat op een ninjaversie van een kernbom lijkt. De andere dame zal Nintendo DS bezitters bekend in de oren klinken. De beginnende ninjadame uit Ninja Gaiden: Dragon Sword brengt haar naginata naar het slagveld.

De meisjes krijgen niet alleen hun eigen (en nieuwe) velden in het verhaal toegewezen. Sigma 2 zal het eerste deel van de serie zijn met co-op mode. De opzet klinkt grotendeels als die van de Mercenaries minigame van Resident Evil 5. Samen met een maatje krijg je dertig levels voor je kiezen in vier verschillende moeilijkheidsgraden. De velden zijn gebaseerd op die van de single player met wat kleine aanpassingen. De prestaties worden vervolgens op de leaderboard geplaatst – zodat je kan zien hoe goed jullie zijn.
Uiteraard staat de vijand ook niet stil. De trailers lieten ons al een paar nieuwe bazen zien. Zo zagen wij een enorme zwarte draak die zich op dezelfde plek lijkt op te houden als de twee gouden draken in de Xbox 360 versie. Of die daarmee zijn vervangen blijft voorlopig speculatie. Daarnaast was er een gigantisch Budda-achtige beeld, dat mij heel erg aan de Budda-missie van Gantz deed denken. Tenslotte mogen PS3 bezitters het ook opnemen tegen het Vrijheidsbeeld. Ja. Zelfs de vrijheid delft het onderspit tegen onze superninja.
Nog meer weten? Vooruit. In totaal komt er dertig procent meer content voor de PS3 versie. NGS2 kent Rumble en Sixaxis ondersteuning – wat waarschijnlijk flink schudden voor extra krachtige magische aanvallen betekent. Er komt een statistieken modus die de hoeveelheid kills, je favoriete wapens, enzovoort bijhoudt. Verder wil Team Ninja de graphics op een hoger plan brengen door nieuwe technologie in de bestaande grafische engine te introduceren. Tot nu toe lijken ze op dat punt op koers te zitten. Tenslotte komen er de nodige verbeteringen op gameplaygebied.

En daar moet inderdaad nog het nodige gebeuren. Vooral qua balans en camerahoeken was er in Ninja Gaiden 2 het nodige aan te merken. In mijn review schreef ik al dat Team Ninja soms te vaak teveel wilde, waardoor het spel onnodige frustreerde. De inmiddels beruchte raketwerpers bijvoorbeeld. Daarnaast werkte de camera vaak meer tegen dan mee. De makers zullen daar een enorme kluif aan hebben. Veel velden spelen in nauwe omgevingen af en daar is het moeilijk een goede invalshoek te zoeken. Hopelijk hebben ze verder de PS3 beter onder de knie. De eerste Sigma kende laadtijden tijdens een gevecht – wat erg slordig was.
Team Ninja is los, dat blijkt wel uit de trailers. Of dat een betere Ninja Gaiden 2 oplevert durven we niet te zeggen. De problemen die het origineel had (en dan voornamelijk de camerahoeken) zijn niet makkelijk op te lossen. En dat gaat wel het verschil maken tussen een acht of een negen. Maar genoeg gezeurd, PS3 bezitters kunnen deze herfst een goede game verwachten. Of het een geweldige wordt, dat moeten we afwachten. Nu de meningen:
|