Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Ninja Gaiden: Dragon Sword


Door Rene Groen op 19-06-2008 om 00:02
Bron: Gamed

Ninja Gaiden fans hebben in de maand juni vakantie nodig, voor hun staan maar liefst twee games klaar van hun favoriete serie. Nadat we eerder al de Xbox 360 game Ninja Gaiden II besproken hadden is het nu tijd voor het handheldbroertje, Ninja Gaiden: Dragon Sword.

Dragon Sword is een apart deel in de serie, en dus geen port of remake zoals Black en Sigma in zekere zin waren. Toch zijn er ook enkele overeenkomsten, zo is ook nu Ryu Hayabusa het hoofdkarakter in de game, maar er is zeker ook een grote rol weggelegd voor Momiji, de vrouw die leert van haar meester en waarmee zelfs een liefdesrelatie in de lucht lijkt te hangen. Deze relatie lijkt op de proef gesteld te worden als Mojima gevangen genomen wordt en een verhaal rondom het legendarische drakenzwaard zich ontvouwt. Uiteraard mag je dit gedeelte zelf gaan ontdekken.

Het is Mojimi waarmee je het eerste gedeelte van de game door speelt, op deze manier kun je even wennen aan de aparte controles. De besturing van Dragon Sword werkt namelijk in zijn geheel met het touchscreen. Om te lopen klik je op je bestemming, om te springen trek je een streep omhoog, om te vechten sleep je over de vijand en om je werpsterren te gooien klik je op een vijand die op afstand staat, een systeem dat we kennen uit The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Dit alles gebruik je door de Nintendo DS te kantelen en deze in de boekvorm vast te houden, een systeem dat we kennen van o.a. Brain Age. Door de handheld op deze manier vast te houden heb je nog steeds volledige controle over de game, de D-Pad en overige knoppen hebben namelijk allen dezelfde functie: ingedrukt kun je aanvallen blokkeren of wegrollen.


Een kenmerk van de Ninja Gaiden games is dat ze behoorlijk pittig zijn, in Dragon Sword had ik dan ook verwacht regelmatig te vloeken en de game te verafschuwen, dit bleek echter alles mee te vallen. Sterker nog: de game is betrekkelijk eenvoudig. Gedurende het spel krijg je steeds meer Ninpo krachten, welke te activeren zijn door een gelijkmatig symbool na te tekenen op het touchscreen. Krachten lopen uiteen van zelfheling tot aanvallen als vuur en ijs. De krachten zijn soms nodig om binnen een bepaalde locatie te komen, vaker gebruik je ze echter om met vijanden af te rekenen. Door de Ninpo’s op de juiste momenten in te zetten en geconcentreerd te blijven spelen werk je redelijk eenvoudig van savepunt naar savepunt. Het is pas na het uitspelen van de game dat je een lastigere moeilijkheidsgraad vrijspeelt, wellicht had het beter geweest om deze vanaf het begin beschikbaar te stellen om de game iets pittiger te maken.

De eerder beschreven besturing werkt in de basis goed voor de game, maar zorgt tegelijkertijd voor de nodige frustratie. In het begin sta je nog tegenover een vijand of drie, waarmee je een goed overzicht bewaart en je combo’s op het juiste moment in kunt zetten. Later in de game sta je echter tegenover grotere groepen vijanden en is het overzicht vaak niet meer aanwezig, waardoor je willekeurig strepen aan het trekken bent om je zo door de massa’s vijanden heen te slaan. Omdat ook het lopen en gooien van werpsterren onder een zelfde tik van de stylus samen gaan, lijkt de ontwikkelaar soms ten onder te gaan in haar eigen innovatieve besturing. Bij de eindbazen zijn er gelukkig meer mogelijkheden om precieze aanvallen uit te voeren, een smetje is hier wel dat de vijanden vaak een zelfde patroon hanteren dat je na enkele keren doorziet en er daardoor makkelijk voorbij komt. De game voelt hierdoor aan alsof deze, naarmate het einde vordert, steeds makkelijker wordt.


Dragon Sword is één van de pareltjes die er voor de Nintendo DS verkrijgbaar zijn als we kijken naar het grafische gedeelte. De karakters zijn allen in 3D vormgegeven, dit op een 2D achtergrond. Dit laatste moet niet negatief gezien worden, de achtergronden zijn steeds weer veranderlijk en zeer mooi vormgegeven. De baasgevechten zelf zijn wel in 3D en ondanks dat ze betrekkelijk eenvoudig zijn is het duidelijk dat Team Ninja duidelijk overweg kan met de grafische kwaliteit op de Nintendo DS. Dit laatste zien we ook terug tijdens de gameplay, ondanks dat er soms meerdere vijanden op je afgestuurd worden blijft de framerate stabiel en zakt deze nergens onderuit. Het geluid is op haar beurt ook prima verzorgd, een mix van krachtige muziek is een aangename afwisseling op de overige geluiden, helaas worden de stemgeluiden echter weggehaald en vervangen door teksten.

Mensen die met Ninja Gaiden: Dragon Sword een pittige game in huis denken te halen komen helaas ietwat bedrogen uit. De game is in een uurtje of zes à zeven uit te spelen, gedurende deze uren krijg je echter wel een topgame voorgeschoteld. Er zijn wat kleine minpuntjes op het spel aan te merken, de nodige unlockables, de highscores die geüpload kunnen worden naar het netwerk en de hogere moeilijkheidsgraad die je na het uitspelen krijgt, zorgen er echter voor het spel een tweede keer spelen zeker geen straf is.
Beoordeling
Gameplay   83
Sound   86
Graphics   92
Replay   78

Ninja Gaiden: Dragon Sword doet verlangen naar een sequel.
85


07:30  Last King of Africa naar de DS
00:01  Asterix brengt achievements naar de OS
 Reacties (19)
 Pagina: 1
Gast (62.194.108.xxx) op 19-06-2008 om 00:38
ziet er goed uit op de ds woow

Matesers op 19-06-2008 om 00:42 [Niv: 58 / Exp: 2892]
Ziet er goed uit idd, maar als je het zo graag 3d wilt maken, dan kun je het toch beter op de psp uitbrengen?

Gast (62.194.108.xxx) op 19-06-2008 om 01:09
ja helmaal mee eens matesers

dek op 19-06-2008 om 04:03 [Niv: 5 / Exp: 252]
Itagaki wilde hem niet voor de psp uitbrengen, omdat de psp niks beter kan dan de 360 of ps3. De game maakt veel gebruik van de stylus. Daarom komt ie niet voor de psp.

hoewel ik het niet eens ben met veel dingen die itagaki zegt, vond ik dat wel een goede redenering.

Gewijzigd door dek op 19-06-2008 om 04:03

Gast (92.65.14.xxx) op 19-06-2008 om 11:11
Ik d8 even dat er SHITS stond ipv 5Hits, hahah. Verder ziet het er geweldig uit, cker voor de DS.

Zanar op 19-06-2008 om 11:12 [Niv: 21 / Exp: 1051]
Gast hierboven was ik. Stink inloggen

Onna76 op 19-06-2008 om 11:54 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Ik heb de US versie van het spel en het is 1 van de mooiste games op de DS

Het spel uitbrengen op de PSP is letterlijk suicide.

armineke op 19-06-2008 om 12:03 [Niv: 33 / Exp: 1640]
voor de ds ziet het er zeer goed uit

im2 op 19-06-2008 om 13:51 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik heb het begin van de game al gespeeld en ik had toch ook het gevoel dat ik maar wat willekeurig zat te slashen dus ik verloor nogal snel de intresse.

Gast (82.173.92.xxx) op 19-06-2008 om 14:24
Het hele Ninja 360 verhaal, dus de realese, wordt ondergesneeuwd door een veel belangrijke game: MGS 4 op de PS3. En dat is niets meer dan terecht, Hideo heeft een meesterwerk neergezet. Hij heeft geen emmers bloed nodig, en hij maakt een game niet zo ongelofelijk moeilijk dat je alleen met geluk {geen kennis} de game kunt uitspelen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-06-2008 om 14:50 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Heel je verhaal heeft totaal geen betrekking op Ninja Gaiden: Dragon Sword, een game die zeker niet 'ongelofelijk moeilijk is', iets wat je had geweten als je de review gelezen had.

Gast (24.132.106.xxx) op 19-06-2008 om 16:14
Spel is toch nog niet uit ?

Want wil het graag aanschaffen!

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-06-2008 om 16:18 [Niv: 747 / Exp: 37333]
27 juni komt het spel hier uit, wij hebben een Amerikaanse import.

Gast (86.88.253.xxx) op 20-06-2008 om 00:03
en als je een wii hebt met internetverbinding kan je ook een demo downloaden.(wat ik dus heb gedaan)

Gast (82.173.92.xxx) op 20-06-2008 om 14:05
Kom op die arrogante over het paard getilde kwezel van een Itagaki heeft gewoon een hekel aan alles wat de naam PlayStatlon draagt daarvoor brengt hij deze game niet naar de PSP. Hij moet niet met smoesjes komen aanzeiken....

Shino D op 20-06-2008 om 16:38 [Niv: 4 / Exp: 210]
Ryu is de man

Gast (82.173.92.xxx) op 21-06-2008 om 18:13
Noppe, dat is Kratos van God of War.

Gast (80.127.154.xxx) op 24-06-2008 om 09:30
ik heb hem al

zwabberish op 26-06-2008 om 08:02 [Niv: 1 / Exp: 28]
Dit ziet er zeker goed uit. Ik heb de demo gespeeld, maar in mijn ogen was 'ie te makkelijk voor een Ninja Gaiden. Aan een kant een begrijpelijke beslissing, in verband met de nieuwe besturing. Maar aan de andere kant is Ninja Gaiden geen Ninja Gaiden zonder hoge moeilijkheidsgraad

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Ninja Gaiden: Dragon Sword
Type:
Game
Releasedatum:
27-06-2008
Ontwikkelaar:
Team Ninja
Uitgever:
Koei Tecmo Games
Media:








Meer media