Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

F.E.A.R.


Door Roderick op 19-11-2006 om 00:06
Bron: Gamed

First Encounter Assault Recon, PC eigenaars kennen dit begrip al een tijdje en zullen de game waarschijnlijk al meer dan eens hebben uitgespeeld. Toch blijft er een groepje gamers over die goed weet dat F.E.A.R. op de PC al een uitstekende game was, maar de game niet op dit platform wilden/konden spelen.

Voor deze gamers brengen Monolith en Sierra de game nog naar de Xbox 360. De vraag is natuurlijk hoeveel gamers er zijn die de game niet op de PC hebben gespeeld en nu wel een Xbox 360 bezitten. Daarbij komt een tweede punt: hoeveel van deze gamers hebben zin in een ‘oude’ shooter terwijl we deze maand games als Gears of War en Call of Duty 3 te verwerken krijgen? Dit zijn de gamers die zoeken naar een ouderwets stukje kwaliteit, ik ben daar één van en ik kan alvast zeggen dat de keuze om F.E.A.R. naar de Xbox 360 te brengen een hele goede is geweest.

In F.E.A.R. maak je deel uit van een geheime militaire eenheid: het First Encounter Assault Recon. Deze eenheid houdt zich bezig met paranormale gebeurtenissen die zich her en der plaatsvinden. De nieuwste taak van deze eenheid is er één van flinke proporties: een professor, actief bij het leger, is doorgedraaid en zet een leger van bewapende klonen op stand agressief via telepathie. Dit is natuurlijk een grote bedreiging voor het hele land en een eerste bewijs daarvoor is de directe bedreiging die een stad ondervindt van dit nieuwe leger, hier komt dan ook jouw F.E.A.R. eenheid in actie.



Op dit moment kom je in aanraking met de besturing en deze is perfect voor de ervaren speler, aangezien je dit aan het begin van de game nog niet bent, zul je enkele kleine probleempjes tegenkomen. Door het gebruik van verschillende wapens, slow motion en granaten in een gevecht zul je aan het begin meer dan eens de verkeerde knop indrukken. Dit komt omdat al deze acties verdeeld zijn onder de bumpers en triggers. Zo zal de eerste ervaring met een dubbel wapen ertoe leiden dat je een granaat gooit. Vaak zie je dat beide triggers dan een wapen voorstellen, dit is in F.E.A.R. echter niet het geval. Het gebeurde mij ook vaak dat ik in slow motion mode wilde gaan vlak voor een gevecht en ik de bumper indrukte om wapens te wisselen. Gek genoeg gebeurde me dat andersom niet, en dat heeft voornamelijk te maken met de intense gevechten die in F.E.A.R. zitten. Zoals gezegd: een ervaren speler kent de besturing en vanaf dat punt gaat het allemaal perfect werken.

Zoals gezegd zijn de gevechten in F.E.A.R. intens, zeer intens zelfs. Aan de ene kant komt dit door de wapens, waarvan er een groot aantal zijn en ze laten allemaal een bijzondere indruk achter. Aan de andere kant is er het slow motion effect. Met een druk op de knop zit je in SlowMo mode en kun je met de verbeterde reflexen de tegenstander wat makkelijker een kopje kleiner maken. Het wisselen tussen normaal en SlowMo gaat gepaard met speciale effecten, wat het nog eens extra indrukwekkend maakt. Een andere, grote, reden voor de kwaliteit van de gevechten heeft te maken met de tegenstanders. Deze komen in precies de juiste aantallen en gedragen zich bijzonder intelligent. Doordat er zo goed nagedacht is over het gedrag van de tegenstanders, zul je zelf de juiste keuzes moeten maken in wapengebruik, gebruik van SlowMo en locatie in de ruimte waar het slagveld plaatsvindt. Ben je klaar voor je intelligente tegenstanders, dan breken de meest intense gevechten los.

Ondersteunend aan de beleving van de game zijn de graphics en het geluid. De game is op technisch vlak perfect overgenomen van de PC en ziet er dan ook net zo uit als op een High End PC, inclusief een lekkere framerate en flinke Anti Aliasing. Wel is er een flink contrast tussen de graphics in een gevecht en de graphics daarbuiten. Buiten de gevechten heb je te maken met eentonige omgevingen, weinig detail en hoekige vormen van gebouwen. Tijdens een gevecht verandert deze omgeving in iets waar verschillende, gedetailleerde tegenstanders zich verzamelen en de effecten los laten barsten. Rondvliegende kogels zorgen ervoor dat stukken beton van de muur vliegen. Rook verspreidt zich overal waar veel wapenactiviteit is. Granaatontploffingen geven een spoor van bijzonder mooie effecten en zorgen ervoor dat bloed alle kanten op spat. Tel daarbij de indrukwekkende overgang tussen SlowMo en normale mode bij op en je hebt een visueel overdonderende ervaring. Het geluid zorgt voor een verdere versterking van de beleving: keihard wapenvuur, geschreeuw van de tegenstander en wederom de SlowMo effecten maken het ook op het vlak van geluid zeer intens.

Alsof de actie niet intens genoeg is krijgen we in F.E.A.R. ook horrorelementen. In de game zie je steeds een meisje verschijnen, of, als het meisje niet in beeld is, een spoor van verbrande lijken dat het meisje achterlaat. De toevoeging van deze elementen zorgt ervoor dat je tijdens de minder spannende tochten door de wat saaie omgevingen af en toe flink opgeschrikt wordt door verschillende horrorelementen die we kennen uit de filmwereld (met name de Japanse). Ondersteuning van het geluid is ook hier groot, zowel muziek en effecten zijn afgestemd op momenten dat het spannend is of gaat worden. Helaas zijn niet alle horrorgeoriënteerde elementen even spannend, deze ben je dan ook snel vergeten.



Als je klaar bent met de singleplayer mode, die ongeveer acht tot tien uur duurt, kun je de missies opnieuw spelen in de instant action mode. Dit is een soort Time Trial waarbij je zo snel mogelijk door de levels kunt rennen en schieten. Ook online is er genoeg uit te vechten, waarbij zelfs de SlowMo effecten in stand blijven. De verschillende standaard multiplayer modes zijn vertegenwoordigd in de game, zoals Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag. Een extraatje dat de Xbox 360 versie heeft meegekregen is de toevoeging van een bonusmissie. Helaas is dit maar een enkele missie waar je ook nog eens vrij snel doorheen bent.

Uiteindelijk is F.E.A.R. een uitstekende game voor iemand die de PC versie nog niet gespeeld heeft en op zoek is naar een intense first person shooter. De Xbox 360 versie biedt veel te weinig extra’s om een heraankoop te rechtvaardigen. Toch zullen de sfeer-, actie- en horrorelementen menig consolegamer aanspreken. F.E.A.R. is inmiddels een jaar oud en dat is aan de game te zien, echt next-gen oogt het allemaal niet en ook het gevoel dat de omgevingen eentonig zijn zul je meer dan eens hebben. Uiteindelijk zijn het de gevechten die de doorslag geven, door de effecten, intelligentie van tegenstanders en de wapens is elk gevecht opnieuw zo indrukwekkend dat je graag doorspeelt en dat maakt F.E.A.R. ook op de 360 gewoon een uitstekende game. Het cijfer zet dan ook de kwaliteit van F.E.A.R. als grote beoordelingsfactor, los van het feit dat F.E.A.R. al gespeeld is door vele gamers.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   75
Replay   75

Perfecte gelegenheid voor iedereen die nog geen kennis heeft gemaakt met de kwaiteiten van F.E.A.R.
85


10:41  Nieuw filmpje Virtua Fighter 5
19:33  [Upd.] Skate gameplay beelden duiken op
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Lawliet op 19-11-2006 om 00:27 [Niv: 346 / Exp: 17280]
goeie review maar ik had de game een 9 gegeven deze game is te gek

Gast (24.132.193.xxx) op 19-11-2006 om 01:59
een 9 is het wel waard _O_ maar ik vind alleen de Graphics :( niet zo mooi maar voor de rest een gooie enge spel }>

Gast (213.75.12.xxx) op 19-11-2006 om 09:19
altijd maar die negens...alsof een 8 niet goed genoeg is; alsof elke game een klassieker is. In feite zou je maximaal een drietal games per jaar een 9 of hoger mogen geven. Anyway, goede review!

crono op 19-11-2006 om 10:02 [Niv: 63 / Exp: 3156]
Jammer dat die game zo laat voor de 360 komt,hadden ze gelijk bij de launch moeten uitgeven.

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-11-2006 om 10:23 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Ze hadden minstens de expansion erin kunnen verwerken, jammer dat ze ervoor gekozen hebben om na zo lang enkel met de originele game te komen.

Toch lijkt me het een tof spel, aangezien ik op mijn PC slechts twee levels heb gespeeld, verder trok hij het amper. Play-Asia, schiet op!

rolf op 19-11-2006 om 10:54 [Niv: 101 / Exp: 5058]
gwn een port.

Jeweet op 19-11-2006 om 11:25 [Niv: 74 / Exp: 3697]
vette shit...alleen heb em al 87364 keer uitgespeeld op pc mja voor mense die et nie op pc kunne spele is het wel chill dat ie op xbox360 komt....nja behalve als ze geen xbox360 hebbe dan

Gast (84.26.6.xxx) op 19-11-2006 om 12:05
85, 85, 75, 75.. Is dat niet 80 gemiddeld? :?

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-11-2006 om 12:08 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Het gemiddelde van de subcijfers vormt niet het eindcijfer

Nelus op 19-11-2006 om 12:25 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Oh das raar, meestal is het wel zo. Anyways, ik koop het spel zowieso niet. Het spel heb ik gespeeld op mijn PC (ja hij kon het aan) en ik vond het echt saai, zelfs na een paar levels is het nog steeds saai. Alleen die horror momenten zijn wel vet.

Cain op 19-11-2006 om 12:25 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Wel jammer dat de expansion er niet bij zit. Die is ook leuk. Alhoewel het wel veel van hetzelfde is (met een héél slap einde). Maar was toch wel het minste geweest als ze extraction point erbij gevoegd hadden.

Gast (84.86.96.xxx) op 19-11-2006 om 13:50
goed spel, voor de pc was ie iets briljant, de 360 versie is ook zeer wreed :) . kopen iedereen

Devilly op 19-11-2006 om 17:59 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Niet mijn type spel, maar wel een favoriet van veel (pc)gamers. Zal wel redelijk verkopen. Jammer dat het alleen een port is.

LUPUS op 19-11-2006 om 20:59 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Ik loop dit spel mis en doe dat expres. Die grijze omgevingen en eeuwige kantoorruimtes, ik ben er gewoon allergisch voor. Af-wis-se-ling graag

wackyprofessor op 19-11-2006 om 22:02 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Als je horror op de X360 wilt raad ik je Condmned aan, dit vind ik eerder een saaie, gewoone shooter met Japanse horror invloeden.. ( wat hebben ze toch met kleine meisjes..)
Nietemin dat het een goed spel lijkt, vond hem wel vet.. maar na een tijdje had ik het wel gezien.

Gast (81.204.50.xxx) op 20-11-2006 om 16:03
Gameplay telt waarschijnlijk zwaarder mee dan GFX 8)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
F.E.A.R.
Type:
Game
Releasedatum:
10-11-2006
Ontwikkelaar:
Monolith Productions
Uitgever:
Vivendi Games
Media:








Meer media