Als de lente komt, dan krijgen wij een bloedbad van Hayabusa. En de straten worden roder. Geen gewonden, alleen maar doden. Wat in de realiteit niet kan, mag Ryu van de Ninja Clan. Ninja Gaiden 2 staat voor aankomend voorjaar voor de 360 gepland en hij lijkt anders, pittiger en vooral bloederiger dan zijn voorganger te worden.
Nu we het toch over wapens hebben, ook het arsenaal van Ryu Hayabusa is door Team Ninja aangepast. Tot mijn grote verdriet moet de gigantische Dabilahro – en een paar andere niet-genoemde wapens - het veld ruimen. Daarvoor komen echter in ieder geval een zeis en – tot mijn vreugde - tijgerklauwen voor in de plaats. De laatste zien er trouwens geweldig ziek uit. Uiteraard zijn ze allemaal voor geld te verbeteren wat meer schade en aanvallen op zal leveren.
Je hoeft verder de pauze/menu knop niet meer in te drukken om de wapens te selecteren. Ninja Gaiden Sigma op de PS3 gebruikte de D-pad om potions te kiezen en te gebruiken. In het tweede deel zal dit ook met de wapens het geval zijn. Theoretisch zou je – zoals in God of War – op deze manier aanvallen van verschillende wapens kunnen combineren, maar of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is nog onbekend.

Wel weten we dat Ryu een zelfregenererende levensmeter krijgt. Verlies je leven dan zal de meter tot een bepaald punt weer vollopen. Hoe meer je geraakt wordt, hoe lager dat punt uiteraard wordt. Om gezonder te worden moet je wel eerst alle tegenstanders in de buurt doden. Dit betekent overigens niet dat er geen genezende potions in het spel voorkomen. Het zal de game simpelweg iets gemakkelijker maken.
Ietsje, want we zagen trailers waar onze killerninja weer van alles voor zijn kanis kreeg. Zo zijn de Spider Ninja Clan en het leger opnieuw van de partij en ze hebben duidelijk flink in de dojo/trainingsruimte zitten oefenen. Ieder heeft een paar nieuwe moves geleerd zoals de werp-je-vijand-op-de-grond-en-leeg-een-compleet-magazijn-in-zijn-buik-move van de soldaat. Verder leken de raketwerpers nu op machinegeweren in de demo, want Ninja Gaiden moet natuurlijk niet simpel worden.

Itakagi zei in een interview dat hij Ninja Gaiden II wat ‘toegankelijker’ wil maken. Wij vroegen ons af of hij ‘toegankelijker dan een mijnenveld’ bedoelde. Dit deel lijkt toch duidelijk op een cursus masochisme voor gevorderden. Eigenlijk zitten we daar niet mee, want deze game oogt snel, soepel en bloederig dus de bijkomende frustratie nemen wij voor lief. Sterker nog, als de besturing net zo uitstekend is als in het origineel dan wordt dit een van de beste spellen van 2008.
|