Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Videogame Industrie: Publishers


Door Joni Philips op 04-07-2006 om 00:17
Bron: Gamed

De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.


Wij gaan nu elke week één tak van dit proces bekijken. Ditmaal gaan we publishers bekijken, zij geven videogames uit die ofwel intern ontwikkeld zijn, of waarop ze de rechten kochten van een developer. Net zoals bij boeken en films zijn uitgevers verantwoordelijk voor de productie, de distributie en de marketing van het product, ze moeten ook zorgen dat de game de nodige licenties krijgt. Een publisher heeft dus duidelijk belangrijke taken, taken die even belangrijk zijn als de ontwikkeling van het spel zelf.

Reeds tijdens de ontwikkeling van het spel speelt een publisher een grote rol. Zij financieren in de eerste plaats de ontwikkeling. Als de ontwikkeling gebeurt bij een interne studio dan gebeurt dat simpelweg door elke maand het loon te storten van de werknemers. Als het echter om een samenwerking met een third-party developer gaat, verlopen die betalingen compleet anders. In zulke gevallen betaalt een publisher een deel van het bedrag elke keer de developer een bepaalde mijlsteen bereikt met de laatste storting wanneer de game Gold gaat, en dus klaar is voor productie. Uitgevers zullen meestal ook project managers naar die developers sturen om nauwgezet toe te kijken op de ontwikkeling zodat al hun geld wel degelijk voor hun game gebruikt wordt.

Daarnaast zullen grote publishers een handje helpen bij het ontwikkelproces. Zo heeft Nintendo al de animaties van hun eigen personages al klaar liggen voor de studio's die een Mario game voor hen maken, of zal Electronic Arts meestal met gemak een soundtrack kunnen samenstellen voor een game. EA organiseerde bijvoorbeeld een rockbandcompetitie voor enkele extra liedjes in de Burnout Revenge soundtrack. Ze kopen ook de licenties aan voor de belangrijkste engines zodat hun studio's geen eigen engine meer moeten schrijven. Zo heeft Atari een licentie gekocht op de Unreal 3 Engine van Epic waardoor alle studio's die games voor Atari, de engine kunnen gebruiken om het maken van het spel te vergemakkelijken.

Eens de ontwikkeling bijna gedaan is, moet de publisher de nodige licenties binnenhalen als het om een console of handheldgame gaat. Voor één consolegame uit te brengen heb je namelijk al drie licenties nodig. Ten eerste een licentie dat je als studio mag ontwikkelen voor een bepaalde console, ten tweede om te bevestigen dat een publisher wel games mag uitgeven voor dat platform en ten derde voor elke game individueel. Zelfs als je die twee eerste licenties hebt, kan de consolemaker nog altijd de derde weigeren. Zo weigerde SCEA eind 2003 een licentie te geven aan Conspiracy om Sega Ages uit te brengen in de VS, Sega Ages zijn een reeks retrotitels die Sega in Japan had uitgebracht voor PS2.

Voor één multiplatformtitel zijn dit dus al negen licenties, drie van Nintendo, drie van Sony en drie van Microsoft, en dat per continent. Om één titel dus op drie console op drie continenten uit te geven, heb je dus 27 licenties nodig. Geen wonder dat bepaalde bedrijven bij de PC zweren. Veel publishers blijven daardoor ook bij één of twee territoria. Zo zullen Ubisoft, Sony en EA titels van Capcom en Namco in Europa uitgeven, die twee Japanse bedrijven wagen zich namelijk niet op de Europese gamemarkt omdat ze dan nog meer licenties nodig zouden hebben. Omgekeerd zullen Ubisoft en EA nooit hun eigen titels uitgeven in het land van de rijzende zon.

Pagina: 1 | 2 | 3


00:18  Ron Gilbert werkt aan nieuwe game
00:08  Geen Advent Children opvolger gepland
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Jrav op 04-07-2006 om 11:45 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Interessant stuk.

Ikkyu op 04-07-2006 om 16:31 [Niv: 88 / Exp: 4417]
@Jrav : uitgebreide feedback voor zo'n kort artikel ^^

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-07-2006 om 16:34 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ik beloof het, de volgende delen worden veel korter. (Gewoon minder te vertellen)

Ugamer op 04-07-2006 om 19:59 [Niv: 14 / Exp: 707]
Wow, weet je hoe veel, eiglijk wel goed, maar ben moe, dus 'k lees het wel morgen , komt dit inderdaad ook uit dat boek? (Avator), en verder super!

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-07-2006 om 20:03 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Nee, maar het boek pastte er goed bij. Ik moet het boek nog lezen, zijn zoveel gameboeken die ik moet hebben.

Limmepie op 05-07-2006 om 01:23 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Zowaar een goed stuk. Leerzaam! Stimuleert mn hersenen een btje in deze vakantie.

Gast (62.195.31.xxx) op 05-07-2006 om 12:32
IK vond het zeer intressant om dit te lezen. Zijn er op deze manier al veel publishers failiet gegaan, of de deur uit gegooid bij Sony Nintendo of microsoft. Ik las dat bij EA als een game niet goed verkoopt ze die studio ook sluiten. (zullen ze er vast veel hebben gesloten) :D

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-07-2006 om 12:46 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Publishers die failliet zijn gegaan, ik zal het even enkel bij de grote namen houden: Het originele Atari, het originele Activision, Acclaim, 3DO. Allemaal bedrijven uit de top 10 van de industrie. Bedrijven die op de rand van de afgrond staan/gestaan hebben: Vivendi (incl Blizzard en Sierra), het huidige Atari, Sega voor de fusie, Square voor de fusie, Eidos voor de overname, ... Publishers kunnen trouwens niet de deur uitgegooid worden, jij denkt nu even aan developers. (Dat is voor volgende week dinsdag)

Gast (62.195.31.xxx) op 05-07-2006 om 17:26
Oja, maar wat is er dan met het nieuw atari. Was deze failiet gegaan. En daarna heeft iemand die gekocht en een andere naam gekregen, en is later weer in Atari veranderd. Of zit ik door de war met Sega?
Ik las pas dat Atari het ook weer slecht had, dat sommige games ook niet waren geworden wat ze gehoopt hadden. En dat ze nu typische EA games maken voor de Massa die meer kans op verkopen hebben. :D

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-07-2006 om 17:45 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Infogrames heeft de naam Atari en de rechten op diens games gekocht. Daarna hebben ze hun naam gewijzigd.

Gast (62.195.117.xxx) op 06-07-2006 om 18:07
:D

Jirachi-Z op 06-07-2006 om 22:26 [Niv: 6 / Exp: 301]
ik kijk al uit naar het artikel van volgende week

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Videogame Industrie
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden