Er staan enkele interessante maanden voor de boeg. Het weer wordt slechter, Kerstmis staat voor de deur, en het is weer tijd voor de ware topgames. Op de PC wachten vele gamers op Half Life 2: eindelijk komt dit spel uit, eindelijk kunnen we weer aliens neerschieten. Alle fans van de Xbox wachten echter liever op Halo 2: een game die vooral online een ware topper moet gaan worden. Gamers die een Playstation 2 in hun bezit hebben, wachten massaal op "Nederlands trots" Killzone, terwijl de mensen met de bekende kubus liever wachten op Metroid Prime 2. Maar ook Monster Hunter staat voor de boeg. Nog nooit van gehoord? Bij deze: een preview van deze game.
Laten we beginnen met het bekijken van de titel. Letterlijk betekent dit monster jagers. Dit geeft meteen een goed beeld van de game: in Monster Hunter zal je monsters moeten slachten. Je zal beginnen met vrijwel geen bescherming en een bot zwaard, maar hoe verder je in de game komt, des te beter zullen je armour en wapens worden. Als je een missie succesvol voltooit, krijg je namelijk punten. Met deze punten zal je spullen in kunnen slaan, zodat je even later weer op moeilijkere missies kan. De wapens variëren behoorlijk. Zo heb je bijvoorbeeld zwaarden, die steeds groter en groter worden, totdat ze zelfs groter zijn dan jijzelf! Dan heb je ook nog speren, die ook behoorlijk groot zullen zijn. Heb je echter liever explosieve wapens, dan kan je natuurlijk ook een leuk geweer kopen. Kortom: wapens genoeg. De besturing van deze wapens is echter anders dan in normale games. Zo zal je met je rechterknuppeltje de hakbewegingen met je zwaard maken. De meningen over deze besturing zijn over het algemeen heel verschillend: de ene gamer aanbidt deze besturing, de andere vervloekt het. Origineel is het in ieder geval wel, en het zal een compleet nieuwe game-ervaring opleveren. Origineel is het hele spel wel te noemen. Het is een mengsel van een Hack 'n Slash en een RPG: je kunt de game het beste vergelijken met de Lord of the Rings-games van EA Games. Deze werden over het algemeen positief ontvangen, dus de kans bestaat dat hetzelfde gebeurd met Monster Hunter.
Hoezo ben ik te klein voor dit wapen?
Je tegenstanders zullen ook behoorlijk variëren. Zo heb je tamme monsters, die niemand kwaad doen, maar wel flink wat vlees opleveren. Je hebt echter ook agressieve raptors, die met enkele klappen te doden zijn. De moeilijkste tegenstanders zijn de draken. Deze zijn enorm en bijzonder indrukwekkend. Neem bijvoorbeeld Rathalos: deze is werkelijk niet dood te krijgen, maar dat is niet erg: hij ziet er namelijk prachtig uit. Er zullen verschillende draken zijn, die stuk voor stuk erg groot en indrukwekkend zijn. Als je alleen bent zijn deze vrijwel niet te verslaan, en daarom zal je hulp krijgen als je online gaat, of als je een multitap aansluit. Zo kan je met zijn vieren op tocht gaan, en samen zal je proberen te overleven. Het teamgevoel is dan ook enorm, en iedereen zal elkaar te hulp schieten. Is je teamgenoot gewond? Geef hem dan wat gezonde kruiden, dan voelt hij zich zo weer goed. Je kan echter ook bewusteloos raken, en je staat ten doden opgeschreven als je dan geen hulp krijgt van je teamgenoten. Als je missie uiteindelijk is gelukt, keer je weer terug naar de stad met een mooie buit. In de stad kan je onder andere nieuwe spullen kopen, maar ook de kroeg is de moeite waard. Daar kan je met zijn achten iets gaan drinken en bijpraten, al is dat niet de bedoeling van de game.
Mag ik me voorstellen? Mij noemen ze Rathalos.
Er zijn dus verschillende locaties. Zo heb je steden, maar ook droge woestijnen, donkere bossen en frisse meertjes. Er zijn verschillende maps, en in elke map zijn ongeveer 5 a 6 missies. De maps zijn erg groot, en het duurt een tijdje voordat je van punt A bij punt B bent. Dit is echter ook te danken aan de vele laadtijden. Er zijn per map ongeveer 12 verschillende area's, en bij elke area moet opnieuw geladen worden. Dit kan erg gaan irriteren. Ook is het jammer dat er totaal geen overgang is. Zo kan het voorkomen dat je van een dicht bos naar een kale vlakte gaat, zonder ook maar enige overgang te hebben gezien. Je hebt niet het gevoel dat het 1 map is, maar 12 losse area's. En dat is zonde, want het verpest je plezier. Gelukkig zijn de gevechten goed uitgewerkt. Een schreeuwende Rathalos doet blijkbaar pijn aan de oren, want wanneer hij begint te brullen, doen allevier de personages de handen tegen hun oren. En een opstijgende draak is ook geen pretje: dan gaan alle personages bukken en proberen zich te beschermen. De gevechten zijn afwisselend en goed bedacht, en het is een leuk extraatje dat je onder andere vallen kunt zetten, maar ook explosieve tonnen kan neerleggen. Het is echter wel weer jammer dat je niet kan zien hoeveel leven de draken nog hebben, zodat je het idee hebt dat de draken simpelweg niet dood kunnen. Als je dan eindelijk een draak hebt gedood, is het overwinningsgevoel enorm. Een vrolijk muziekje, een dode draak en vliegende mensen, omdat één of andere grapjas iedereen laat vliegen met zijn zwaard. En als je zo door de lucht vliegt, en terecht komt op het lijk van de draak, dan weet je het: dit was het gevecht dubbel en dwars waard.
Biertje?
Het lijkt erop dat Monster Hunter nog best wel eens een goede game kan gaan worden. De game is origineel, verslavend en een totaal nieuwe ervaring. De preview is gebaseerd op de beta-versie, dus er kan nog veel veranderen voordat de game uit komt. De game is in Amerika intussen al uit, maar de Europeanen moeten weer eens wachten op Maart 2005. Want dan kunnen ook wij op jacht gaan.
Af en toe barbecuen hoort erbij.
|