Column: De Kracht van de Sony Marketingmachine
Door Joni Philips op 14-06-2006 om 00:14
|
Bron: Gamed
|
Marketing is een onmisbaar element van de game-industrie. Topconsoles zoals de DreamCast, flopten door het gebrek aan marketing. De reclamecampagnes van Sega waren nu eenmaal te vaag. De campagnes van Nintendo en Microsoft zijn allesbehalve vaag, gewoon wat gamebeelden op de juiste televisiezender met nu en dan eens een virale marketingcampagne of een campagne in het echte leven.
Maar dan nog blijft dat beperkt tot reclame voor videogames zoals de ilovebees campagne voor Halo 2 of de Italiaanse Resident Evil: Deadly Silence reclame. De reclames voor hun consoles zijn niet echt gedenkwaardig. Denk eens even vijf minuten na, kun jij je een reclamespot herinneren voor de GameCube of de Xbox?
Dan doet Sony het toch beter, niet? De marketingmachine van Sony werkt altijd op volle toeren, zo weet Sony altijd op het juiste moment nieuwe informatie vrij te geven. Het bedrijf liet bijvoorbeeld rond de release van de DreamCast even rustig weten dat alle PlayStation toppers gingen speelbaar zijn op de PlayStation 2. Vorig jaar kraakten ze het succes van de Xbox 360 op E3 en TGS met enkele prachtige (pre-rendered) trailers van hun grootste franchises. Missie geslaagd want plots dacht iedereen dat de PS3 de Xbox 360 uit het water zou blazen.
Dat werkt echter alleen op de perskant van de gamewereld. Het grootste gamepubliek zit thuis in zijn woonkamer en bezoekt E3 niet. Die gamers lezen domweg geen Gamed om al de details over de verschillende consoles te weten komen, die kopen hun consoles in supermarkten. Er is echter één bron van publiciteit die deze (gigantische) groep van gamers bereikt, de televisie- en straatreclame. Wie deze groep beheerst, beheerst de gamewereld. Hoewel, deze techniek werkt niet in Japan waar magazines zoals Famitsu en Jump te sterk zijn ingeburgerd. Zo heeft Weekly Famitsu een oplage van 800.000 exemplaren.
Hoewel het bedrijf altijd van plagiaat wordt beschuldigd, behoren hun reclamecampagnes ongetwijfeld tot de origineelste die deze wereld kent. Het meest recente voorbeeld daarvan was niet voor een PlayStation, maar voor hun Sony Bravia televisies. Of hoe noem je het anders het laten botsen van 250.000 individuele balletjes door een willekeurige Amerikaanse straat met op het einde 2-3 seconden de Bravia in beeld. Simpel, maar zeker doeltreffend. De campagne staat gewoon synoniem voor de Bravia televisies.
Sony is ook met zijn consoles erin geslaagd om het merk PlayStation te verbinden aan simpelweg sublieme reclamespots. Dit zijn reclames die je proberen te verplaatsen naar een andere wereld, die je een ware levensstijl willen aanmeten. De eerste campagne die dan naar boven komt is de Third Place reclame. De term Third Place komt uit 1989 en betekent een plaats waren mensen van allerlei slag en soort samenkomen om te communiceren en te discussiëren met anderen.
Je console vergelijken met zo'n Third Place zorgt dan voor een sterk positief imago. Wat is er namelijk beter dan een platform dat je in contact brengt met andere mensen, je sociaal verbetert. Uiteindelijk is de PlayStation 2 ook zo'n platform geworden, er zijn niet veel plaatsen in het Westen waar je kunt komen zonder iemand met een PS2 te vinden.
In het PlayStation tijdperk was 'Double Life' zonder twijfel de sterkste naam, een reclame die werd uitgezonden toen ik een vijfjarige pauze van het gamen hield, maar mij wel bijgebleven is. De spot toont een mengelmoesje aan mensen, niet eens allemaal mensen waarvan je zou denken dat het gamers zijn zoals de moeder of de oude man. Zij zitten niet saaiweg te spreken over hoe hun leven veranderd is door videogames, maar spreken over hun spannend dubbelleven waarin ze absoluut alles aankunnen.
Bij het zien van de PSP reclames van Europa dacht iedereen ongetwijfeld 'WTF?' Je zag in het begin twee gamers op een PSP bezig waarna twee rode robots tegen elkaar beginnen te vechten. Pas wanneer op het einde van de spot het PSP logo op je scherm verschijnt, wordt het duidelijk waarover de reclame gaat. De straatreclame voor de PSP was ook veel besproken, zeker in Londen waar controversiële advertenties als 'Take a Running Jump here' of 'Escape from your girlfriend's pointless questions here' te vinden waren bij bushaltes en in metrostations.
In Amerika was het nog erger, daar wordt de huidige reclamecampagne door veel mensen gehaat. In de reclamespot zie je twee zwart-wit eekhoorns met irritante stemmen praten over hun draagbare noot. Complete nonsens dus, en daarom ook overal gehaat. Die haat is dan ook juist de kracht van de reclame, dankzij deze haat kreeg Sony juist veel media-aandacht op het Internet. Missie geslaagd mag je dan zeker zeggen.
Met de PlayStation en de PlayStation 2 moesten ze een technisch duidelijk inferieure machine de lucht in prijzen, terwijl ze met de PlayStation Portable een gevestigde waarde moesten aanvallen op hun beste gebied. Iedereen kan dan zeggen wat hij wil, maar dat Sony dit gelukt is (in het Westen) is voor iedereen duidelijk. De PlayStation en de PlayStation 2 zijn met elk honderd miljoen verkochte exemplaren absolute kampioenen, en de PSP gaat nek aan nek met de Nintendo DS in Amerika en Europa.
Met de PlayStation 3 komt die marketingmachine nu wel in een ongeziene plaats terecht, de plaats van de 'superieure' console. Dat vereist ongetwijfeld een lichtjes andere aanpak, maar het is nu al duidelijk dat de reclamecampagnes nog altijd even surreëel zijn. Zo startte men op E3 2006 met de 'Play Beyond' campagne, even onduidelijk als Double Life of The Third Place. Of het succes hetzelfde blijft, wordt echter afwachten tot na de release.
Nintendo en Microsoft moeten echter duidelijk weten dat zolang zij geen zelfde soort grootschalige campagnes uitvoeren, Sony zich zal blijven handhaven. Daarbij maakt het niet eens uit hoe mooi de tweede generatie Xbox 360 games wel niet zijn of hoe leuk de Wii wel niet wordt. De DreamCast had het ook allemaal, had zelfs het voordeel van de vroegere launch en al veel hits, en die haalde het niet. De Xbox en de Nintendo 64 waren ook een duidelijk voorbeeld van hoe Sony superieure consoles op een afstand houdt, ondanks de concurrentie gingen hun consoles zelfs beter verkopen dan toen ze de enige op de markt waren.
|
|
|
|
00:14 Sla Uwe Boll persoonlijk op z'n smoel
19:38 Nog meer Test Drive Unlimited plaatjes
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
moonboer
op 14-06-2006 om 16:53
[Niv: 63 / Exp: 3160]
|
inderdaad.. leuk onderwerp voor een betoog XD
|
|
Limmepie
op 14-06-2006 om 19:07
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Lol Joni, je schrijft dus een colomn om daarna er geen kritiek te krijgen. Kan je niet tegen andere meningen? Soms is kritiek beter voor je schrijfstijl en daar kan in mijn ogen aardig wat aan veranderd worden.
@moonboer: Kill wat met je beter marketing voor DS. De gameboy enzo had ook boem veel reclames.
Gewijzigd door Roderick op 17-06-2006 om 14:41
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 19:18
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
Mijn schrijfstijl ligt eerder aan mijn afkomst, vergeet niet dat ik 'anderstalig' ben. (Oke, dezelfde taal, maar het is nog altijd iets anders.) Daarnaast heb ik toch ook niets gezegd over je kritiek op de schrijfstijl? Maar eerlijk gezegd, met iets als 'pas op het einde wordt het leesbaar' heb ik niet veel. (Maar ik zie wat je bedoelt hoor, ik bekijk sommige zinnen en ik denk ook al 'WTF, wat had ik toen gedrongen/gesnuift?'.
|
|
Limmepie
op 14-06-2006 om 19:38
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Alleee, ben Gij un Belg Ja? Sorry dat ik het zeg maar Belgie je moet splitsen. Vlaanderen bij Nederland tot aan Duinkerke. Enne, Wallonie mot een aparte 2e werelds staat worden. Net als tsjechie.
Maar dat terzijde we waren bij de colomn.
Meestal bouw je een draad op in een verhaal. Die werd bij mij pas duidelijk op het einde. Sjaah, ken der nie veel meer van zeggen eigenlijk.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 19:57
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
Och ja, of ik een goede draad vind, hangt meestal af van externe factoren. Sommige dagen lukt het beter dan anderen.
|
|
Gast (84.87.3.xxx)
op 14-06-2006 om 20:16
|
3 collumns op rij over Sony is een beetje te veel van het goede. Iedereen weet ondertussen wel hoe het zit. Jullie(je) versterken hiermee alleen maar het battle of the brands gedoe. Ga toch leuke persoonlijke stukjes schrijven.
|
|
moonboer
op 14-06-2006 om 20:35
[Niv: 63 / Exp: 3160]
|
@Limmepie
Als jij Joni wil verbeteren op een hele tekst, en het zelf al niet eens aan kan een nickname goed te spellen denk ik dat je eerst is naar jezelf moet kijken.
De Gameboy had aardige reclames idd, maar ten tijden van de N64 en de Cube ging dit toch een stuk slechter. Bij de DS is de vooruitgang weer te zien.
|
|
Gast (80.60.87.xxx)
op 15-06-2006 om 13:27
|
De marketing van sony springt boven die van de andere 2 uit. Maar is dit de kracht van sony of meer de zwakte van de rest.
Veel moeders/vaders/mensen kopen ook een sony playstation omdat men het merk vertrouwt. Ze hebben immers al een sony televisie / videorecorder / dvd speler en noem maar op.
Jean
- username en paswoord ff vergeten -
|
|
Ugamer
op 17-06-2006 om 11:46
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Sony zorgt er wel voor dat men gamen onder jongeren, en duurheid ziet, maar het klopt inderdaad dat men het merk (meestal) wel vertrouwt!
Gewijzigd door Roderick op 17-06-2006 om 14:42
|
|
Roderick
op 17-06-2006 om 14:43
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Limmepie: Ik heb enkele van je reacties verwijderd of aangepast. Zulke reacties worden NIET getolereerd.
|
|
Limmepie
op 18-06-2006 om 12:49
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Dan hoop ik dat jij en iedereen van gamed, hoewel ik joni net aardig begon te vinden, de tering krijgt. Ik ben weg hier en ik kom waaqrschijnlijk niet meer terug. Als ik mijn mening niet mag geven of geen lolletje mag hebben schenden jullie artikel 1.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 18-06-2006 om 12:58
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
Noch in de Nederlandse, noch in de Belgische grondwet is er sprake van algemene vrije meningsuiting. In de Nederlandse Grondwet staat de vrijheid van meningsuiting als vrijheid van drukpers. Erger nog, Vrijheid van meninguiting is nooit een legitimatie geweest voor onjuiste uitlatingen of laster ten opzichte van privé-personen of gehele groeperingen in de samenleving.
|
|
Gideon
op 18-06-2006 om 23:07
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Oftwel; er wordt hier niet gescholden o.i.d.
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 20-06-2006 om 15:49
|
Jongens Rustig blijven Limmepie je mag wel Rearen
Roderick vos laat het oke iedereen mag reageren :)
_O_ alleen als het onzin is dan niet oke mensen _O_
alvast bedankd ;)
|
|
Joker
op 20-06-2006 om 17:29
[Niv: 67 / Exp: 3369]
|
Limmepie, we houden het hier graag rustig en normaal. Schelden en mensen op welke wijze dan ook proberen te beledigen wordt dus niet getolereerd, daarnaast zijn veel van je reacties in mijn ogen onzinnig provocerend, hier op gamed laten we graag iedereen in hun waarde.
|
|
Limmepie
op 21-06-2006 om 01:04
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Sorry ik kan deze leuke site niet verlaten. Hij is zo niet-perfect zonder mij. Anders heeft alles dezelfde mening enzo. Dus, Limmepie is here to stay, bitches.
@Joni, je heb helemaal gelijk, we moeten daarom allemaal maar links praten. Daar geven we geen meningen en praten we elkaar allemaal na. Doen we!!
(@Joni is sarcastisch)
@Gideon in mijn andere posts had ik niet gescholden. Alleen in deze laatste, up, maar waarom wordt die dan niet gewist door jou?
@Gast dank je voor deze verheldering in deze troebele situatie.
@Jesse: Jij zou niet meer kunnen slapen als je weet hoe hoog mijn waardes liggen. Daar kan Gamed me echt niet aan helpen.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|