Jarenlang negeerden Square en Nintendo elkaar. Na de fusie tussen Square en Enix groeiden beide bedrijf opnieuw naar elkaar toe, iets wat bekroond werd met de Game Boy Advance game Final Fantasy Tactics Advance.
Final Fantasy Tactics Advance was een waar succes, de game kreeg hoge cijfers en kende sterke verkopen. In het kader van de Ivalice Alliance kon een vervolg niet ontbreken. Eind 2006 kondigde Square-Enix Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift aan voor de Nintendo DS, dit jaar verschijnt de titel eindelijk in Europa. Wij blikten alvast eens vooruit naar de tactische RPG die op 27 juni 2008 in de Europese winkelrekken ligt. Final Fantasy Tactics A2 neemt de stijl van Final Fantasy Tactics Advance over, het spel is dus een pak luchtiger dan de originele Final Fantasy Tactics. De game bevat wel meer missietypes, items en jobs dan zijn voorganger.
De game plaatst de speler in de rol van de scholier Luso Clemens die verplaatst wordt naar de wereld Ivalice na het lezen van een magisch boek. Je ontmoet reeds snel Cid en de leden van de Clan Gully waarvan Cid de leider is. Op deze manier introduceert het spel reeds snel de verschillende rassen. In de game ontmoet je onder andere de Bangaa en de Viera. Je komt hierbij verschillende personages uit Final Fantasy XII tegen. Elk van deze personages heeft een specifieke job die door de speler kan gewijzigd worden. Tijdens de game werkt Luso samen met de Clan om terug te keren naar zijn thuis. Hiervoor moet hij echter eerst missies uitvoeren.
De speler beweegt in de eerste plaats op een eenvoudige wereldkaart, dit is een groep van punten die verbonden zijn met lijnen. Je moet van locatie naar locatie wandelen waarbij je op elke locatie missies kunt uitvoeren. In deze missies moet je samen met je team één of meerdere vijanden uitschakelen. Dit verloopt via een Turn Based opzet. Elke beurt kun je jouw personages bewegen op het speelveld en kun je de tegenstander aanvallen. Daarna kan de tegenstander hetzelfde doen. Je moet wel rekening houden met de vorm van het speelveld en de positie van de personages. Een personage kan bijvoorbeeld moeilijk een aanval langs achteren ontwijken. Een aanval langs voren is echter gemakkelijk te counteren.
Tijdens het vechten moet je ook rekening houden met het systeem van rechters. Bij elk gevecht gelden specifieke wetten die je moet gehoorzamen. Een wet kan je bijvoorbeeld verbieden om speren te gebruiken. Aan het einde van een gevecht word je beloond of bestraft voor het gehoorzamen van deze wetten. De gevechten worden weergegeven in dezelfde visuele sfeer als Final Fantasy Tactics Advance. De game is dus zeer kleurrijk met een schattige stijl. Dit werkte echter goed in de Game Boy Advance versie, dus ook met deze titel komt het goed. Final Fantasy Tactics A2 lijkt sowieso een titel waaraan niet getwijfeld moet worden. Na drie succesvolle Final Fantasy Tactics titel wordt de vierde geen flop.
|