Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
F1 2024
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Feature:

Game History: First Person Shooter


Door Martijn Steinpatz op 21-04-2006 om 00:07

Sinds in 1952 het eerste computerspel OXO uitkwam, zijn er zoveel spellen gemaakt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Om het overzichtelijker te maken is men de spellen gaan verdelen in verschillende genres. Bij Gamed hebben we al eerder de consolegeschiedenis gezien in categorieën van generaties, maar nu zullen we de geschiedenis van de verschillende genres eens onder de loep nemen.


Ook de gameplay was beter, Doom kende meer vijanden en wapens - waaronder de befaamde kettingzaag - en bracht een ongekende horrorsfeer naar de FPS. Vijanden teleporteerden ineens achter de speler of kwamen in grote getale op hem af. Het verhaal, buitenaardse demonen die de mensheid bedreigen, was niet zo baanbrekend maar zou wel door vele andere shooters worden gekopieerd.

Een ander element van Doom zorgde voor de opzet van het hedendaagse online gamen. Vier spelers konden hun PC's door middel van een LAN of een modem hun computer aan elkaar linken en zo met of tegen elkaar spelen. Het volgende spel zou deze optie verder uitbouwen.

Quake

Voortbordurend op het succes van de Doom series, kwam Id Software met Quake (1996) De game viel vooral op door zijn volledig driedimensionale graphics. Daarvoor waren First Person Shooters een combinatie van 2D en 3D. Schoot je bijvoorbeeld iemand dood en wilde je zijn lijk van de andere kant bekijken, dan draaide het lichaam als het ware met je mee. In Quake zag je het lichaam nu van alle kanten. De PC bezitter betaalde daar wel een prijs voor, vanaf die game moest hij of zij bij iedere nieuwe FPS een zwaardere pc of videokaart aanschaffen om het fatsoenlijk te kunnen draaien.

Quake was voor sommige journalisten een tikkeltje teleurstelllend, tot woede van anderen
Quake was voor sommige journalisten een tikkeltje teleurstelllend, tot woede van anderen


Toch kreeg Quake niet altijd lovende reacties. Ex-Power Unlimited redacteur Ben de Dood vond (in een inmiddels legendarische review) het spel meer een evolutie dan een revolutie. De levelopbouw was niet opzienbarend, de wapens leken meer op een broodrooster en het spel had geen humor, meende De Dood.

Die koele ontvangst had te maken met een shooter die een paar maanden eerder was verschenen: Duke Nukem 3D (1996) De charismatische Duke met zijn melige oneliners bezocht bioscopen, stripclubs en boekenwinkels terwijl de stille marinier van Quake door kale gangen liep. Daarnaast had Duke Nukem meer interactie. Je kon bijvoorbeeld een toilet doorspoelen, nutteloos maar leuk. Vergeleken met Nukem was Quake daarom een beetje saai.

De charismatische Duke Nukem zorgde ervoor dat Quake er bleekjes uitzag
De charismatische Duke Nukem zorgde ervoor dat Quake er bleekjes uitzag


In die context was het begrijpelijk dat De Dood niet echt zat te springen om Quake. Hij moest echter snel zijn woorden terugnemen omdat de PU overspoeld werd door haatbrieven. De redacteur was namelijk vergeten te melden dat in de game een uitgebreidere multiplayeroptie zat, waarin zestien man (wat in die tijd veel was) online het tegen elkaar konden opnemen. Verder had Id Software een speciale toolkit ontworpen, zodat spelers hun eigen velden konden maken. Die ontwikkeling zou drie jaar later voor een echte revolutie zorgen.

De transformatie

Tot dan waren First Person Shooters, op enkele na, eenvoudige shooters met een net zo'n simpel verhaal, waarbij de nadruk vooral op de singleplayer lag. Veel games hadden weliswaar multiplayer, maar deze waren meestal niet zo uitgebreid en de servers konden maar een beperkt aantal spelers tegelijk aan. Verder kon een FPS alleen maar op een zware pc worden gedraaid, waardoor consolefans alleen maar van deze games konden dromen.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6


08:32  Eén screenshot Just Cause
20:22  Rondlopen met dino's in Paraworld
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Ikkyu op 21-04-2006 om 02:19 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Nog voor ik deze pagina openede dacht ik al van "jah, wolfenstein & doom zullen wel de grote beginners zijn" . En het is gewoon van dat

Mooi artikel.

Gast (83.116.224.xxx) op 21-04-2006 om 07:37
goed artikel... 8)

Gast (62.194.16.xxx) op 21-04-2006 om 09:18
Goed geschreven Martijn Steinpatz!!! _O_

Joker op 21-04-2006 om 11:32 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Mijn favoriete genre, lekker veel actie en heel veel toppers. Misschien heeft het er ook mee te maken dat Wolfenstein en Doom zowat de eerste games waren die ik speelde.

Leuk stuk Martijn, en het genre FPS is inderdaad nog lang niet klaar, er komen alweer diverse toppers aan dit jaar

Gast (129.125.10.xxx) op 21-04-2006 om 11:53
Top! Met veel plezier gelezen :)

Mooi genre, veel toptitels, technisch altijd top en lekker spannend altijd :)

Lennie1973 op 21-04-2006 om 14:01 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Zulke games heb ik heel kort leuk gevonden maar omdat ze zo op elkaar lijken, was ik er snel op uitgekeken

Roderick op 21-04-2006 om 14:16 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Alle games binnen een genre lijken in principe op elkaar. Binnen het FPS genre krijg je toch heel uiteenlopende settings voorgeschoteld: WOII, Vietnam, Sci-Fi, Horror, Adventure enzo.

Ik beleef er iig nog veel lol aan.

Gast (212.187.59.xxx) op 21-04-2006 om 21:19
Beste genre en ook de toekomst denk ik. Halo blijf mijn kindje *D

Net stuk, wel wat typfouten etntertainment bijvoorbeeld, maar toch leuk.

EdaB op 25-04-2006 om 21:58 [Niv: 1 / Exp: 37]
Duke Nukem is wel een leuk jeugd sentiment

Ruben Meintema op 28-04-2006 om 12:55 [Niv: 16 / Exp: 796]
Een FPS spel kan mij ook niet lang boeien, maar dit artikel wel!!!!

Gast (83.181.155.xxx) op 29-07-2006 om 17:13
Counter strike is de beste populaire game wat er bestaat! _O_ :( |( :9 8)

Gast (77.251.76.xxx) op 19-02-2008 om 16:07
Dit kwam door slechte poorten (zoals een onherkenbare Wolfenstein).....

Slechte vertaling vanuit het engels, ze bedoelen hiermee ompoorten.

(bad porting-->slechte poorten) denk het niet...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Game History
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden