Als de lente komt, dan krijgen wij een bloedbad van Hayabusa. En de straten worden roder. Geen gewonden, alleen maar doden. Wat in de realiteit niet kan, mag Ryu van de Ninja Clan. Ninja Gaiden 2 staat voor aankomend voorjaar voor de 360 gepland en hij lijkt anders, pittiger en vooral bloederiger dan zijn voorganger te worden.
De eerste Ninja Gaiden werd door de pers bewierookt en door de fans aanbeden. Ondanks alle lof was Itakagi gek genoeg niet tevreden. Oh, hij vond het een geweldig spel, maar er zaten volgens hem nog wat haken en ogen aan. De magische aanvallen konden niet op 60 frames per seconde draaien en misten daardoor de nodige schokeffect (daarover straks meer) en onze flamboyante vriend was niet te spreken over de intelligentie van de tegenstander.
De ontwikkelaar vond de A.I. namelijk wat slapjes. Rustig, lieve lezers. Niet gaan hyperventileren. Volgens Itagaki oogden de vijanden niet agressief genoeg. Ze hakten een ongeconcentreerde speler weliswaar binnen vijf seconden aan mootjes, maar ze gedroegen zich niet alsof ze Ryu echt aan stukken wílden snijden. Daardoor waren het nog steeds tegenstanders in een videogame in plaats van de bloeddorstige maniakale psychopaten die de maker van Ninja Gaiden in gedachten had.

Hoe anders zal het in Ninja Gaiden II zijn. Dat komt vooral door het nieuwe grafische element van de game: het bloed. En dan bedoelen we geen emmers, geen badkuipen, maar rivieren vol met het rode spul. Niet alleen vloeit het levensvocht rijkelijk over je beeldscherm, ook vliegen er de nodige lichaamsdelen door de lucht. Hoofden, armen, benen en complete torso’s kunnen er worden afgehouwen en dat zal regelmatig gebeuren.
Wat heeft dit maken met een agressievere A.I. hoor ik jullie denken? Nou, hoe zou jij reageren als je arm er werd afgehakt? Vijanden die een arm (of twee) missen zullen niet lijdzaam toekijken maar zich op Ryu storten om hem met een daverende explosie mee naar de hel te sleuren. Tegenstanders zonder benen proberen zich aan je vast te klampen voordat ze de pin uit de granaat trekken of blijven meedogenloos op je schieten. In plaats van dat ze een leuk extraatje zijn maken afgehakte ledematen dus deel uit van de gameplay.

Ninja Gaiden II draait daarom nog meer om doden voordat jij gedood wordt. Team Ninja helpt je daarbij een handje. Heb je eenmaal een ledemaat van een tegenstander afgehakt dan krijg je bij het indrukken van de y knop de mogelijkheid om hem in één klap af te maken. En daar zitten gruwelijke finishers bij. Liggende vijanden onthoofden bijvoorbeeld, of ze compleet aan stukken snijden.
Een ander hulpmiddel zijn de vernieuwde magische aanvallen. Dit was een ander element waar Itagaki niet tevreden over was. Ze waren niet alleen onspectaculair maar hadden ook weinig nut. De waardeloze windvlaag bijvoorbeeld die geen deuk in een pakje boter kon slaan. Zijn opvolger is echter een ander verhaal. Deze blaast de tegenstanders weg en onthoofd ze tegelijkertijd.
|