Square-Enix is de grootste RPG maker de wereld met Dragon Quest en Final Fantasy, maar dat betekent echter niet dat ze zich beperken tot hun oude franchises.
In een interview met GamesIndustry lieten Hiromichi Tanaka en Sage Sundi wat meer weten over de plannen van het bedrijf. Sundi is verantwoordelijk voor de online afdeling van het bedrijf, Tanaka is vice-president van game-ontwikkeling.
- Square-Enix leunt niet te hard op Final Fantasy, er is ook heel wat variatie tussen de titels dus ze hebben niet allemaal de titel Final Fantasy nodig. Tanaka geeft wel toe dat ze er hard op steunen, maar in Japan proberen ze wel met nieuwe titels te komen, zoals Dragon Quest. Dus het is niet alleen Final Fantasy waar ze op steunen.
- Japanse gamers verkiezen meer cartoonachtige graphics, waar Europese gamers, zeker op de PC markt, eerder voor realisme kiezen. De markt verandert echter wel omdat Europeanen steeds meer Japanse cartoons zien.
- Tot met de PlayStation 2 hadden alle consoles ongeveer hetzelfde concept over hoe games horen te zijn. Met de next-gen consoles hebben ze echter elk een eigen beeld over wat gamen is dus moet men verschillende titels voor verschillende cnsoles maken, dit verschilt sterk van de oude industrie. Nu moet men ook rekening houden met Vista en DS die ook weer met een eigen set mogelijkheden komen. Deze variatie maakt het moeilijk, maar leuk.
- Voor online games is dat natuurlijk anders volgens Sundi, wel is er nu cross-platformgameplay en dat is iets wat ze willen inbouwen in hun volgende titel.
- Men wil Final Fantasy XI blijven ondersteunen tot er geen gebruikers meer overschieten, maar ondertussen werkt men al twee jaar aan nieuwe MMOs. Wat er met Final Fantasy XI gebeurt, hangt deels af van de gebruikers.
- World of Warcraft had geen effect op de bevolking van Final Fantasy XI, ze richten zich dus blijkbaar op een ander publiek. Ze kijken niet te veel naar Warcraft omdat er andere succesvolle MMOs zijn, zoals Final Fantasy XI. Men moet niet noodzakelijk gamers weghalen bij die game, maar een eigen markt maken. Anders zou Blizzard toch maar proberen hen terug te winnen. Het zou leuk zijn om acht miljoen spelers te bereiken zoals WoW doet, maar dat is geen vereiste.
|