Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
F1 2024
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Feature:

Game History: First Person Shooter


Door Martijn Steinpatz op 21-04-2006 om 00:07

Sinds in 1952 het eerste computerspel OXO uitkwam, zijn er zoveel spellen gemaakt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Om het overzichtelijker te maken is men de spellen gaan verdelen in verschillende genres. Bij Gamed hebben we al eerder de consolegeschiedenis gezien in categorieën van generaties, maar nu zullen we de geschiedenis van de verschillende genres eens onder de loep nemen.


Half-Life

De reden dat Looking Glass het onderspit delfde kwam grotendeels door de volgende titel. Het toen onbekende Valve kwam in 1998 met een spel dat een aardbeving in het FPS genre zou veroorzaken. Lucas Arts introduceerde met Jedi Knight (1997) al de verhaallijn, Half-Life ging nog veel verder. Het verhaal zorgde voor een ijzig sfeertje waar je meer bezig was met overleven dan met schieten.

Een typische scène in Half-Life: iemand wordt voor je ogen vermoord zonder dat je er wat aan kon doen.
Een typische scène in Half-Life: iemand wordt voor je ogen vermoord zonder dat je er wat aan kon doen.


Valve wist door slim getimede actiescènes die voor je ogen afspeelden, je het gevoel te geven dat alles je overkwam. Liften storten voor je ogen naar beneden, bewakers en wetenschappers werden door aliens of mariniers gedood en op een punt moest je voor je leven rennen omdat het plafond naar beneden kwam. Dit alles gebeurde zonder dat je ooit een laadscherm had gezien. Het spel liep vanaf het begin tot het eind aan een stuk door en alleen een korte hapering gaf aan dat je een nieuw level had betreden.

Het was een ervaring die geen andere FPS ooit had weten te creëren. Half-Life verkocht daarom als een bezetene. In Amerika lagen de platinumedities jarenlang voor veertig dollar in de schappen en dat was opmerkelijk in een industrie waar een spel soms na een maand al is afgeprijsd. Een uitgebreide en aangrijpende verhaallijn werd daardoor een vereiste in een FPS.

Medal of Honor

Half-Life liet bijvoorbeeld zijn sporen na in Medal of Honor (1999) die ook gebruik maakte van live-action sequences. MoH was geïnspireerd door Tweede Wereldoorlog films als Saving Private Ryan en Enemy at the Gates. Daardoor liet maker Dreamworks je deelnemen aan de beruchte bestorming van het Omahastrand in Normandië waar je overdonderd werd door artillerie en mitrailleurvuur. Al snel werd ook deze FPS een hit want wie wilde immers niet in de schoenen van echte helden stappen?

Call of Duty was net zoals zijn voorganger Medal of Honor uit om je te overweldigen
Call of Duty was net zoals zijn voorganger Medal of Honor uit om je te overweldigen


Medal of Honor gaf op zijn beurt het startsein voor een nieuw genre, de oorlogsshooters. Call of Duty (2003) van Infinity Ward, bijvoorbeeld, die het fenomeen shellshock introduceerde. Werd je zwaar geraakt dan werd het beeld wazig en roodachtig, hoorde je alleen maar doffe geluiden en liep je ook langzamer. Nog veel later (rond 2004) kwam ook Vietnam in een serie FPS aan bod. De intelligentie van de vijanden was echter ver te zoeken bij deze games, maar de nadruk lag ook op overweldiging en daar slaagde MoH en CoD heel goed in.

Voordat de oorlogsshooter echt in schwung raakte, had een ander spel het succes van Half-Life al overtroffen. De ironie wil dat dit spel een spin-off van Valve's shooter was. Dubbele ironie was dat de makers het waarschijnlijk geen cent heeft opgeleverd.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6


08:32  Eén screenshot Just Cause
20:22  Rondlopen met dino's in Paraworld
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Ikkyu op 21-04-2006 om 02:19 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Nog voor ik deze pagina openede dacht ik al van "jah, wolfenstein & doom zullen wel de grote beginners zijn" . En het is gewoon van dat

Mooi artikel.

Gast (83.116.224.xxx) op 21-04-2006 om 07:37
goed artikel... 8)

Gast (62.194.16.xxx) op 21-04-2006 om 09:18
Goed geschreven Martijn Steinpatz!!! _O_

Joker op 21-04-2006 om 11:32 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Mijn favoriete genre, lekker veel actie en heel veel toppers. Misschien heeft het er ook mee te maken dat Wolfenstein en Doom zowat de eerste games waren die ik speelde.

Leuk stuk Martijn, en het genre FPS is inderdaad nog lang niet klaar, er komen alweer diverse toppers aan dit jaar

Gast (129.125.10.xxx) op 21-04-2006 om 11:53
Top! Met veel plezier gelezen :)

Mooi genre, veel toptitels, technisch altijd top en lekker spannend altijd :)

Lennie1973 op 21-04-2006 om 14:01 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Zulke games heb ik heel kort leuk gevonden maar omdat ze zo op elkaar lijken, was ik er snel op uitgekeken

Roderick op 21-04-2006 om 14:16 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Alle games binnen een genre lijken in principe op elkaar. Binnen het FPS genre krijg je toch heel uiteenlopende settings voorgeschoteld: WOII, Vietnam, Sci-Fi, Horror, Adventure enzo.

Ik beleef er iig nog veel lol aan.

Gast (212.187.59.xxx) op 21-04-2006 om 21:19
Beste genre en ook de toekomst denk ik. Halo blijf mijn kindje *D

Net stuk, wel wat typfouten etntertainment bijvoorbeeld, maar toch leuk.

EdaB op 25-04-2006 om 21:58 [Niv: 1 / Exp: 37]
Duke Nukem is wel een leuk jeugd sentiment

Ruben Meintema op 28-04-2006 om 12:55 [Niv: 16 / Exp: 796]
Een FPS spel kan mij ook niet lang boeien, maar dit artikel wel!!!!

Gast (83.181.155.xxx) op 29-07-2006 om 17:13
Counter strike is de beste populaire game wat er bestaat! _O_ :( |( :9 8)

Gast (77.251.76.xxx) op 19-02-2008 om 16:07
Dit kwam door slechte poorten (zoals een onherkenbare Wolfenstein).....

Slechte vertaling vanuit het engels, ze bedoelen hiermee ompoorten.

(bad porting-->slechte poorten) denk het niet...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Game History
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden