Ook zo genoten van Dead Rising of Lost Planet op de Xbox 360? Dan mag je wel een bedankje doen aan Keiji Inafune, designer bij Capcom.
Daar waar steeds meer partijen hun kansen spreiden door games op meerdere systemen uit te brengen, daar zijn bovenstaande titels (op dit moment) Xbox 360 exclusives. Dat we deze titels uberhaupt hebben kunnen spelen is te danken aan Keiji Inafune. Capcom zelf wilde de spellen namelijk niet, maar door vasthoudendheid van Inafune zijn ze er toch gekomen. Inafune zegt hier in een interview zelf over:
quote: "Yes, with both Dead Rising and Lost Planet, management initially was very much against developing the games. Actually for a while there we were practically on the verge of having the projects cancelled. But I knew that Capcom just had to follow through with these titles, that the company needed them. So over the course of several months, I did my best to convince the decision-makers that these games have what it takes to succeed, to be hits and make money for the company. There was a time when I considered giving up on these two games, but I’m really glad I stuck with them and convinced management to let us make the games."
Inafune begrijpt Capcom echter wel vanuit managementperspectief. Niet alleen is het duurder om voor een next-gen te ontwikkelen, ook het gegeven dat de Xbox 360 weinig populair is in Japan hielp niet mee. Tevens geeft hij aan dat dit zeker niet het laatste risico is wat Capcom zal nemen. We hoeven niet te rekenen op simpele cash-in sequels op Lost Planet of Dead Rising (hoewel er over een opvolger van laatstgenoemde al enige tijd geruchten gaan), in plaats daarvan werken ze aan nieuwe, originele franchises.
quote: "Just know that I’m not stopping there, now that Lost Planet’s out the door. There are more titles like this in store for fans: risky, challenging games, with a lot riding on them."
Het gehele interview kun je hier lezen.
|