Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Hands-On:

Viva Piñata


Door Roderick op 26-10-2006 om 08:30
Bron: Gamed

Rare wist ons op de Nintendo 64 keer op keer te verbazen met bijzonder goede games. Op de GameCube ging het al een stuk minder en de transfer naar Microsoft heeft Rare volgens velen ook niet veel goeds gedaan, Perfect Dark Zero en Kameo waren desondanks prima games. Met Viva Piñata kon Rare wel weer eens teruggaan naar oude tijden.

Dit is natuurlijk een flinke statement, maar deze maak ik niet zomaar. Tijdens een hands-on met een finale build van de game en een verhelderend gesprek met enkele leden van het ontwikkelteam achter Viva Piñata is duidelijk geworden dat dit één van Microsofts pareltjes gaat worden. Eerdere spelsessies met de game stemden mij droevig: de game zag er niet goed uit, draaide slecht op de Xbox 360 en de bedoeling van de game was me nog niet duidelijk, ookal speelde ik in de vroege stages van de game. Zoals de game er nu uitziet, speelt en over komt is het goed. In deze feature lees je hoeveel ik over de game te weten ben gekomen, al deze kennis laat ik met liefde los.

In Viva Piñata is het de bedoeling dat je een tuin bouwt. Tuinieren met Rob is dit zeker niet aangezien je tuin gereed gemaakt moet worden voor verschillende dieren, de Piñata’s. Deze dieren komen pas als de tuin die je aan het maken bent aan de eisen voldoet. Aan het begin is alleen wat losse grond of gras benodigd, later zul je je tuin moeten voorzien van bepaalde planten, bomen, een vijver en ga zo maar door. Afhankelijk van de manier waarop je je tuin inricht en de prioriteiten die je stelt zullen er verschillende Piñata’s je tuin benaderen. Tevens is het belangrijk welk level je binnen het spel behaald hebt, dit heeft verband met de verschillende acties die je kunt uitvoeren en ook de Piñata’s die in je tuin komen. Tuinen gaan sterk van elkaar verschillen, dus ook de verschillende Piñata’s die elke gamer heeft zullen uiteen lopen. Nu we het hoofddoel van de game weten (en waarschijnlijk al wisten) is het tijd om te kijken wat je allemaal kunt doen binnen deze tuin om het jezelf en je Piñata’s zo vermakelijk mogelijk te maken.



Tijdens de hands on was het erg handig dat we de tutorial konden skippen en gelijk een save getoond hebben gekregen waarin de tuin al een heel eind op weg was. Veel Piñata’s liepen rond en deden hun ding, overal stonden gezonde planten en bomen en ook de verschillende huizen stonden verspreid over de tuin. Deze huizen en gebouwen spelen een speciale rol. Als speler is het je taak om deze te plaatsen en van daaruit kunnen ze voor Piñata’s als andere doeleinden bestemd zijn. Huizen worden gebouwd voor Piñata’s om in te rusten en zich in voort te planten. Elke Piñatasoort heeft een eigen type huis dat gebouwd moet worden, zo raakt de tuin lekker vol. Andere gebouwen hebben betrekking tot verschillende ‘shops’, in deze shops koop je Piñata’s, hulp en accesoires. Deze elementen maken een flink deel van de game uit.

Als je eenmaal lekker bezig bent met je tuintje is het namelijk leuk als alles goed verloopt en er netjes uitziet. Voor dit kun je, als je het allemaal niet trekt of het overzicht kwijt bent, de hulpers instellen. Elk hulpje kan voor een bepaalde hoeveelheid coins worden ingeschakeld, deze zullen vervolgens verschillende taken in de tuin verrichten, zoals het water geven van planten. De meer ervaren speler zal dit niet nodig hebben en kan deze links laten liggen. Voor deze spelers zijn er de accesoires. De grote hoeveelheid accesoires in Viva Piñata heeft twee belangrijke functies. Als eerst is er natuurlijk het cosmetische effect, je maakt je eigen tuin en geeft je Piñata’s een unieke uitstraling mee. Een tweede functie heeft met het geluk van de Piñata’s te maken. Piñata’s hebben namelijk bepaalde benodigdheden die vervuld moeten worden om ze in je tuin te krijgen en houden, bij sommige Piñata’s zijn deze benodigdheden te vervullen door ze van bepaalde accesoires te voorzien. Dit soort elementen brengen een stukje diepte in de game.

In de vorige alinea noemde ik de aanwezigheid van coins. In Viva Piñata zit een coins systeem waarmee je, zoals gezegd, dingen kunt kopen, maar ook verkoop is mogelijk. Hier komt een element in Viva Piñata naar voren waar ikzelf nog niet over gehoord hard. Dit element is Piñata Central, dit gebouw zie je op de achtergrond van de tuin en heeft als nut om de Piñata’s naar de mensenwereld te schieten. Piñata’s zijn namelijk nog altijd beesten die vol snoep zitten en kleine kinderen zijn gek op het snoep in deze Piñata’s. De Piñata’s kun je dus op deze manier verkopen en zo ruimte en aandacht geven aan nieuwe Piñata’s. Dit gebouw zal waarschijnlijk nog veel meer functies bevatten, al is me dat voorlopig nog niet duidelijk.



Kijkende naar deze finale build van de game werd me duidelijk hoeveel deze game grafisch vooruit is gegaan. De game heeft enorm veel kleuren, wat te zien is aan de omgeving en met name de Piñata’s. Ook kent de game de allergaafste effecten, die je ziet in het water, aan de schaduwen en tijdens de bewegingen van de Piñata’s. Alleen het gras en de vacht van de Piñata’s zijn al een kunst opzich. De game heeft, dankzij de keuze om Piñata’s centraal te stellen, een zeer bijzondere stijl meegekregen die alles aan de game nog meer bijzonder maakt. Tevens loopt de game op een constante 40 frames per seconde, wat erg plezierig voor de ogen is. De tuin is levendig, waarbij alle Piñata’s lekker hun eigen gang gaan, heeft een dag en nacht cyclus en bevat verschillende weersituaties. Het leuke hieraan is dat je, doordat de tuin zo leeft, erg betrokken bent bij je tuin en er echt wat van wil maken. Ook is het gewoon een plezier om naar je eigen, levende, prachtige creatie te kijken. Tijdens het spelen betrapten we ons (zowel de journalistern als de developers, erg grappig!) er meerdere malen op met open mond te staren hoe één van de developers bezig was het onderhoud aan de tuin te plegen en met de Piñata’s te spelen. Dit soort betrokkenheid is precies wat Rare onder andere met deze game wilde bereiken en dat lijkt meer dan geslaagd.

Rare lijkt op haar best met nieuwe projecten als deze, al zullen enkele mensen waarschijnlijk denken aan Animal Crossing of The Sims, maar Viva Piñata biedt in mijn ogen veel meer voor de speler. In deze game krijg je meer het gevoel dat jijzelf iets behaald hebt door je acties. Dankzij de verschillende mogelijkheden, grote hoeveelheden aan Piñata’s en verschillende speelstijlen is het eveneens erg leuk om te zien hoe je als speler bent en omgaat met je eigen tuintje. De intrigerende wereld, de schattige personages en de fantastische graphics zorgen ervoor dat Viva Piñata een plaatsje op mijn wanted list krijgt.


08:30  Gears of War is goud + nieuwe trailer
17:19  Ubisoft is nog niet overgenomen
 Reacties (14)
 Pagina: 1
PaultjeveekenNL op 26-10-2006 om 08:36 [Niv: 0 / Exp: 11]
Klinkt veel belofend,ik zal zeker het willen halen ,ook al ben ik al 19

Sn34ky op 26-10-2006 om 09:37 [Niv: 29 / Exp: 1464]
Ik heb toch een beetje mijn gedachten verandert nu ik dit geleesd <-- schrijf ik dit fout? heb.

Gast (62.195.252.xxx) op 26-10-2006 om 09:42
gelezen bedoel je waarschijnlijk, maar als je echt zo dom ben is dit spel wel iets voor jou.

Ik ben trouwens 25 en ik denk er serieus over na om deze game te halen, enkel om mijzelf een beetje menselijk te houden na al dat geweld van Splintercell en Gears of War. :9

Gast (82.94.76.xxx) op 26-10-2006 om 11:11
lijkt me egt heel koel spel dit i ben 15 dus ken nog wel he :9 of niet :D

Tecnomic NL op 26-10-2006 om 12:29 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Ben je ook nog naar Schiphol geweest Roderick ? Afgelopen dinsdag was de producer er namelijk die een presentatie gaf

In ieder geval lijkt mij deze game ook wel leuk, wanneer komt ie precies ?

Gast (83.82.83.xxx) op 26-10-2006 om 12:37
_O_ wreed _O_

wackyprofessor op 26-10-2006 om 12:49 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Eindelijk weer een mooi parel van Rare, zeker een must have voor mij

Roderick op 26-10-2006 om 15:17 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Tecnomic: ja, daar was ik ook ja. Aardige mensen bij Rare...en Microsoft ook natuurlijk

link0007 op 26-10-2006 om 15:46 [Niv: 65 / Exp: 3259]
@ Gast(62.195.252.xxx): a.u.b. geen mensen 'dom' noemen als u zelf ook geen perfect Nederlands praat .


Maar het lijkt me wel een leuk spel.

Devilly op 26-10-2006 om 18:55 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Het lijkt erop dat het spel heel wat vorderingen heeft gemaakt. De graphics heb ik al een aantal keren gezien, daarmee zit het wel goed, maar de framerate was in veel filmpjes nog wel een probleem. Een dikke pluim als ze dat hebben gefixt. Deze game, samen met Gears of War, is de game waarvoor ik misschien een 360 ga halen, dus ga maar na wat ik ervan vind.

Gast (80.60.41.xxx) op 26-10-2006 om 19:26
Jammer dat Rare niet meer van Nintendo is :'(

ApoC op 26-10-2006 om 22:09 [Niv: 101 / Exp: 5061]
mij lijkt dit spel geniaal..

P-Bwoy op 27-10-2006 om 16:34 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Mij lijkt het helemaal niks...

Jurgen Wagenaar op 01-11-2006 om 09:16 [Niv: 7 / Exp: 343]
Nadat ik het advies had gekregen van voormalig collega Roderick om dit toch maar eens te lezen moet ik zeggen dat zijn woorden mij behoorlijk enthousiast maken voor deze game.

Vooral de kleurrijkheid en ook het idee van je Pinata's echt onderhouden. Nu zal Roderick net als mij en vele anderen blij zijn met de release datum die toch enige dagen na Gears of War is en het feit dat het na de tentamen week is

Ik vermoed dat er dit jaar nog twee titels bij komen, Viva Pinata en Gears of War.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Viva Piñata
Type:
Game
Releasedatum:
02-11-2007
Ontwikkelaar:
Rare
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media